Kanskje litt sterkt å ta i med "guttetur" når man er voksen mann. Men sist han jeg reiste med og jeg var på farten sammen, da var vi nærmere gutter enn menn Det startet jo friskt, min venn som kom flyvende inn til Oslo hadde underveis registrert at han hadde glemt passet hjemme... Så en ydmyk kanossagang hit først : Hvor det heldigvis lot seg gjøre med et nødpass. Vi hadde jo beregnet god tid for å kunne sitte i loungen. Det tok ca 20 minutter å få seg pass. Og det må man jo si er innafor. Gleden var stor da vi kunne oppgradere oss en etasje å strene til fasttrack. Det var mye folk over hele linja, og for en gangs skyld så virket det å være fullere på sikkerhetskontrollen for almen enn på fasttrack, men fasttrack var jammen full den og: Så det gikk enda mer av lounge tiden... Det er selvsagt vanskelig for å Avinor å vurdere trykket til enhver tid, men i mitt stille sinn må jeg innrømme at jeg tenkte at de kunne vel godt ha stengt en av slusene for almenheten og heller åpnet en til for oss . Må for ordens skyld nevne at jeg ikke kjenner noen av de på bildet, det er ment som en illustrasjon på køen. For første gang på lenge vant jeg forøvrig i lotteri, denne gangen var det lotteri for den tilfeldige sjekken i sikkerhetskontrollen. Som dere skjønner, vår tilmålte tid i loungen krympet stadig. Det som opprinnelig var 1:50 før boarding var nå skrumpet inn til 0:45, jaja, bra for leveren. Vel inne på loungen var det salig avslappet og lite folk sammenlignet med utenfor: Så etter en liten en for å roe nervene, var det bare å forsyne seg fra bufeen. Det er min bestemte mening at mat serveringen i gullstua på Oslo har tatt seg dramatisk opp, First Price potetgull eller ei. Jeg syns dette er spesielt tydelig sammenlignet med gullstua på Kastrup, den er nesten litt utrivelig blitt. Så jeg gleder meg til hvert besøk i gullstua på OSL. Vel ombord på flyet var det den vanlige anda med ditto. Jeg har fått den så mye de siste månedene at jeg håper SAS prøver noe nytt snart. Det er jo ikke ille, og er man sulten så spiller det vel liten rolle, men litt variasjon kanskje? Jeg oppfordret forøvrig flyvertinnen om at hun ville slippe å komme så ofte om vi fikk dobbelt med en gang, og det tipset likte hun: Ellers, nok en gang softblock, det er jo gildt Blir fælt å bli Diamond og miste denne servicen . Først så trodde jeg at dette var en av de maskinene hvor man gjennomførte stenging av galley og dets tilhørende toalett; Men fikk forklart at i dette tilfellet var det bare fordi de hadde vært inne hos pilotene med mat og glemt å slå av, for de slår det på når de går inn der. Flyturen forøvrig forløp altfor fort. Det hører med til historien at flyet ble 30 minutter forsinket, så vi rakk å ta inn litt av det tapte . Likevel ett problem for meg, at jeg stoler ikke helt på de tavlene, så jeg sitter litt på ank når det er slik overtid, og velger alltid å gå for tidlig. Gdansk var en fin opplevelse. Når det ble retur søndag var jeg såpass sliten at jeg ikke var i form til bilder. Men har det å si om opplevelsen på flyplassen: fasttrack på Gardermoen er et eventyr sammenlignet med Gdansk. En -1- mann betjener billettkontroll, røntgenmaskin og analyse. Han var forøvrig en petimeter av rang. Etter at jeg hadde gått igjennom maskinen og min bagasje var sendt gjennom uten et pip, fant han ut at han ville ha posen med væske gjennom på eget brett... Jeg måtte selv ut og legge det på brett, i mellomtiden gikk han for å sjekke billett på en kar og da jeg gikk gjennom sikkerhetsslusa igjen etter å ha lagt veska på bandet i eget brett før han var tilbake, gikk han helt bananas. Jeg tror jammen det var like før han skulle dra seksløperen og dytte den opp i nesa på meg. Ut igjen og full runde. Mind you, jeg var alene i den der kontrollen og jeg tror jammen jeg brukte et kvarter på å komme gjennom... Loungen i Gdansk var en kul greie, dels fordi det var ingen kontroll når du gikk inn... Dels fordi de faktisk hadde noe spennende øl , så ble det litt reparering. Brukbart utvalg med snacks og, i hele tatt en ålreit plass å slå ihjel tid. Returen var med en CRJ 900 til CPH og videre derfra til OSL. Kjente på savnet etter de 950 ekstra jeg kunne fått hadde jeg hatt utreise via CPH og . Sist, men ikke minst, som et apropos til nødpasset i begynnelsen... Jeg ble ikke forespurt pass en eneste gang, hverken på ut eller innreise. Sånn sett bortkastede penger for min venn, men vi vet jo alle hvordan det er, hvis man ikke har det, så spør de. Når poengene trillet inn etter turen så kom det også en oppmerksom mail fra SAS, "du nærmer deg Diamant". Jepp, er så nære at om oppgradering en av veiene på HKG turen går inn, så tipper jeg den magiske grensen. Den hvor du mister alle benefits for de rundt deg som er EBG . Skitt au
Morsomt lite reisebrev. Komprimert og velskrevet. Og ja, den softblocken ryker ved nedgradering til EBD
Flyturen forøvrig forløp altfor fort. Det hører med til historien at flyet ble 30 minutter forsinket, så vi rakk å ta inn litt av det tapte . Likevel ett problem for meg, at jeg stoler ikke helt på de tavlene, så jeg sitter litt på ank når det er slik overtid, og velger alltid å gå for tidlig. he-he, den der kjenner jeg dessverre til alt for godt selv også. Klarer liksom ikke å slappe skikkelig av selv om jeg vet at det er forsinkelse. Når det gjelder "nedgraderingen" til EBD så er jeg ikke enig. Etter at jeg ble EBD for ca 1,5 år siden så kan jeg telle på to eller tre fingrer de gangene jeg ikke har opplevd softblock. Så det fungerer - i alle fall for meg!