HAU-OSL-KEF i SAS PLUS

Tråd i 'Reisebrev' startet av Darkcho, 12. okt 2013.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann!

    Første reisebrevet her inne, pardon the bad pictures ;) Alle er tatt med en iphone 5.
    De siste årene har reiselysten tatt mer og mer overhånd for undertegnede. Har stort sett besøkt det meste av "kjente" storybyer i Europa som London, Stockholm, Barcelona, København, Praha etc. For å få nye linjer på Flightmemory kartet gikk derfor denne turen til Reykjavik, hehe.

    Haugesund — OSLO
    Flight: SK309
    Avgang: 07:20
    Maskin: B737-800 LN-RCY
    Sete: 01D

    Siden SAS til tider har ganske ok priser i PLUS, denne gang 100kr forskjell for hele turen kontra GO, ble det nettopp PLUS på hele turen oppover. Seter ble valgt ved bestilling, innsjekk foretatt via SAS Appen. Fordelen med mindre lufthavner som HAU (ENHD) er at du kan komme ganske sent til flyplassen og gaten. Denne morgenen parkerte jeg bilen 0645 og var på gate 0655, akkurat i tide til boarding startet. Nasket med meg DB og DN før jeg gikk ombord som siste person.

    [​IMG]

    I dag var det LN-RCY, en 737-800 med Disney paintjob som skulle ta meg til hovedstaden. Har flydd denne maskinen et par ganger før, men ikke i sete 1D. Etter hva jeg erindrer pushet vi på tiden og kom oss avgårde i en fin climbout.

    [​IMG]

    Helt ok plass på sete 1D. Knyttenevetesten bestått.

    [​IMG]

    Frokosten er som alltid en fin start på dagen for min del. Liker veldig godt når det følger med Youghurt, er dette standard for alle ruter i Norge? Til dette ble det en kopp kaffe, før vi landet på OSL.

    [​IMG]

    Hadde et par timer før flighten til KEF, så her bar det straka vegen opp i loungen. Scannet boardingkortet og rett inn. Er en av de som enda ikke har fått gull, så her ble det kun business loungen for min del. Den delte jeg forøvrig med tidligere Avinor sjef, Sverre Quale. Ellers ingen "kjente" der. Overhørte forsåvidt en interessant telefonsamtale. Ene personen bak meg hadde booket tur med Singapore Airlines på C klasse, og hadde gullkort. Problemet var at han visstnok ikke fikk ha med mer enn et kolli. Var en høylytt diskusjon med reisebyrået hans (VIA Agencia) om at de hadde booket en eller annen discounted business class som gjorde at han måtte sjekke inn 2 kolli ekstra til den nette sum av 11 000kr. Hørtes merkelig ut?

    Tok meg uansett en matbit, en kaffe og en halv øl.

    Oslo — Reykjavik
    Flight: SK4787
    Avgang: 10:00
    Maskin: B737-800 LN-RRG
    Sete: 02D

    Boardet flighten til KEF og fant raskt sete 2D, dette valgt for å kunne ha litt håndbagasje under setet slik at jeg slipper å reise meg for å hente ting og tang på en litt lengre flight (2t40min ca). Pushback ble 10min forsinket uten at det skapte noen problemer, vi tok det igjen i luften.

    [​IMG]

    Vel oppe i luften kom vognen frem fra gjemmestedet, og PLUS kundene ble servert ført. Akkurat denne flighten hadde kun 2 rader med PLUS, så her gikk det radig unna. Veldig hyggelig crew som smilte og var imøtekommende hele veien opp. Fikk valget mellom Wrap og roastbeef salat. Klok av skade tok jeg selvsagt salaten. Vesentlig bedre enn wrapen, men ikke spesielt god denne heller. Potetene var direkte dårlige. Ellers ble det en GT, en cola og en sjokolade. Fikk også noen hodepine tabletter underveis når jeg trengte det.

    Stappfull flight med en gjeng fra en eller annen fylkeskommune ombord. De solgte visstnok ut så og si all alkohol på flighten. Landet som nevnt på tiden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    KEF var en åpen og fin flyplass med god skilting. Fikk en gate nær "torget" som innebar kort vei til bagasjen. Fikk PRIORITY tag av SAS som funket sånn halvveis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stakkaren på siste bildet derimot funket det nok dårlig for. Her kom det kun et håndtak med Pri-tag, resten av kofferten var derimot ikke på båndet, hehe. Artig situasjon som ble påpekt av ca hele gjengen som ventet. Mon tro hvordan de sporer den kofferten..


    Oppsummering:

    Alt i alt en fin flight med SAS. Plus produktet er helt kurrant for min del egentlig. Ombord utgjør det temmelig lite, men kjekt med lounge og fasttrack for de som kan bruke det (ikke HAU). Doble bonuspoeng er det som smaker best for min del.

    Er fra før av EBS og disse flightene gav meg totalt 2875poeng.
     
    Fnate, Islending and tommy777 like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for flott rapport fra Wrap class. Utrolig trist at frokostboksen som serveres på en flight på under timen er bedre enn det du får servert på en flight på nesten 3 timer. (minus GTen selvsagt)
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe ja, forsåvidt. Her har faktisk SAS lært meg en ting også, sylteagurk på gulost. Meget godt!
     

Del denne siden