Kaster ut et spørsmål: På Plus er jo alt inkludert i prisen, også vått og tørt ombord. Siden jeg ikke kan ha frokosten på flyet fra OSL-BOO pga glutenallergi, er det da ok å be om dette isteden: 1 vin, 2 Mikkellerøl, 1 pose cashewnøtter, 1 vann og en sjokolade? Eller blir jeg oppfattet som litt over gjennomsnittet grisk? Eller går det an å bestille det i en togang? Synspunkter?
Alt inkludert er alt inkludert. Jeg har selv bestilt 1 Mikkeller, 1 Carlsberg og 1 Bloody Mary i Plus til London. Fader heller, kjør på
What? Hva har skjenkebevilgning med antall enheter å gjøre? Har man lov til å servere alkohol på flyet, spiller det vel ingen rolle hvor mange enheter det dreier seg om. Det må vel vurderes av crewet i hvert enkelt tilfelle ut fra tilstanden til passasjeren (les: Dritings). Hvor står det svart på hvitt at det bare er 1 enhet på serveres på innenriks? Står ingen ting på menyen deres om det. Jeg oppfatter teksten der som at man bare kan velge og vrake i menyen. En ting er at det er kvote på tax-free inn til Norge, men at det er "kvote" på alkohol innenriksfly?? Give me a break
Det er bare SAS som er drit-kjipe. Det var mye forvirring når disse Plus billettene ble innført på innland. Jeg opplevde at først var det fri flyt av alkohol, og salg av lakrispiper. Først forsvant lakrispipene (hilsen sosialistene) Så husker jeg at jeg måtte betale for én alko på innland, da ble jeg så klart sur. Min neste flight fikk jeg opplyst at Plus kunder fikk kun én øl eller vin. Dette handler ikke om noen annet enn at SAS er kjipe og skal spare penger.
Det er fordi de selger alkohol i lokalet (les minus). Da har de ikke lov til å gi bort noe. 1 stk er inkludert i billetten til Plus. I kantina selges det ikke og derfor kan du få så mye du gidder. Dette er nok faktisk en reell regel i Norge. Gjelder kun innenriks, samme med EBD drikke. Jeg får uten diskusjon 2 pils OSL-CPH i Go. Ingen alkohol innenriks.
Jeg har reist mye i Plus det siste halvåret og jeg har på omtrent samtlige flighter bedt om (og fått) to drikke (øl,vin, brus alt etter hva jeg hadde lyst på) i tillegg til en cashew, en chips og en sjokolade. Jeg har ikke en eneste gang fått nei, annet enn at "det er vi dessverre tom for, kanskje du vil ha xx i stedet?". Det har resultert i at jeg også har fått en tykkere mage! Spør etter så mye du har lyst på. Får du nei så trykker du i deg det du får og så spør du en annen i crewet etter påfyll hvis det blir tomt.
Takk for interessant og nyttig feedback. Tenker jeg lander på mottoet: "Den som intet våger, intet vinner".
Jeg har i alle fall lite dårlig samvittighet for å begynne om to flasker vin og potetgull. På lengre turer gjør jeg det fint 2-3 ganger
Det er her det knyter seg for meg, for med noen av de dragene og draginnene som betjener disse rutene (eller rettere sagt gjemmer seg bak gardinene etter å ha ruslet rundt en serveringsrunde), så våger jeg rett og slett ikke å trykke på en viss knapp for å be om mer servering. I fjor sommer fikk jeg attpåtil dødsblikk fra dansk crewmedlem på CPH-BLQ fordi jeg 30 min før landing trykket på knappen for på madamens vegne å be om tre x Biotherm-deodoranter fra taxfreeutvalget, ettersom de ikke hadde tatt seg bryderiet med å gå rundt med den tralla heller. Så hva er egentlig godtfolkets erfaringer med å ta en Oliver Twist og be om mer fra vogna, det være seg i Plus eller som EBD i minus?
Opplevde faktisk på en flight med lavt belegg i Pluss OSL-TRD sent en fredag for et par år siden, at CC omtrent pushet en andre runde på oss som satt der... Så det går helt fint å be om ny runde...
Jeg har forsynt meg rundhåndet på intra-europeiske flyvninger i Plus og aldri fått noen negative tilbakemeldinger, men nå er jo jeg en kjekk ung mann (mellom 30 og 40 ) som i tillegg har draget på drager (pun intended)
Intra europeisk har aldri vært noe problem. Jeg hadde inntil nylig trodd begrensningen til 1 alkoholenhet gjaldt Scan, men det er altså kun et fenomen i Norge. Greit nok, jeg overlever å være på vannvogna i gamlelandet