Heinemann har skrudd opp prisene

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 14. mai 2015.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Landet på KRS / Kjevik i går kveld og som vanlig må man innom taxfree butikken.
    Skal si de har tatt i når de har lagt på prisene. En kartong sigaretter koster nå 449 kr. Sist jeg reiste var det 419. (Vi snakker vel en måneds tid siden). Min elskede Jägermeister koster nå 199 mot 179 før.

    Dette er ganske drøye påslag synes jeg. Nå er det billigere å handle på Color Line enn på flyplassen. Tidligere var det motsatt.

    Hadde tenkt å kjøpe et par plater Freia Melkesjokolade til ungene, men til 39 kr for en slo jeg det fra meg. Kan jo få 5 for 100 kr rett som det er på ICA/Rimi.

    Tydelig man må starte med å handle inn i utlandet og ikke på ankomst lenger. Tror nesten de priser seg ut her, selv om det er mye mer praktisk å handle på ankomst da.

    Noen som har sett andre prisstigninger som det er greit å høre om?
     
  2. Snorreth

    Snorreth Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    En pakke Raffaelo(sjokolade) koster i dag 105,-. For en måned side 85, slik jeg husker det.
    Har lagt merke til at prisene har steget betraktelig på enkelte produkter.

    Når jeg sjekker websidem virker det som om at flere varer har stegrt i pris den siste tiden.
     
    Last edited: 14. mai 2015
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke fulgt med utviklingen spesielt, har for lenge siden funnet ut taxfree er blitt utsuging.

    Som du påpeker er sjokolade dyrere enn i butikken hjemme.

    Øl er usannsynlig dyrt og utvalget dårlig. Drar heller på systemet i Sverige, det er billigere og mye bedre utvalg.

    Snus kjøper jeg også i Sverige, der får man 10 dåser til en svett 50 lapp mer enn taxfree'n tar for 5.

    Ja, jeg er heldig som har Sverige så nært at det er et alternativ.

    Det eneste som fortsatt kjøpes på taxfree av meg er konjakk, men nå har jaggu Braastad XO tippa 500 og.

    Det er på tide folk reagerer og velger bort taxfree, det er det eneste som kan gå Avinor og Heinemann til å snu.

    Også må man bli kvitt denne tåpelige ideen om at det ikke skal være lov å ta med væske gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg er overbevist om at dette kjøres videre av hensyn til flyplassenes butikker og ikke sikkerhet.
     
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    O' lykke. Som om ikke der er håndbagasje nok med på turen, allerede...
     
    odden and Bizflyer like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Handler oftere og oftere på utenlandsk flyplass, det er mye "dyrt og dårlig" på OSL tax-free ved ankomst og det synes jeg det har vært i mange år nå. Bonus med kaos og kø til tider. Synes fortsatt det ser ut som folk går mann av huse for kvota på OSL, men noen empiriske data har jeg ei.

    Det er vel forresten med NOK svekkelsen siste halvår helt naturlig med noe prisøkninger på importvarer? Prisene har jo også gått opp når man handler i utlandet med Euro, GBP osv.
     
  6. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Reagerte på det samme i mars. Noe av problemet er vel at Heinamann har tax-free salgetpå litt for mangeflyplasser i Europa. Min faste Riesling kostet 85 kr for få år siden. Nå koster den 109 kr.
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er dårlig med konkurranse på det markedet.
    For brennevin og sigaretter snakker vi jo fortsatt under halv pris av hva det koster i Norge, men ser man i forhold til priser i utlandet er det jo drøyt.
    En Erdinger Weissbier koster 19 kr hos Heinemann, 50 kr på polet, og 7-8 kr i Tyskland. Så da selger de på at folk ikke gidder å dra med seg tingene på veien og heller er villige til å betale mer ved ankomst.
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sluttet for lenge siden. Man må jo være rakettforsker for å finne de gode vinkjøpene. Sprit drikker jeg ikke særlig lenger heller. Hender jeg tar med en 6-pack øl. Det er det grei pris på.
     
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Finner du en kartongvin til 250 kr kan du regne med å spare ca 150 kr. Det er nokså gjengs.
     
    Fnate liker dette
  10. barca

    barca Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Kom hjem fra IAH igår. På SVG la jeg merke til at det ikke er lov til å ha røde priser på alkohol lenger på Heinemann, altså månedens tilbud. Merkelig at det ikke er tillatt lenger siden de har jo reklamert for tilbud i ganske mange år. Man må rett og slett spørre betjeningen for å få svar på hva som er månedens tilbud på alkohol.
     
  11. nilsjp

    nilsjp Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    På Facebook-sidene til taxfree-appen "Gode vinkjøp" så både poster og vurderer de fast månedstilbudene på taxfree.
     
  12. nilsjp

    nilsjp Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Sjekk ut appen Gode vinkjøp. Både for iOS og Android. Gir deg en alltid oppdatert oversikt over de beste vinkjøpene på taxfree.
     
    Fnate liker dette
  13. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Altfor dyr app,
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    19,- kr er for dyrt? Hvis det hjelper til ett godt kjøpt på tax-free så vel det spart inn vil jeg tro.
     
    nilsjp, Travellingalf and BangkokBob like this.
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Heinemann har drevet utsuging i mange år. Vinprisene er jevnt over praktisk talt på Vinmonopolets nivå, mens sjokolade mv. jo koster det samme som på Kiwi omtrent.

    Butikken i ankomsthallen på OSL totalomgjorde butikkinnredningen noe slik som tre eller fire ganger i fjor. Det koster flesk, men de har åpenbart råd...
     
    BangkokBob liker dette
  16. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Har også sluttet å handle sjokolade, parfyme etc., men den virkelige grunnen til prisnivået er nok ikke butikkinnredning.
    2,5 milliarder(!) kr av taxfreesalget går årlig tilbake til Avinor (tror dette kan utgjøre rundt 50% av omsetningen...):
    http://aktuell.no/ntl-magasinet/ntl_forsvarer_taxfree_på_flyplassene_342671.html
    Så er jo da spørsmålet om vi fortsatt ønsker å opprettholde alle flyplassene våre, og hvordan dette finansieres.
    Eks. hver passasjer i Berlevåg ble i 2012 subsidiert med 3.503 kr...
     
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Og enda mener Avinor å ha økonomiske problemer... Jeg kan ikke hjelpe for å tenke onder tanker og lure på hva vi skal med en lufthavn i Berlevåg....
     
  18. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Sagt det før, men av en eller annen grunn selges '05 Dom Perignon til 799 på SVG og OSL. Den samme koster 1.342 (1149 DKK)hos Heinemann i CPH. Besparelse på 543kr

    Sjelden alkohyler er billigere i Norge enn i DK.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er store avstander der oppe, og ofte vinterstengte veier. Så jeg har mer sansen for det, enn at det skal være 3 internasjonale flyplasser innenfor 2 timers kjøring fra Oslo.
     
    mhsalv liker dette
  20. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Det har du voldsomt rett i. Eneste unntak er vel skikkelig dyre viner (+ 2000kr-klassen), de er som regel er billigere på polet enn i Danmark (og utlandet ellers).
     

Del denne siden