Vi er vel strengt tatt ikke ute etter penger her, men vi ønsker å belyse problematikken, men usikker på om vi egentlig har en sak. Mange her inne kjenner sikkert til problembookingen vår. Her kommer den.
All booking ble gjort over telefon.
I mars booket vi reise til Panama. TOS-OSL-FRA-IST-PTY, med retur PTY-IST-CPH-TOS i desember, og med overnatting i Istanbul. Alt stemte (navn etc) bortsett fra at IST-CPH var waitlisted. Jeg ringte og spurte når denne skulle få confirmed som de andre, med beskjed om at den aldri kommer til å bli confirmed pga. married segment. Det var ikke mulig å finne en rute hjem som ikke inneholdt married segment, så reisen ble kansellert.
Omsider fant vi en ny reise: TOS-ARN-FRA-IST-PTY med retur: PTY-IST-FRA-OSL-TOS. Fortsatt overnatting i Istanbul, men i februar. TOS-ARN flys av SAS og ARN-FRA-IST av Lufthansa. Her her jeg ikke like nøye med å sjekke navn, for alt stemte jo sist. Og nettopp det skal bli kjernen i problematikken.
I mai kansellerte Lufthansa ARN-FRA, og satte opp en flygning noen timer tidligere på dagen. Dette gjorde at vi ville hatt lang ventetid før avgang FRA-IST. Problemet var at flyet fra TOS ikke hadde landet i ARN på tidspunktet FRA-IST hadde avgang. Jeg ringte for å få dette endret, men til ingen nytte. Agenten jeg snakket med mente at Lufthansa hadde gjort alt riktig. De sørget for en ny avgang, samt passet på at vi rakk flyet til IST. Det de derimot ikke brydde seg om var avgangen fra TOS-ARN, som skulle flys av SAS. Agenten sa at vi kostnadsfritt skulle få endret reisen, så lenge vi fant tilgjengelige seter. Dessverre er det ikke ett eneste ledig sete å oppdrive på datoene vi fant.
Først i juli finner vi en alternativ rute: TOS-OSL-LHR-BOG-PTY, med retur PTY-IST-FRA-OSL-TOS. Fortsatt i februar og fortsatt overnatting i Istanbul. Vi er riktig nok ikke fornøyd med overnattingen i Istanbul. Vi ankommer sent og skal reise tidlig dagen etter, så det er egentlig en bortkastet overnatting. Vi ser derfor på andre muligheter.
Vi finner ny retur, samme dato som forrige. PTY-BOG-LHR-OSL-TOS. Vi har 1 time og 5 minutter layover i LHR. Agenten booker og sender til Eurobonus for utregning av skatter og avgifter. Tror dette var en torsdag. Bookingen ligger i appen, men jeg får ikke billetten på mail. Fredag ettermiddag ringer jeg og etterlyser billetten. Agenten sier de fortsatt ligger i kø. Jeg ringer søndag, og får samme beskjed, men tilleggsinformasjon at billetten først blir klar mandag når Eurobonus er på jobb. Så kommer mandag. Copa Air sine avganger er nå borte fra appen. Jeg ringer og hører hva som skjer. Det viser seg (og det får jeg vite nå) at MCT på LHR på returen er 1 time og 15 minutter. Derfor gikk ikke bestillingen gjennom, og Copa Air hadde fjernet reservasjonen. Ingen på SAS ga beskjed. Jeg så på mulighet for å overnatte i London, men det var ikke ledige billetter i februar.
Vi finner deretter en reise hjem via Barcelona. Nok en gang reserveres billetten, og sendes til Eurobonus for utregning. Og nok en gang tar det tid. Jeg ringer, men får ikke vite noe. Jeg blir anbefalt å ringe engelsk kundeservice, noe jeg gjør. Her får jeg omsider vite at reisen inneholder 9 segmenter, og vil derfor ikke kunne gjennomføres. Og det får jeg vite 2-3 dager senere og altfor mange timer i telefonen.
Etter noen dager fant jeg en passende reise, men det var stadig vekk married segment. Etter et par timer i telefon (ble avbrutt et par ganger) med frem og tilbake med for å få booket reise finner vi omsider TOS-OSL-LHR-BOG-PTY og retur PTY-BOG-LHR-OSL-TOS. Vi reduserer oppholdet i Panama med én dag, og overnatter i London (en god layover) på veien hjem. Nok en gang må billetten reserveres for at Eurobonus skulle regne om. Dette var 1. august, om jeg husker riktig. Jeg ba innstendig om at jeg ville at dette skulle bli gjort over telefon. Nå orket jeg ikke mer tull. Agenten ringte Eurobonus, men fikk beskjed om at de måtte ha tid til å regne om, men han forsikret meg om at reisen ville gå i orden. Det var bare et problem. Over 90k poeng gikk ut 31. juli. Agenten fikk dette med seg, og ba Eurobonus om å ikke la poengene gå ut - heldigvis gikk de med på det. Dagen etter kom bekreftelsen.
