Hei - Ganske fersk bonusjeger her. Jeg skaffet meg Amex Elite og SAS MC Premium i januar for å jobbe opp til EBG og ordne en tur til Asia på Business Class med kona neste sommer. Jeg hadde allerede ca 150000 vanlige poeng via DNB Saga. Jeg har hatt lite statuspoeng pga mye sykdom og lite reiser de siste årene, dette er nå endelig over. Jeg fikk da 20000 grunnpoeng (Amex) pluss 1000 (MC). Nå er de borte siden opptjeningsperioden var fram til 1.3.2019. Er disse da borte vekk? Jeg oppfattet at Amex ville gi meg "alltid Sølv", men uten de 20000 statuspoengene vil jeg nok slite med å klare 45000 til neste år og vurderer å gi opp den planen. Litt skuffet over at SAS ikke gjorde det tydelig at poengene ville vare i hele 6 uker...jeg burde sikkert ha forstått det selv. Planen for å nå EBG var: 20000 Amex Elite 12000 MC 10000 DNB (bruke minst 100K kr) + flygninger for å dekke resten Er jeg rett og slett ute allerede ved start?
Velkommen til InsideFlyer... Akkurat denne tror jeg du må ta på din egen kappe. Det er vel ganske tydelig at statuspoengene nullstiller seg etter opptjeningsperioden er ferdig, er det ikke?
Blir vel heller at du må vente lenger før du bikker over i EBG, siden de 20.000 poengene fra Amex Elite er årlige vil du få en ny omgang om ett år/ rett før utløpet av opptjeningsperioden, om du da har 25.000 poeng fra andre kilder tipper du over.
Aha. Takk! Da holder det for min del. Jeg burde ha ventet til 1.3 med å søke kortet skjønner jeg nå. Men EBG bør jeg klare da. Er det sånn at EBG gjelder fra det øyeblikket du når 45000 statuspoeng?
Hehe. Problemet var mest at jeg ikke tenkte på dette da jeg søkte om Amex. Men det ordner seg hvis Amex-poengene kommer en gang i året.
Liten endring - jeg skrev at jeg hadde "150000 statuspoeng via DNB", dette er selvsagt bare vanlige bonuspoeng.
Ja, mer eller mindre (mulig det tok noen dager før det var kvernet på plass i IT systemet for min del)
Amex sier jo alltid sølv ved elite? Er jo lov å prøve selv om jeg tror du sliter. Om de sier nei hadde jeg sagt opp kortet eller nedgradert til premium direkte på tlf. Ville ikke betalt 4000 i året om de ikke gir deg sølv(selv om det teknisk sett er dinn feil). Du har vel ikke nytte av elite og 2x CT med så lite poeng tipper jeg.
Jeg er EBS og det står "Du får 20.000 statuspoeng hvert år." så informasjonen er korrekt. Jeg vurderer å si opp kortet før 3-måneders gratisperioden er over ettersom jeg ikke har noen glede av poengene før neste år. Så skaffer jeg et nytt kort før sommeren. Har ikke behov for Elite utover poengene så lenge jeg har både Saga MC og SAS MC Premium i tillegg...
Du får EBS i 3 mnd etter utløp. Det kalles "grace periode". Men om 3 mnd er jeg redd det ryker. EDIT: Her tok jeg jammen meg grundig feil ja. Takk for rettelser @Jorge og @veeegard
Det er vel ikke helt riktig. Status opptjent i forrige periode, vil jo vare ut denne + 3 mnd grace. Edit: Jorge kom meg i forkjøpet der
Problemet vil vel gjenta seg hvert år om du beholder dette. 6 uker før utløp vil du få de 20K, og så blir kontoen din nullstilt. Jeg ville tatt en tlf. Hvis de ikke kan fikse sier du opp. Hva er ellers poenget med å betale 4K i året?
Snakket med dem nå, det var ikke mulig å endre. Så da må jeg si opp kortet og søke på nytt. Litt tøysete men dette er uansett min egen feil.
Jeg vil ikke si det er veldig problematisk annet enn at det første året blir man gull litt senere enn planlagt. Fra 2. år er det likegyldig om poengene kommer i starten eller slutten perioden.
Sier meg enig. Når første året er opptjent til gull, har man jo gull hele neste påfølgende år, så da er det mindre viktig når de 20K nivåbyggende poengene kommer, da man heller ikke kan bruke disse poengene til noe fysisk. Eneste må vel være om man sikter videre til diamant? Hvis ikke er det jo bare år 1 som er utfordrende.
Joda, men da kan jeg kanskje like godt si opp kortet nå og søke på nytt til høsten. Unødvendig å betale for mange «ubrukte» måneder. Tenker at jeg heller prioriterer omsetning på DNB Saga for å klare 10000 (kanskje 20000) grunnpoeng, og MC Premium på Payr i tillegg til Saga for bonuspoeng. Det er såpass få steder som tar Amex at det føles litt vanskelig å rettferdiggjøre kortet utover basispoengene. Eneste unntak er kanskje bestillinger på Sas.no men vanskelig å se at det vil gjøre noen enorm forskjell for min del. Hører gjerne på andre råd!