I dag bråvåknet jeg med herlig reisefeber, samtidig som en ny bekymring meldte seg. Jeg skal fly med KLM fra Oslo til Amsterdam i morgen tidlig (1. nyttårsdag), og deretter videre med Aeromexico (som betjenes av KLM) til Mexico. Jeg har to separate billetter med tre timers opphold i Amsterdam, som kanskje er litt risikosport - faktisk er jeg supernervøs for om det vil gå bra, men jeg sparte 15 000 på å droppe gjennomgående billett, så valget tvang seg fram. Spørsmålet er om jeg skal sjekke inn bagasje i Oslo eller ikke? Jeg reiser som vanlig med kun en standard kabinkoffert og en liten sekk. Ettersom jeg ikke har gjennomgående billett har jeg begynt å bekymre meg for alt styret med å hente bagasjen i Amsterdam, og om jeg egentlig rekker å gjøre det Gode råd (og eventuell beroligende ord for å dempe frynsete nerver) mottas med stor takk
Jeg hadde tatt den med i kabinen, uten å mukke. Hvis det skulle bli trangt med tid (noe som ikke er veldig sannsynlig), sparer du dyrebare minutter i Amsterdam. Hvis du absolutt vil bli kvitt den, og du har tid til overs, kan du jo bare sjekke den inn når du har kommet til Amsterdam. God tur; det høres spennende ut!
Jeg hadde gått til innsjekk og spurt om de kan sende den hele veien med en gang. Har fått det til tidligere når jeg booket BRU-ADD-CPT og egen billett til Brussel. I Norge ble det fikser på 1.5 minutt. I Cape Town tok det ca 45 minutter, men de fikk det til til slutt
Dette er også min erfaring ved små endringer utenfor normalen. Bare utenfor skandinavia blir alt veldig vanskelig som er uhyre lett i utgangspunkt. Hvorfor skal det ta 1 min med manuell innsjekk i Norge vs 5 i USA f.eks?
Det kan være at de som jobber i Skandinavia har bedre opplæring, erfaring og systemkjennskap til dette enn det de har i utlandet. Antakeligvis er lønnen til å leve av i Norge, men i andre land er det dårlig betalt og man blir ikke værende så lenge.. (Kun synsing her altså..)