Haster! Avbestilling med SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av USAsia, 23. mars 2018.

  1. USAsia

    USAsia Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Vi har en reise med SAS i morgen tidlig kl. 6 som vi er nødt til å utsette ca. en uke. Reisen kostet totalt 7 000 per person tur/retur i Plus (bookingklasse C ned og bookingklasse J hjem igjen).

    Dersom jeg nå går inn på appen får jeg beskjed om at det ikke er mulig å avbestille reisen i appen og at jeg må kontakte kundeservice. Jeg har dessverre ikke gullkort for tiden, og dermed er kundeservice stengt, og de åpner ikke før flyet har reist i morgen tidlig.

    Jeg forsøker å endre billetten, men får da beskjed om å betale 2500 kr per person. Dersom jeg søker på nye billetter koster disse nå 6 900 kr per person tur/retur (dvs. litt billigere enn opprinnelig), og dermed fremstår det som merkelig at vi må betale 2500 ekstra per person slik at totalprisen per billett da ender på 9500 kr tur/retur.

    Hvordan er det mulig å løse dette? Får vi refundert billettprisen selv om vi ikke har avbestilt innen avreise i morgen tidlig? Det er som nevnt billigere å avbestille og kjøpe nye (merkelig nok).

    Er det noen som vet hvorfor det blir slik jeg beskriver, og hva ville dere eventuelt gjort?
     
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Gå inn her: https://www.sas.no/reiseinfo/service-og-tilbakemeldinger/#/cancel-refund - trykk på "Kanseller bestillingen din" (blå lenke). Fyll ut og da kommer det pengene tilbake etterhvert.

    SAS Plus er også refunderbar etter avreise, så egentlig ingenting å stresse seg opp for. Har selv kansellert en rekke Plus reiser fordi jeg rett og slett ikke rakk flyet.
     
    Insomnia4u, braathens safe and USAsia like this.
  3. USAsia

    USAsia Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Tusen takk for kjapt svar :)
     
    RedLine liker dette
  4. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    har du noe dokumentasjon på at man bare kan "miste flyet" og avbestille det etterpå og få tilbake pengene?
     
  5. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Æææææ, ja! Det er liksom det som er litt av poenget med fleksible billetter hos alle selskaper.

    Sjekk vilkårene til SAS

    Penalties:
    • Adult:
      1 - PSGR P1 ADT RULES DISPLAY
      FARE COMPONENT 1 ADT REKSVG SK PISRTY PU 1 N
      FCL: PISRTY TRF: 21 RULE: EMO1 BK: P
      PTC: ADT-ADULT FTC: WU -PREMIUM ECONOMY UNRS
      PE.PENALTIES

      CANCELLATIONS

      BEFORE DEPARTURE
      CANCELLATIONS PERMITTED.

      NOTE -
      WHEN COMBINING A REFUNDABLE FARE WITH A NON-
      REFUNDABLE FARE
      1. THE AMOUNT PAID ON THE REFUNDABLE FARE
      COMPONENT WILL BE REFUNDED.
      2. THE AMOUNT PAID ON THE NON-REFUNDABLE FARE
      COMPONENT WILL NOT BE REFUNDED
      3. REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED. FOR
      REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/INTERNATIONAL
      FEES WILL BE REFUNDED

      AFTER DEPARTURE
      CANCELLATIONS PERMITTED.

      NOTE -
      PARTIALLY USED TICKETS-
      REFUND THE DIFFERENCE - IF ANY - BETWEEN THE
      FARE PAID AND THE FARE FOR THE JOURNEY TRAVELLED.
      IF THE FARE FOR THE ACTUAL TRAVEL IS HIGHER THAN
      THE ORIGINAL FARE PAID ANY UNUSED YQ AMOUNT
      SHALL BE INCLUDED IN THE RECALCULATION.
     
    Shyneno, wilco, Insomnia4u and 3 others like this.
  6. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er garantert maaange som ikke vet om. Takk for knall info :)
     
    Shyneno and RedLine like this.
  7. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Et annet spm, hvor lenge etter kan en be om refusjon av skatter og avgifter etter en ubenyttet reise med SAS? Har de tilsvarende skjema som Norwegian, eller er det e-post som gjelder?
     
