Tredje flight: Del 1, pre-departure SIN-AKL SQ4281/NZ281 08:40 - 22:20, 9 t 40 min Boeing 777-200ER Sete: 4K Neste flight var operert av Air New Zealand, med en 777. Flighten inn til SIN var litt forsinket, men her hadde jeg greit med tid, så rakk en liten tur innom loungen som lå ikke så langt unna gatene. Neste flight gikk fra gaten ved siden av den jeg ankom på, så det var enkelt og greit! Hadde ikke noe særlig utsikt mot det nye flyet fra gate, men 380'en jeg ankom med kunne jeg se. På Changi er både sikkerhetskontroll og passkontroll lokalisert ved gate. Jeg kom til gate ca 40 min før avgang, og det var mye kø, for sikkerhetskontroll og ingen fast track. Jeg havnet selvfølgelig i køen hvor alle spesialtilfellene skulle inn, rullestoler, folk med spesiell bagasje, og folk som av en eller annen grunn skulle få komme før i køen. Brukte sikkert nærmere et kvarters tid igjennom, hadde jeg valgt en annen kø hadde det gått unna på fem minutter. Tror de nettopp hadde åpnet da jeg kom, så ikke ut til å være noe særlig kø resten av tiden, så ikke stress med å komme frem til gate tidlig. Køen inn til passkontrollen var enda lengre, men her var det egen for statuskunder og biz. Det var noen foran meg i kø, men ingen av de som hørte hjemme der, og de ble alle bedt om å stille seg i den lange køen, så dette gikk kjapt. Når man så kommer igjennom, er det bare et helt vanlig gate område med sitteplasser, så igjen, ingen vits i å komme så tidlig som jeg gjorde. Det tok en tid før boarding startet, og det tok litt ekstra tid siden det var en del rullestolbrukere som skulle med flyet. Jeg sto rett ved utgangen, og da boarding startet spurte en av personalet om noen av oss som sto rundt var på biz, og jeg og en til ble sluppet om bord først. Var nok ikke noe skikkelig priority boarding opplegg her, hadde jeg ikke stått rett ved siden av hadde jeg ikke hørt at han spurte. Det første som slo meg da jeg kom inn i kabinen var "oi, her var det trangt". Ikke som i en økonomi-klasse trangt, men sammenlignet med sq biz var det mye mer åpent og tettere mellom setene. På sq hadde jeg min egen lille boks hvor jeg kun så andre passasjerer om de gikk forbi meg på vei til toalettet, her hadde jeg til enhver tid minst et par-tre stykker i synsfeltet når jeg satt i setet. NZ biz kjører "herringbone" layout på setene, dvs at de er skråstilte og kan sammenlignes med et fiskebensmønster. Alle sitter med bena ut mot midtgangen. Som på sq er det 1-2-1 konfigurasjon. Ettersom flyet raskt fyltes opp, var jeg litt tilbakeholden med bildetaking, såvidt jeg så var biz kabinen helt full. Her var det mye mindre lagringsplass, setet har en ottoman til å hvile bena på med plass til en liten veske under. Jeg hadde glatt fått plass til fire av veskene mine ved sq setet, her fikk ikke vesken min plass i det hele tatt og måtte opp sammen med kofferten. Det var en magasinlomme og en liten hylle til mobilen min på venstre side, og thats it. Ting kunne lagres ved vinduet, men ikke under take off. Da jeg kom inn på sq flighten tenkte jeg "hva i all verden skal man med all denne lagringsplassen", med en etterfulgt "hvor i alle dager er lagringsplassen?!" på NZ. Jeg tror kanskje jeg ble litt bortskjemt på sq flighten.Setet var mye smalere, men det var godt å sitte i. Lademuligheter både via usb og vanlig stikkontakt. Crewet kom rundt med pre-departure drink, ingen champagne her, men en new zealandsk musserende om var helt ok. De hadde sjampis om bord og, jeg synes denne var mye bedre. På nz får man amenity kit. Det kommer i en sak som visstnok skal fungere som iPad cover, og inneholder øyemaske, sokker, leppepomade, fuktighetskrem, penn, ørepropper, og tannbørste og tannkrem. Helt klart de stilige flysokkene jeg har fått så langt! Vi fikk også utlevert headset, støydempingen var ikke så imponerende på disse, da var sq sine bedre. NZ er kjent for sine sikkerhetsvideoer og det var en MIB inspirert video på denne flighten, som dere kan se her: Artig konsept.
