Hawai'i, Honolulu

Tråd i 'Reisemål' startet av Cecilie, 23. nov 2013.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Så gutta i Mosjøen hadde kanonsalg til Hawai'i, så da var det bare å hive seg rundt ;)

    Blir en kort liten uke i Honolulu i januar (tirsdag-søndag) og ser etter ting å fylle dagene med. Var på Hawaii sist gang for snart 5 år siden. Tenkte å dra tilbake til Hanauma Bay for litt snorkling, ellers blir det nok bare late dager på Waikiki. En tur opp på Diamond Head er jo også fint.

    Har dere noen tips til ting å gjøre utover dette?
     
    Dash liker dette
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Huff og huff for en laaaaaang tur det blir bak i bingen........
    Glad det ikke er meg! :confused:
     
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Halloooo, har jo sikra meg EconomySuperDuperPlusExtra med sete 20L fra EWR til HNL (UA15, 11t10min scheduled time enroute :D )
     
    Last edited: 26. nov 2013
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Er det med eller uten wraps? :eek::confused:
     
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    UA serverer også wrap .. men bare på tallerken. ;)
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Ja da så! Tilbyr de salat også som et alternativ?
     
  7. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det får du spørre Wrapmeister Tommy777 om ..
     
  8. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Skal forsøke å rette opp etter avsporingen:mad: og komme med noen ideer om Hawaii i Januar. Waikiki og Hanauma Bay er som du nevner absolutt verdt å få med seg, om du/dere bor på Waikiki ville jeg absolutt anbefale å leie bil en dag eller to. I motsetning til de andre øeyene hvor leiebil er obligatorisk for hele oppholdet - greier man seg fint med en dag eller to. Jeg ville leie cabriolet - koster ikke mye mere og det er absolutt verdt det. På Oahu ville jeg kjørt opp til North Shore (dog ta med i betraktningen at disse rådene kommer fra en Surfer Dude:cool: ) og jeg ville kjørt tilbake via Kailua og rundt ved Diamond Head - denne dagen kan lett kombineres med Hanauma Bay og Diamond Head.

    Waikiki er en opplevelse - men om du / dere vil ha med dere litt mere, ville jeg vurdert å ta en "Reidar" (SQ777 på det andre forumet) - en dags tur til en av de andre holmene. Vi kjenner best Maui og The Big Island, men Kauai er også verdt å teste ut. Felles for disse er de krever en leiebil. På Maui anbefaler jeg å kjøre til Vestsiden til Lahaina - ja det er på mange måter en turist felle, men svært anderledes enn Waikiki. Dette er en tradisjonell Hawaii Landsby og det gjør godt i sjelen med en lunsj på Longhi`s ($$$) - styr unna Bubba Gump Scrimp fellene. Kimo`s er et godt alternativ til Longhi`s - ikke like dyrt og med Ocean View. Cheeseburgers in Paradise er også en institusjon. Etter lunsj ville jeg kjøre Nordover til Ka`anapali, Napili og Kapalua. Om du / dere vil oppleve litt "uberørt" Hawaii fortsett langs Hwy 30 til denne blir til 340 så langt man orker - vil ikke anbelfale å kjøre hele veien tilbake til Kahului (Flyplassen) - dette er seriøst svingete vei - det går raskere rundt om Lahaina.

    Om man drar tidlig til Maui rekker man lett å ta turen opp nord som beskrevet før lunsj og kan lunsj i Lahaina på veien tilbake, i så fall ville jeg fortsette ned til Wailea etter lunsj - ta Hwy 30 til Kihei så Kihei rd. ned til Wailea (følger du/dere Hwy 31 så er det denne veien som nettopp hadde en nødlaning i mørket med en Cessna Caravan - ingen av de 12 ombord skadet - flyet var også uskadet. Fortsett videre fra Wailea til Makena Beach - kåret til en verdens 10 vakreste strender - sjelden mye mennesker her.

    I Januar er det svært gode muligheter for Whale Watching - om man ikke tar en tur - er det gode muligheter å se dem fra veien mellom Lahaina og Kihei.

    Skulle det være noen timer til overs før flyet går tilbake til Honolulu, er Paia en typisk Hawaii landsby, Cafe Mambo anbefales - stort sett Surfer Dudes and Dudettes (Spreckesville og Hookipa) er blant de bedre Windsurfing - Kiteboarding stedene i verden. Litt opp fra Paia ligger Makawao som absolutt er verdt et besøk. Litt syd for Paia ligger kanskje en av verdens beste Fiske Resturanter - Mama`s Fish House - kun dagens "Catch" og menyen har med navnet på båten og fiskeren som fanget ditt måltid.

