Grisk i Plus?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 27. april 2016.

  1. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Hvis de tar en runde med tralla og så gjemmer seg bak gardina, så har jeg ingen ting i mot å trykke på "knappen" for å bestille mer. Kan faktisk knapt huske å ha fått noen sure blikk av crew for det hos SAS. Og hvis noen skulle finne på å skule litt rart på meg, så tror jeg nok jeg skal overleve :)
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er det begrenset hvor mye jeg flyr på langtur men jeg plinger villig om jeg synes det er på sin plass.
    Jeg er jo til og med så frekk at jeg ber om glass-glass istedenfor plast. Normalt gjør jeg det på en hyggelig måte og får hyggelig tilbakemelding. :)
    Dette har vel stort sett kun vært i Plus, kan ikke huske en lang tur i minus (lenger enn Berlin) siden jeg ble EBD..
     
  3. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,529
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en egen note i CARI at de ikke kan/skal gi bort mer enn en enhet alk. Crew OSL-BOO viste meg lappen og forklarte at jeg måtte betale for vin #2(og#3). De skylder på lovgivningen ja!.
     
  4. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er CARI for noe?
     
  5. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Det man klarer å trykke i seg på turen bør man ikke skjemmes over, men jeg hadde ikke fått meg til å spørre om en sekser Mikkeller og masse snacks for å putte i sekken.
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg blir ikke helt klok på dette må jeg tilstå. Forsåvidt kan jeg i prinsippet forstå at det ikke kan gis alkohol til EBD i Go, ettersom dette er å gi bort. Men i Plus har man jo kjøpt billett og som sådan i teorien også kjøpt alkoholen. Eller sagt på en annen måte: Hvis Plus, utover selve reisen, også defineres som mat/snacks og, tja, 3 alkoholenheter - hva er da forskjellen på å ha kjøpt en slik "pakke" og for eksempel en treretter med tilhørende vinmeny på en restaurant, hvor det også selges alkohol forøvrig? Jeg kjenner ikke loven på dette punkt, og dens irrganger, men her er det jo, såvidt jeg kan forstå, like mye opp til SAS å definere produktet?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har definert at billetten inkluderer 1 stk alkolholdig drikke.
    Hvorvidt det logger en juridisk årsak til at det er en stk og ikke tre vet jeg ikke.
    Synes også at tre stk ville vært mer fornuftig. Problemet er jo at avstandene avviker stort. OSL-KRS er det knapt nok tid til å helle i seg en øl. OSL-TOS klarer man vel en sekser med øl uten stort problem..
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,529
    Bonuspoeng:
    183
    Ca Cabin Attendant Routing Information
     
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det hadde vært interessant å se hvilke formuleringer i SAS sin skjenkebevilling som evt legger begrensninger på 1 enhet alkohol (og ikke 3, f.eks.) i Plus.
     
    Bjoern In America liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Så absolutt.

    Vet ikke om noen som skal på EBD/EBP treff med SAS ledelsen nå snart kan ta opp dette?
     
    Bjoern In America liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig det bare er meg, men å ta opp noe sånt i en slik sammenheng virker på meg som noe spesielt. Er dette virkelig ett såpass stort problem? Jeg kan være enig i at det bør være klare regler, også for dette, men himmel & hav. Vi må da vel ha større issues å ta opp med SAS enn dette?
     
    jayeff, mhsalv, Jørgen and 3 others like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Godt mulig du har rett.
    Men samtidig er det jo snakk om å definere konseptet Go vs Plus.
     
    Bjoern In America liker dette
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg har forstått det må man skatte av det man inkluderer i billettprisen uavhengig av om det serveres eller ikke. Med andre ord måtte billettprisen økes en del om man skulle økt til 3 enheter, samtidig som en svært lav prosent ville fått økt verdi av det.
     
    SASlovah4evah liker dette
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men hvis dette er tilfellet så er det altså ikke skjenkebevillingen per se som gir denne restriksjonen, men en beslutning fra SAS sin side basert på en økonomisk vurdering av hva man skal inkludere i produktet. Det er forsåvidt greit nok og ikke noe jeg plages av i særlig grad, men da må man i så fall ikke skyve lovverket foran seg.
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor langt skal man gå i unbundling av produktet? Jeg vil kanskje i forlengelsen av ditt argument si at hvorfor skal jeg som nesten aldri sjekker inn bagasje betale ekstra for at andre vil sjekke inn bagasje (uten innsjekket bagasje kunne man kanskje spart inn på handlingkostnader og turn-around tid, noe som kunne gitt billigere billetter)?

    Når det er sagt så er det helt korrekt at det er viktigere ting å engasjere seg i, men hvis Jan Fredrik sin vurdering er korrekt så bør kanskje SAS være ærlige nok på at 1 enhet inkludert er en beslutning de har fattet basert på en vurdering av kostnader og økt verdi for kundene.

    Hva angår avgifter: I de avgiftene du betaler for en reise til Hamburg så ligger også fuel surcharge, som går til SAS og som dekker rene driftskostnader. Det er altså ikke slik at SAS bare sitter igjen med 199,-. Ikke sant?
     
    Last edited: 28. april 2016
  16. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har flydd mye OSL - BOO og jeg har flere ganger fått mer enn en øl gratis. Mest sannsynlig pga alle ikke kan alle reglene :cool:

    Di gangene jeg flyr + og bare tar f. Eks en øl får jeg alltid spørsmålet: vil du ha noe mer, skal du ikke ha noe mer, sikker på at du ikke skal ha noe mer???

    Klager ikke men for min del virker det som at veldig mange er over gjennomsnittet glad i og kunne gi bort ting "gratis" :D
    Også enig med @Ida at så lenge man ikke stapper kofferten full er det bare å kjøre på :)
     
    SASlovah4evah liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,585
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, svenskene er altså like ille :)

    Jeg ser den, har ingen problemer med om SAS må sette begrensning av finansielle årsaker. Det jeg har reagert på er primært at jeg ikke har sett logikken mellom å få fri flyt i kantina mens man må begrense i luften. Men det har jo også blitt forklart med det at det selges på flyet og ikke i kantina.

    Greit resonnement. Da er jeg med.

    Selvfølgelig, vi bor jo i et sosialdemokrati, man skal fordele belastningen ;)

    Absolutt. Morsomt lell :)
     
    Bjoern In America liker dette
  18. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Og så holder vi oss til topic. Det var IKKE bonuspoeng og kredittkort. Det finnes i en annen tråd.....
     
    RoadKing liker dette
  19. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke skyld på sosialistene da! vi liker både lakrispiper og godt i glasset... Her må du nok henvende deg til sentrum v. KRF
     
    Bjoern In America liker dette
  20. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du må ha alkohol til frokost på domestic, er vel problemet alkoholen og ikke frokosten...
     

Del denne siden