Noen som kan gi meg svar på hvem man skal ringe når folk foreslår Tallinn i forbindelse med booking av CT? Har aldri helt forstått hve og hva det er, men er vell kanskje prisen man må betale for å være ny i gamet!
"Tallinn" er lokasjonen til de som sitter å booker CT for SAS. Reiser med Star alliance partnere må bestilles på telefon (+47) 64 81 60 99. Telefonbestilling er tilgjengelig mandag-fredag mellom 09 - 17. C
Det fikk meg til å tenke på Layover vs Stopover: Layover er på internasjonale flyvninger opphold under 24 timer. Stopover er opphold på 24 timer eller mer. usatoday.com/story/travel/2015/the-difference-between-a-stopover-and-layover relatert: insideflyer.no/forums/oversikt-over-gratis-hotell-ved-lang-layover
PIR-rapport (Property Irregularity Report). Et skjema du fyller ut når bagasjen din er borte, forsinket eller skadet. XX*G – Star Alliance Gold der XX er flyselskapet, f.eks. SK*G, LH*G, LX*S (silver). ex-OSL betyr "utreise fra Oslo lufthavn". ex-FRA/LHR/JFK etc. D-AIXG, 9V-SCB, SE-ROA Flymaskiner har både et vanlig navn og registreringsnummer. Det vanlige er å bruke kjennetegn, som de tre kodene nevnt over. Merk at det er landskoden der flyet er registrert som kommer først. Om du puncher inn kjennetegnet på et fly i Google så kan du finne ut alt mulig om flyet og hvor det loffer rundt. FFP – frequent-flyer program, bonusprogram hos flyselskap. "Om EuroBonus ikke gir noe opptjening på den Fare Basis, se om et annet FFP gir 25%" NOK og CHF/USD/EUR er valutakoder. xe.com/currencyconverter CT – har enda ikke helt forstått hva dette er, men tydeligvis populært på forumet og får voksne menn til å gå bananas på the Interwebs og telefonen for å booke tur. Pending – Betyr at noe er på vent, typisk ved utstedelse/bekreftelse av flybillett. 20MAR, 12APR, 03DEC – Vanlig skrivemåte for datoer på booking.
HUCA – Hang Up and Call Again. Kalt agentrulletten på norsk. ETA – Estimated time of arrival. ETD – Estimated time of departure (vanligvis det samme som rutetid/scheduled departure). Nerd stuff: FQTV - Frequent flyer account that the miles should be credited to. FQTS - Frequent flyer account denoting which status benefits to use. FQTR - Frequent flyer account that provided miles for a redemption (can be different to that of the PAX flying). FQTU - Frequent flyer account that provided miles for an upgrade.
At du ikke reiser ut fra eller tilbake fra samme plass. OSL-CPH og ARN-OSL på samme booking er en Open Jaw (<).
Airside – Området som anses transit på flyplassen, kun for flyvende. Landside – Området der alle folk normalt kan bevege seg offentlig. Det er forskjellige løsninger. På Oslo lufthavn (OSL) er du airside etter security og før passkontroll. På Singapore (SIN) er du airside etter immigrasjon men før security. På noen flyplasser trenger du boardingkort for å komme landside utenifra og noen flyplasser har security for å komme inn i bygningen. Etter customs/toll er du landside. Ansatte på flyplasser bruker ofte airside om det området som kun er tilgjengelig med adgangskort; som utendørs rundt fly og apron. Apron – The airport apron or apron, also known as tarmac, is the area of an airport where aircraft are parked, unloaded or loaded, refueled, or boarded. AM – etter klokkeslett betyr ante meridiem, tiden mellom midnatt og 11:59. PM – etter klokkeslett betyr post meridiem, tiden mellom 12:00 og 24:00. Amadeus – Et bookingsystem/GDS for flybilletter. PAX – Passasjer. IFE – In-flight entertainment. Underholdningssystemet om bord. Både hardware og software/innhold. I disse tider er innhold on demand (AVOD). Blackout dates – datoer du ikke får bestilt billetter på under gjeldende fare basis. Typisk under høytider, ferietid og perioder der flyselskapet har godt belegg. Bulkhead seat – Setet fremst i kabinen eller ved utgang/veggskille. Normalt gir disse setene bedre benplass men kan ha andre ulemper som; nærhet til galley, støy og lys, bassinet, kald trekk fra døra på eldre fly, trangere seter i Economy grunnet plassering av tray table/skjerm, mangel på vindu, sitte face-to-face med crew, trafikk av andre pax, mangel på gulvoppbevaring dersom ved exit, blokkert for reservasjon etc. Galley – Kjøkkenet om bord i fly. Stedet du tusler om natta når du kjeder deg. Bassinet – Kurven der småbarn/babyer tar power nap, vanligvis festet på veggen. Bumping – Handlingen å flytte pax/endre booking for å prioritere andre. Gir normalt god kompensasjon. APIS – Advance Passenger Information System. Info du må fylle ut før check-in.
Har et spørsmål siden det er en Nybegynner tråd: Hvis jeg kjøper to billetter for to reisende (jeg og en venn, og registrert på min bonusprogram), får jeg bonus på begge to billettene?
Har en jeg akkurat lærte, og en jeg lurer på. M/M = Miles and Money, kombinasjon av bonuspoeng og penger. Så til den jeg ikke finner ut av: BMI Vet hva det egentlig betyr i dagligtale, noe jeg har mye av Men ikke innenfor flyving.