Min venn skulle fly fra Barcelona til Oslo igår. Men først fikk hun beskjed om forsinkelse, så da hun kom til flyplassen fikk hun hotell og ny billett hun kunne booke selv på Norwegian siden flyet var overbooket. De nekter henne erstatning eller via andre selskaper for å komme tilbake til Oslo. Hun fant billetter til Kristiansand, så hun ringte meg. Men dette er jo bare tull fra Norwegian, ikke sant? Samt hun har jo rett på 400 eurobonus kompensasjon i henhold til https://www.norwegian.no/booking/be...r/passasjerrettigheter/eu-regulation-2612004/?
Enig. Men hva med reisen hjem? Nå er det ikke mulig å finne billetter til Oslo sier hun... i sas har jeg fått det servert ferdig...
Man har ikke krav på ombooking til annet selskap, så om Norwegian har fulle fly må man pent vente selv om det kan ta noen dager. I mellomtiden er selskapet forpliktet til å dekke hotell. Om årsaken til kanselleringen kvalifiserer til EU261-erstatning ville jeg nok vurdert å bruke disse pengene på ny billett, samt undersøkt om det er noe som kan dekkes av reiseforsikring.
Er det opplest og vedtatt at man ikke har krav til ombooking til annet selskap samme hvor lenge man må vente? F.eks SAS sin tolkning av "Booke om reisen din, slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig" betyr vel ofte i praksis at man må vente på første Star Alliance flyvning, men det er jo urimelig å måtte vente flere dager. https://www.forbrukerradet.no/fly/innstilling/BCN-OSL