Etter fantastisk flytur, og 1t30m retur til Rio med en annen Uber (hvor sjåføren
også het Jorge — som for øvrig var den første, og så langt den eneste, på turen som har nevnt at Kong Harald døde), så nærmer det seg dagens middag.
Den finner sted hos San Omakase, som også kommer varmt anbefalt fra flere hold. Koselig, knøttlite lokale, hvor det knapt er plass til mer enn de 10 som de har sitteplasser til, samt 4-5 ansatte bak skranken (3 kokker, 1-2 kelnere/assistenter).
Hvorfor sushi i Brasil? De har den største andelen av Japanske folk utenfor Japan. Majoriteten av de er i São Paulo, så kan røpe at det blir en sushi-restaurant dér også.
View attachment 181421
Innledet med en kanpai; de andre med sake, og jeg med en eller annen jordbær-drikke-greie.
Første rett. Shiromi somen (tynne nudler, hvit fisk, og suppe). Nam! 9/10.
View attachment 181422
Andre rett. Namerou (fersk fisk i biter, miso, ingefær, og sikkert noe andre greier). Gode smaker. 8/10.
View attachment 181423
Tredje rett. Tamagoyaki. Japansk omelett med spinat, samt katsuobushi på toppen. Veldig godt. 9/10.
View attachment 181424
Fjerde rett. Salat med fisk, med shiso tempura (frityrstekt perilla-blader, som smaker litt mynte-aktig). Var noe saus med noe løk og greier også. Magisk digg. 10/10!
View attachment 181425
Femte rett. Dagens sashimi. Notert fritt fra hukommelsen; seabass, hamachi, en-eller-annen tuna fra Brasil, bluefin tuna (fra Spania), ōtoro (men usikker på om det stemmer at det var 3x tunfisk, men OK). Sashimi har, utrolig nok, aldri vært den biten av «sushi» jeg har likt mest (altså kun rå fisk). 7/10 totalt, men det er nok mer «meg» enn råvarene.
View attachment 181430
Sjette rett. Dagens sushi. Glemte å notere score på noen.
View attachment 181426
View attachment 181429
- Mullet? Fish/ginger/onion.
View attachment 181428
- Hamachi fra Japan, med zested appelsin. Beste så langt. Nam! 10/10.
View attachment 181427
- Tunfisk fra Spania. Zuchedini saus? Seaweed?
View attachment 181431
- Bluefin tuna belly. 9/10.
View attachment 181432
- Kamskjell fra Kanada. Et-eller-annet-chili-something. Veldig god. 10/10.
View attachment 181433
View attachment 181434
En eller annen mellomrett/palate cleanser. Magi fish tempura? 7/10.
View attachment 181435
Syvende rett. Chawanmushi. Vaniljepudding/custard med noe fiskekraft eller noe, samt noe rogn av noe slag. 8/10.
View attachment 181440
Åttende rett. Reke, kamaboko? (brasiliansk fisk av en slag). Dashi-reduksjon. Tempura. Karasomi. Fiskebein-spinat. 9/10.
View attachment 181439
Dessert-forrett. Semcha-sorbet? Og noe drue-greier. 7/10.
View attachment 181438
Hoved-dessert. Sweet kokedama. Ostekake. Grillet fiken. Sukkerspinn på toppen av et sjokoladetre. 8/10.
View attachment 181437
Ganske perfekt mengde mat. Akkurat passe mett.
Når vi skulle betale, så dro jeg kortet for bare 180BRL, og tenkte «det var jo sykt billig». Måtte spørre naboen (et italiensk par) hva de hadde betalt. Fikk «we only paid for drinks» i retur, og da demret det for meg at selve maten var forhåndsbetalt. Haha. Det forklarer jo en del.
View attachment 181436
Vis alt...