Det er absolutt ikke dokumentert noe sted, men det gjør det jo enda mer spennende å se om det finnes et mønster: På LGW til OSL idag var det 5-6 ledige seter på hele flyet. Jeg vet det fordi en pax forsøkte å bytte sete, crew slo opp seter på mobilen, og fortalte at det bare var nettopp 5-6 midt seter ledige. Han valgte seg et midtsete på rad 6, som sikkert var mer behagelig enn rad 25 når han skal av flyet. Fra mitt 1C sete, var nabosete på 1B ledig, mens det var en annen passasjer på vindus-setet, som tydeligvis var blitt splittet fra sin reisekamerat (som forøvrig fløy på ID) siden de snakket om saken før han gikk til sitt eget sete lenger bak. Setet ved siden av meg stod ledig helt til boarding complete og en fyr som tydeligvis kjente en den mannlige lederen av crewet kom opp fra bak i flyet. Store klemmer dem i mellom da han flyttet frem kompisen med hånd-veiving for å vise at han skulle komme til frontraden. Hadde jeg egentlig et soft blocked nabo-sete som Norwegian Priority med hauger av flex biletter på denne flighten? Inntil han I crewet rotet det til? Eller er jeg bare imbilsk? Vet ikke Noen andre som har 32+ flights prioritet hos Norwegian og noen erfaringer med om det ofte er tomt ved siden av deg?
Har hatt ledig 1E på ca halvparten av flyvingene jeg har hatt siden jeg ble sånn 32+, og mange av de har vært ganske fulle.
Spent på dette selv. Har booket en tur for madammen og meg om 14 dager hvor jeg som alltid valgte D F. Har tilnærmet 100% hitrate på SAS når jeg gjør det sånn. Vi har begge matchet, og foreløpig er det en del ledig.
Keep us posted. Jeg er på 1C som så ofte før på OSL-LGW igjen om en drøy uke - og tilbake LGW-OSL 3 dager senere. Nå som jeg først har begynt å følge med på dette, gir det litt mer spenning på en ellers ganske "vanlig busstur" Minner meg litt om SAS Diamond tiden min, med Amadeus soft-block/theoretical seating funksjonen de brukte og som veldig ofte ga ledig nabosete. Faste strekninger? Eller varierende ruter? Domestic/international?
Har 32+ flight priority selv og var tenkt å spørre om det samme. Har også hatt ledig på rad 1 ved siden av og fullt fly på BGO - LGW eller omvendt.
Jeg har bare fire flighter i år, men jeg mistenker at det først og fremst er prisen på de. Med mindre du har flex-billett koster rad 1 ganske mye ekstra. Og så kan det hende at systemet allokerer absolutt alle andre seter før rad 1 (og nødutgang), til de som ikke har betalt for setevalg.
Godt mulig at dette stemmer. Jeg reiser nesten bare på full flex og derfor med "gratis" rad 1 som ellers er dyr. Det eneste som ikke helt stemmer i teorien din er at jeg alltid har sittet på rad 1 i isle seat (over 20 flights i året) på samme rute i flere år, og aldri hatt ledig sete ved siden av meg før jeg fikk Norwegian Priority Reward. Samtidig kan man selvsagt ikke trekke konklusjoner altfor fort. Det var bare ekstremt påfallende at ikke engang en Norwegian-ansatt på ID og med kortet rundt halsen, sammen med dama si, fikk sitte på setet ved siden av meg selv om dama satt på 1A. Antagelig var vel 1A setet egentlig hans, og han var en galant og hyggelig kar som ga det til henne - siden de uansett var spredt på 2 forskjellige rader Jeg oppfylte Norwegians kvalifiseringskrav for å beholde toppnivå 4 dager etter SAS EBG match, så nå har jeg det i 1 år. Da blir det spennende å se om det er noe mønster utover. På utreisen bestilte jeg sete så sent at det var meg som ble 1B. Jeg ser absolutt ikke bort fra at dette setet ville vært "blokket" av enten 1A eller 1C pax hvis jeg ikke selv hadde "gull-kortet" og kunne overstyre blokken (ala SAS), men sjekket ikke med en dummy-billig-booking som jeg ville gjort med det jeg nå vet Men med reservert 1C på returen, virket det faktisk som 1B var holdt aktivt tomt for pax. Vet mer om 2-3 uker når jeg har nye 4 legs erfaring fra samme rute.
Jeg kan ta feil, men tror ikke Norwegian har soft block på rad 1 ettersom de kan ta mye betalt for de setene. Derimot virker det som soft block kicker inn på radene etter - reiser mer eller mindre ukentlig til LGW, har Priority og opplever ganske ofte ledig midtsete på flighter som bare har en håndfull ledige seter.
Godt poeng, men det kan jo tenkes de likevel har soft-block på rad 1 også. Bare at de lar revenue pax som vil betale for setet oppheve blokken, slik "gull medlemmer" antagelig også kan ved å velge setet. Normalt vil systemet putte inn pax som ikke har betalt for sete hvor som helst i flyet, men kanskje de rett og slett venter til slutt med å sette noen ved siden av Priority passasjer for å prøve å holde setet ledig, uansett rad nr? Dette er akkurat hva Amadeus Theoretical seating modulen gjør. Og sikkert tilsvarende systemer, hvis NAS bruker noe annet enn Amadeus. Det er jo ikke rocket science