Har SAS hyret inn sommerstudenter til å fly?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av joskje, 08. aug 2023.

  1. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    På vei hjem fra Toronto i dag fløy vi uheldigvis med SK263 fra Oslo til Bergen. Ut av det blå avbryter plutselig pilot landing og skylder på vind. Gidder ikke prøve igjen og sier på høyttaler at vinden ikke skal roe seg før om 5-6t. Tilbake til Oslo og totalt kaos der kombinert med Hans og full togstopp.

    Sas har i mellomtiden splittet opp bookingen vår og ombooket oss på 2 forskjellige fly, avgang hele 40 timer senere. Etter et par telefoner og noen turer i serviceskranken fikk vi til slutt ombooket via Sandane og Sogndal i kveld takket været en dyktig og serviceinnstilt agent i skranken. Hun måtte dog ut med noen gloser og løp bort til widerøeinnsjekken for å kjefte på de før hun fikk utstedt billetene. Hun ved siden av meg ble ombooket på et nytt fly først på fredag og de skyldte på at ingenting var ledig før da for henne, mens for meg med diamant var det null stress å booke om tydeligvis. Stakkars jente.

    Tilbake til tittelen og divertingen tilbake til Oslo. Etter litt research viser det seg at dette flyet, et CRJ-900 har hatt hele 3 tilsvarende opplevelser i dag. Har de glemt å lære opp pilotene i at det av og til blåser litt på vestlandet? Det hadde forsåvidt vært ok om andre fly også ble innstilt men neida, ingen andre fly i dag som har hatt problemer på vestlandet. På BGO landet det hele 8 fly så å si samtidig som oss, senest 1 minutt etter vårt forsøk.

    Har forståelse for at sikkerhet kommer først, men når det samme flyet og crewet gjør det samme 3 flyvninger på rad under vanlige forhold kan man begynne å lure..:rolleyes: Kan vel se langt etter noen kompensasjon da de nok skylder på force majeure..

    Dagens flytur ble til slutt:
    Toronto-København-Oslo-Bergen-Oslo-Sandane-Sogndal-Bergen:rolleyes: Screenshot_20230808_173552_Chrome.jpg
     
    Last edited: 08. aug 2023
    NoLimit, Nordlands and Wiolenze like this.
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,615
    Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ganske vanlig i det SAS begynte med CityJet (CRJ) for noen år siden, at de divertet bare det var litegrann vind og vær. Men inntrykket mitt er at de har blitt mye bedre i det siste. Mulig de har tatt inn noen nye i det siste
     
    joskje liker dette
  3. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig hvor mye styr de lager for seg selv hvertfall. Skjønner fortsatt ikke hvorfor de ikke prøvde å lande flere ganger, hva har man å tape på det?
     
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,615
    Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Mener de har noen kriteria som de faktisk ikke har lov å starte innflyging hvis de er utenfor. Sikkert crosswind som var utenfor, men da burde de ha venta litt i lufta tenker jeg.
     
    kaijoar liker dette
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    2,010
    Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    CRJ900 tåler betydelig mindre sidevind enn 737 og A320 så gjerne ikke så rart i dag..
     
    Gribb, fly4fun, Jonkebassen and 2 others like this.
  6. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det er liksom ikke tegn til å ha gitt det et forsøk en gang..jaja Screenshot_20230808_183507_Chrome.jpg
     
  7. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje noen burde sjekket været og gjort et equipment change? Må da være billigere enn hotell, drivstoff og ombookinger for 600+ mennesker:rolleyes: Men hva vet nå jeg.
     
    magnusant and watchaddicted like this.
  8. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Widerøe redder heldigvis dagen :D Ekstra morsomt når piloten slenger ut over over speaker: "En del vind mot og på Flesland i dag, altså det vanlige. Ønsker dere en God tur" :p
     
    Gribb, RoadKing, themichael and 2 others like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,391
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Etter pandemien så har det nok vært mye bytte av utstyr for pilotene og mange har nok rustet litt også i forhold til ferdigheter. Så det at det er masse studenter ute å flyr nå er nok ikke så veldig overraskende i grunn.
     
  10. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,341
    Likes mottatt:
    2,316
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er nok kompensasjonspliktig. Skulle aldri satt opp en CRJ dersom BGO var utenfor toleranser.
     
    joskje liker dette
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,615
    Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler på at det finnes noe flyselskap i verden som er så fleksible at de kan bytte flytype på så kort varsel, og basert på værmeldinger
     
    furlong, Gribb, leeds1979 and 4 others like this.
  12. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    923
    Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Dette høres nesten ut som en VG sak.
     
    tmolvik liker dette
  13. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var inne på tanken flere ganger når jeg kjente på frustrasjonen :p
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,573
    Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Har SAS så mange fly på bakken at dem uten videre kan bytte ut maskin dem flyr? I tillegg er det vel kontrakter med Cityjet også som må overholdes?
     
    Darkcho liker dette
  15. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Kort og kort varsel. Alle har vel fått med seg Hans nå, og er vel ikke helt uvanlig å rotete litt rundt når man først får en kansellering? Hadde jo gått helt fint å sende crj900 andre steder.
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    CRJ-900 fungerer kun i solgangsbris på vestkysten, har vært med på en god del diversions. Dette var fast flytype på KSU rundt 2018, det gikk såpass dårlig på vinteren at de gikk tilbake til 737/A320 selv om CRJ900 passet bedre kapasitetsmessig.

    SAS trenger en bedre tilpasset flytype som er i sjiktet under A320 som tåler litt kystvær. Da man savner Widerøe.
     
    benair and watchaddicted like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Har du adidas flippflopps,hvite sokker og en litt slitt og kanskje litt trang shorts?

    I så tilfelle er du nok svært høyt oppe på vg sine sider omtrent umiddelbart, spesielt om du forteller hvor lenge du har planlagt å fly til Bergen og hvor mye penger billetten kostet og at du aldri igjen skal fly SAS fordi de ikke engang klarer å lande på riktig flyplass :D:D
     
    Earl, OyvindN, lMartin and 13 others like this.
  18. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,341
    Likes mottatt:
    2,316
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en kalkulert forretningsrisiko å bruke sådan maskin til Vestlandet (om den virkelig tåler såpass lite, da).
     
  19. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    148
    Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er SAS Link sine Embraer sammenlignet med CRJ-ene når det gjelder vind og vær?
    Synes de er hakket kvassere på komfort i kabinen de gangene jeg har prøvd dem.
     
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    2,010
    Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    De tåler mer sidevind. Vil anta SAS faser ut avtalen med Citijet, i alle fall slik den er i dag, til fordel for flere Embraer 175.
     
    benair liker dette

Del denne siden