    Shyneno liker dette
  8. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sitter akkurat nå i samme situasjon, og er EBG. Har forgjeves forsøkt å kansellere en bonusbillett i Plus med avgang i morgen i 07-draget. Online umulig siden i går kveld, og 24T-Hotline kobler direkte til opptattsignal uansett om jeg ringer via det norske, svenske eller danske kontaktnummeret. Står nå i laaang tlf. kø... Spent på utfallet og rimelig frustrert over både SAS IT og tlf.... Grrr....:(
     
    Shyneno liker dette
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,461
    Bonuspoeng:
    350
    Send en mail til gullmailen i tillegg.
    Da kan du i hvertfall dokumentere at du har prøvd
     
    Shyneno liker dette
  10. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,938
    Bonuspoeng:
    183
    Kundeservicen til SAS er virkelig blitt bransjens dårligste. Skummet litt på facebooksidene, og tror ikke jeg klarte å finne en eneste dag siden i fjor sommer hvor det ikke ble klagd på både 1 og 2 timers ventetid på telefonen.

    Det hjelper ikke akkurat på at nettsidene deres er så dårlige at mye som kan gjøres online hos andre kun kan fikses ved å ringe SAS.
     
    Shyneno and ElinPelin like this.
  11. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,559
    Likes mottatt:
    4,286
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, skulle gjøre noen endringer på en QR billett i høst, godt over 1 times ventetid. Og sendte mail til air france angående en billet, gikk 1 uke før jeg fikk til svar at de hadde mye å gjøre og ville komme tilbake til meg..... synes virkelig ikke det er så ille med sas....
     
  12. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Kom igjennom etter relativt kort tid (7 min), selv om jeg var forbi deadline gikk det greitt med avbestillingen da jeg skisserte manglende tilgjengelighet i går kveld.
     
  13. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det at det finnes andre som er like ille eller verre er vel ikke noe godt argument...:rolleyes:
     
    Are and EndreD like this.
  14. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,559
    Likes mottatt:
    4,286
    Bonuspoeng:
    113
    Næh, men når det skrives at sas er bransjens dårligste må jeg bare sige meg uenig, og ga blot et par ekspempler som jeg har opplevd vesentlig dårligere enn det sas leverer.
     
  15. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kommer igjennom på telefon med engang hos SAS. EBD
     
  16. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,938
    Bonuspoeng:
    183
    Prøv uten og taste inn diamantnummeret ditt og se hvor lang tid det tar...

    Men det aller største problemet til SAS er de manglende selvbetjeningsmulighetene på sidene deres. Snart ett år etter lansering av de nye sidene deres er det fremdeles så mye jeg burde ha kunnet gjøre på egen hånd online uten å involvere kundeservice. Jeg er så glad for at jeg ikke har dyr jeg skal ta med meg på reise eller skal bestille ungdomsbillett med barn f.eks.

    I tillegg har de gjort sitt aller beste for å gjemme bort chatsidene på sas.no. Du skal virkelig lete for å kunne finne de (de tar hatt bort muligheten for å søke etter chat som du kunne tidligere). Nå har de heldigvis klart å få slik at du ser hvilket nummer du er i køen, men det er fremdeles slik at hvis du ikke skriver noe etter 10 sekunder etter du får kontakt, så avsluttes chatten.
     
    ElinPelin liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Det er så mange ting som burde vært mulig å løse på nettsiden eller i appen.
    Avbestilling av billetter er en av dem. Jeg er heldigvis EBD, så det tar ikke så lang tid på telefonen. Å avbestille en billett som er fullt refunderbar på nett burde være enkelt i 2018.
     
    EndreD liker dette
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Mon tro om man kan bruke concierge-tjenestene til å sitte i telefonkø for deg.. eller om de har så lang ventetid de også at det bare tar enda lenger tid
     
    Robert H, mariusbb, RoadKing and 2 others like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    I dag prøvde jeg å avbestille noen billetter i appen. Det gikk ikke.
    Så på nettsiden, logget inn.
    Det gikk ikke.

    Så bruker jeg linken over her, legger inn info som finnes i appen, og får lov til å avbestille billettene, uten å være logget inn...

    Hva er logikken?

    (Har forresten ikke fått noen bekreftelse på avbestillingen, så jeg håper den går gjennom, siden reisen er i morgen.)
     
  20. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdaget det samme for noen uker siden, eneste mulighet jeg fant var å gå via linken over. Fikk heller ingen bekreftelse på avbestillingen før det hadde gått en uke ca, samtidig som beløpet ble refundert på kortet.
    Veldig rart at det ikke er mulig å avbestille en reise gjennom appen eller på nettsiden etter innlogging (fra oversikten over egne reservasjoner). Kanskje er det mulig, men det er isåfall godt gjemt. Avbestilling er mye lettere hvis reisen er bestilt på wf.no.
     

Del denne siden