    Hadde du / dere reist noen måneder senere - ville jeg anbefalt en tur til Hana (the Road to Hana) - dog det er 3 timer hver vei på en svingete vei (som får Norske Bygdeveier til å ligne Autobahn), det er vel verdt turen (og om vi lykkes sammen med endel andre vil det være et spennende marked i Hana (et prosjekt som Wahoo på det andre forumet vil kalle Idiot prosjekt da det har en litt bedre sosial profil enn Kjos) - vi får se hva våren bringer - første Fase er på plass.

    I Hana vil jeg anbefale "The Seven Pools" - og har noen "hemmlige" små laguner også. Men det er ikke for ingenting at det selges T-Shirts med "I Survived the Road to Hana"

    The Big Island er igjen veldig forskjellig fra Oahu og Maui, nå er denne Surfer Duden også noen gjennomsnittet opptatt av Kaffe og dette er Himmelen for alle oss som mener at Evergood består av Brune Crayons! Igjen leiebil er helt nødvendig, Kona by er trivelig - og kjører man sørover gjennom Captein Cook - litt etter at man passert avkjøring til Kealakekua - Napoopoo Rd (160) ligger "The Coffe Shack" på høyre side - et utmerket sted for sen frokost / lunsj - super utsikt (Captein Cook ligger ganske høyt) - det er flotte strender med kajakk og dykke uteleie nede ved Kealakekua Bay - Napoopoo Beach Park. Lengre sør ligger Ho`Okena Beach Park hvor man ofte kan svømme med Delfiner. På vei tilbake mot Kona ligger Keei Cafe www.keeicafe.net
    ikke la dere lures av Cafe - dette er en utmerket resturant også for lunsj - i klasse med Mama`s Fish House på Maui - husk Keei tar kun cash ingen kredittkort.

    Ingen av de nevnte spise steder serverer wraps:rolleyes:
     
    Cecilie, tommy777 and AndersB like this.
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tuuusen takk Finn Erik, her var det mange gode og utfyllende forslag!

    Hvordan kommer man seg lettest til de andre øyene? Hawaiian? Hvilken øy ville du i så fall anbefalt? Ser jo at alle øyene har noe forskjellig å tilby. Siden vi kun har 4 hele dager på Oahu (ankommer 14.jan 1530 lokal tid og drar 19.jan 2145) så blir det i så fall en dagstur, med mindre vi finner ut av at hele oppholdet legges til en annen øy.
     
  10. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Hei Ceclie

    For oss er det alltid Hawaiian av mange årsaker - MD-95 (også kjent som Boeing 717) rent flymessig, CRJ kan man fly til Tuscaloosa. Spøk til side Hawaiian omtrent engang i timen til Maui - noen ganger oftere (hold dere unna Lørdag - da er det enorm trafikk og de aller fleste flyene er smekkfulle). Honolulu Maui er satt opp med 30 minutters flytid - tar som regel 20 minutter og både innenlands terminalen på Honolulu og flyplassen på Maui er enkle og raske, så en dagsturs til f.eks Maui går fint. Om dere ankommer Maui ved 08:00 tiden er dere på veien 20 minutter senere med leiebil. Om dere kjører helt nord som foreslått tar det ca 2 timer i turist fart (stopp for bilder etc.) pent vær er det mest sannsynlig - her bør man være fleksibel og legge inn noen steder i iPhone vær App (eller den man ønsker å bruke) da det kan være store lokale forskjeller. Legg inn Lahaina, Kapalua og Napili for Nord vest og Wailea for Syd Vest (ofte bedre vær nede i Sydvest). men om været klaffer så er dere lett tilbake i Lahaina til Lunsj (11:30 og uteover) det er lett å bruke et par timer i Lahaina - spasere ned til havnen og få med dere det store Banyan treet der. Fra Lahina til Wailea og Makena beach tar det ca. en time - Makena Beach er verdt en svømmetur (dere tørker lett i Cabriloeten uansett (snakker av erfaring) Fra Wailea er det ca 40 minuttter tilbake til flyplassen om dere vi ha med dere Paia og Makawao tar det det ca 2 timer med solide stopp - Paia er ca 10 minutter unna flyplassen - ca 20 minutter opp til Makawao og ca 25 minutter tilbake til flyplassen. Så dette kan lett gjøres på en dag og vil gi dere en flott og anderledes opplevelse enn Waikiki (ikke noe galt med Waikiki).