Noen dager senere blir vi oppmerksomme på at vi kan reise via New York på veien hjem, med nesten 24 timer layover. En fantastisk mulighet for å oppleve New York. Vi booker denne ute problem. Nok en gang måtte billetten reserveres og sendes til Eurobonus for utregning. Jeg skulle bli oppringt når de var klare for belaste kortet. Jeg ga agenten kortnummeret mitt for at jeg skulle slippe å bli oppringt på ferie.Likevel ble jeg oppringt. Her sto jeg og monterte et barnesete i en leiebil. Jeg oppga betalingskort og bekreftet reiseruten. Jeg fortsatt ferien min, lykkelig over at det endelig blir Panama-tur med nærmeste perfekt reiserute. TOS-OSL-LHR-BOG-PTY, retur PTY-JFK-WAW-OSL-TOS. Sen avreise fra TOS og hjemme før middag på hjemreisen.
Plutselig en dag etter jeg kommer hjem fra ferie, leser jeg en artikkel om navn på billett, og viktig av å sjekke at alt stemmer. Jeg sjekker, og til min store overraskelser har etternavnet til kompisen min mistet en bokstav midt i navnet. Jeg ringer inn, men får dårlige nyheter. Ingen kan endre navnet. Det er umulig. Jeg ber ikke om endring, men korrigering. Fortsatt ikke mulig. SAS mener at det ikke er mulig å endre navn på en billett der den reisende reiser med andre selskap enn SAS. Selv om Avianca, Copa og LOT sier at det ikke har noe imot navneendring, er det SAS som eier billetten og må gjøre endringen. SAS på sin side sier de ikke får lov å endre.
Jeg forteller SAS at navnet stemte på den første billetten, hvordan kunne den nå bli feil?! Det eneste de kunne gjøre var å beklage. Her har en agent dessverre gjort en feil. Fortsatt ikke mulig å korrigere denne feilen. Reisen må kanselleres og bookes på nytt. Dessverre finnes det ingen ledige bonusbilletter, verken på denne dato eller noen andre. Faktisk har ikke Copa ett eneste direktefly fra PTY til JFK i januar, februar eller mars 2024.
Jeg gir meg ikke, og ringer sikkert til 5-6 agenter, men alle svarer det samme. Det er ikke mulig å endre. Jeg får beskjed om at det er en regel SAS har. Det får meg til å tenke at det ikke er teknisk umulig, men en regel som ikke kan brytes. Hvorfor? Ingen som vet. Eneste mulighet er å kansellere reisen. I følge agenten ville vi da miste poengene, noe som var fullstendig uaktuelt. Agenten sa vi ikke har noe valg, for vi kan ikke reise med ugyldig billett. Verken den ene eller andre agenten anbefalte oss å reise. Vi ønsket ikke kansellere reisen, for vi ville ikke miste poeng. Når det omsider går opp for oss at vi faktisk ikke tør reise med ugyldig navn, ber jeg SAS om å forlenge poengene. Det er uaktuelt å kansellere reisen for så å miste poeng over en feil SAS har gjort. Det er heller ikke aktuelt å betale noe gebyr for kanselleringen eller ny booking. SAS går med på dette. Reisen kanselleres. Vi får ikke tilbake servicegebyret på 450,- per person. Jeg ringer SAS og krever å få tilbake. Vi får tilbake.
Vi booker ny reise. God layover i Bosten på utreise og god layover i Bogota på hjemreisen. Agenten er svært nøye med at alt stemmer. Lurer på om det ikke ligger en merknad på meg i deres system...
Nå er jeg selv skyld i en endring for å unngå dårlig layover, men det burde gått smertefritt hvis jeg ser på erfaringer andre har hatt.
Vi ønsker ikke kreve noe penger, selv om en kompensasjon hadde vært på sin plass. Jeg har vel brukt 5-6 arbeidsdager på å alt frem og tilbake. Vi ønsker å belyse problematikken med navnekorrigering, spesielt når det ikke engang er vår skyld. Her føler vi at SAS har motarbeidet oss svært mye. Det har kostet oss en tur til New York, en god utreise og altfor mye tid. Heldigvis ringte jeg ikke et 815-nummer.
Kommer vi noen vei med en klage til SAS? Transportklagenemnda? Kan SAS klandres her? Eller er vi helt skyld i dette selv siden vi ikke sjekket billettene før det var gått over 24 timer?
Vis alt...