    Om dere velger en annen holme enn Oahu, så blir det lett litt dyrere - ikke avskrekkende om dere ikke må bo på TommyHoteller(tm) - på Hawaii gjelder det å finne perlene blant svina;) og det finnes Hoteller som Plantation Inn i Lahaina eller Lahaina Inn (vil anbefale Plantation Inn fremfor Lahaina Inn - et lite svømmebasseng og hage gjør det bedre). Begge er flotte utgangs punkter for å oppdage Maui og Lahaina tross rimelig høy turist faktor har sjarm i stooooore mengder. Det krever også leiebil noe dere ikke behøver på Waikiki. Et annet annet hotell alternativ på Maui er Makena Beach Hotell (Tidligere Maui Prince Hotell) dette er et langt større hotell - i TommyStørrelse(tm) - men i motsetning til de "store" har dette hotellet ca 90% Ocean View, noe de store ofte har begrenset til 20-30% og som koster($$$$) pluss SuperStatus.

    SQ777 på det andre forumet har mengder av forslag - han er superduperspesiallist på Waikiki - dessuten kommer han fra Lillestrøm og er dermed en hedersmann. Selv velger vi alltid en annen holme enn Oahu, det har vært mye Maui, vi har startet med utforskningen av The Big Island og skulle egentlig neste gang til Kauai neste gang, men sidne vi er gang med et prosjekt i Hana på Maui blir det nok Maui om Fase 2 går som planlagt.
     
    Cecilie and Fnate like this.
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk Finn Erik! Etter litt nærmere titt på tider og priser, så tror jeg vi holder oss på Oahu i denne omgang. Dessverre :/ Skulle gjerne hatt noen dager på Maui.

    Det har også dukket opp en fjern slektning i Honolulu, så da blir det sikkert å ta turen og besøke han også. Utrolig hvordan disse norsk-amerkanerne har spredd seg over det ganske land (og øyer)

    For et par uker siden fikk jeg mail av en annen fjern slektning. Han kunne fortelle meg at han jobber som ingeniør hos Boeing i Seattle :eek: :D (Scott, æ kjæm på besøk snart!)

    Leiebil en av dagene tror jeg vi har spikra 95% allerede. En tur opp til North Shore er nok ganske obligatorisk. Tok en busstur rundt øya sist jeg var der, og det var ganske ålreit. Kailua Beach er også veldig fin og litt roligere enn Waikiki.

    Snart bare en måned til avreise. Bør kanskje få søkt om ny ESTA da min gamle går ut i løpet av januar.
     
  12. Odd Ivar Jørgensen

    Odd Ivar Jørgensen Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg og Frua skal også til Waikiki på dette tilbudet;) .. blir spennende, Hotell er booket og nå ser jeg på ''to do'' stuff:)
     
    tommy777 and Fnate like this.
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Yess da var hotell også årna. Det blir fem netter på Park Shore Waikiki - rett på stranda. 6000,- for oppholdet er ikke grisebillig men for hva man får tror jeg det er et lite kupp. Lokasjon er viktig og det at hotellet så og si er på stranda gjør det verdt det.

    Det har fått gode tilbakemeldinger på TripAdvisor også og er faktisk ranket som det 10.beste hotellet i Honolulu. Så da er det nok ikke så halvgærli. :)
     
    tommy777 liker dette
  14. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har funnet en surfeskole som heter Gone Surfing Hawai'i på Waikiki. Sist jeg var på Hawaii tok vi gruppetime med instruktør, og det kosta oss snaue 40 daler per hode. Med f.eks 2 personer med 1 instruktør hos Gone Surfing koster det $90 per pers for 2 timer, noe jeg synes ikke virket avskrekkende. Så jeg tror jeg skal booke en surfing lesson. Aloooohaaa

    Ellers når det gjelder leiebil har vi ikke helt bestemt oss hvilke dager vi ønsker leiebil, dette er nok noe vi ser an til vi kommer dit. Hertz skal ha ca 400NOK for en dagsleie i en liten matboks med hjul.

    1 uke til avreise :)
     

Del denne siden