Tredje flight: Del 2, frokost, seng, og service. SIN-AKL SQ4281/NZ281 08:40 - 22:20, 9 t 40 min Boeing 777-200ER Sete: 4K Menyen lå klar da vi kom ombord, og dere kan se den her: Som dere ser av drikkemenyen er denne mye mindre spesifikk enn hos sq, så ikke like lett å få tilbake for å se hva man fikk servert. Disse setene er fine for folk som reiser sammen. Man har et ganske stort bord, og ottomanen kan benyttes som en sitteplass, slik at man kan spise sammen. Dette var ikke mulig hos sq. Første måltidet var frokost. Som på sq fikk vi skikkelig glass, porselen, metallbestikk og hvit duk. Måltidet begynte med frukt, musli og yoghurt, samt diverse bakervarer. Jeg gikk for frukt med yoghurt her. Om du er førstereis til New Zealand eller Australia - se opp for vegemite/marmite! Jeg grøsser fortsatt når jeg tenker tilbake på den gangen jeg på den australske frokostbuffeten tenkte "nam, sjokoladepålegg!" Fysj og fy.  Hovedretten bestod av fire valg. Igjen synes jeg det asiatiske valget så mest spennende ut, mens de fleste rundt meg så ut til å gå for omelett, den så god ut. Jeg gikk derfor for nuddelretten med dim sum, som var helt ok. Dim sum'en var ganske kjedelig, jeg hadde nok valgt noe annet om jeg skulle valgt igjen. Jeg var ganske gåen på dette tidspunktet og tok kvelden så raskt ting var ryddet bort. Sengen var lettere å håndtere enn sq sin, og her fulgte det også med en ekstra madrass som ble lagt på toppen. Selve sengen ble mye smalere enn hos sq, men madrassen gjorde den veldig god å ligge i! På sq har man også litt mer begrensninger på utstrekningen på grunn av setet/veggen foran, på nz føltes det litt romsligere, og jeg kan nok tenke meg at en høy person kan ligge mer komfortabelt her. Det er dog alltids en risiko for at forbipasserende skubber borti bena om de stikker for langt ut. Selv om det var en dagflight ville de fleste sove, og lyset var av store deler av turen. Jeg sov godt i flere timer. Temperaturen var litt høyere enn på sq, men absolutt komfortabelt hele turen. Setevalg; jeg tror jeg ville ha valgt enten langt frem eller langt bak i kabinen. Alle setene er like så vidt jeg så, så det kommer an på om du vil "se eller bli sett". Bakerst har du full oversikt over kabinen, mens du sitter mest privat. Foran i kabinen føles det kanskje mer privat siden du selv ikke ser så mange, men alle andre ser deg. I sengeposisjon føltes det mer privat. En annen ting verdt å merke seg er at man må vri seg veldig for å kunne se ut av vinduet. Det var tilgang til tre toaletter, ett for kun biz kabin, og to som ble delt med premium economy. Jeg brukte for det meste det første, og det skilte seg ikke nevneverdig ut fra andre flytoaletter. De hadde en benk du kunne ta ned over toalettet for å sitte mens man skifter, og de hadde tapet på veggen. Jeg våknet halvannen time før neste matservering, og spurte om litt sjampis. Det skulle jeg få, og det var stadig innom og sjekket om jeg ville ha påfyll, og om jeg ville ha noe å spise til. Fikk også testet IFE'en, god utvalg men ikke like bra som sq. Blant annet ikke hele sesonger av serier, som regel bare tre episoder av hver. Skjermen var mye bedre enn på sq. Den kan trekkes ut av holderen, og kan varieres alt ettersom hvordan man sitter. Det var ikke noe magasin på denne flighten, alt var del av IFE, man kunne se flytyper og slikt på skjermen. Crewet var supert! Veldig godt humør, hjelpsomme og tilstedeværende. De hadde en litt mer uformell tone enn på sq, som jeg likte godt. Jeg bemerket at jeg var veldig fornøyd på vei ut av flyet, og alle som sto rundt meg sa seg enig.
Tredje flight: Del 3, middag, oppsummering, og ankomst. SIN-AKL SQ4281/NZ281 08:40 - 22:20, 9 t 40 min Boeing 777-200ER Sete: 4K Bildeopplasteren krangler litt, så blir litt hulter til bulter med hva som kommer med i hver post. Et par timer før landing begynte de med middagsserveringen. I motsetning til sq gikk de rett på forretten, og man kunne velge mellom røkt laks eller kylling. Jeg gikk for laks, og valgte hvitløksbrød fra brødkurven. Overraskende med ikke ihjelkokt asparges ombord på et fly!  De hadde tre hvite viner fra New Zealand ombord, jeg smakte på de alle tre. Crewet var veldig ivrige på at jeg skulle få smake på alt og ikke ble sittende med tomt glass. En med sauvignon blanc var veldig god, de hadde i tillegg en bra chardonnay som jeg ikke fikk med meg hva het, og en riesling som ble litt vel søt for min smak. Rødvinene smakte jeg ikke på. Til hovedrett var det tre valg, Burger, kylling, og en hvit fisk kalt grouper. Sistnevnte hadde jeg aldri smakt før så da gikk jeg for den. Litt googling i etterkant viser at det er en slags abborfisk. Det store flertallet så ut til å gå for burgeren. Fiskeretten var veldig god! Fisken minte litt om kveite i konsistensen. Igjen fikk jeg servert bra kokt asparges! Ikke ofte man får grønnsaker som fortsatt er sprø på fly. I menyen står det salsa verde som det var litt av på toppen av fisken, men det var hovedsaklig en hollandaise eller noe sånt som ble servert. Godt var det uansett. Merkingen i menyen betyr at det er en spesialkomponert rett fra en eller annen kokk. Til dessert var det igjen tre valg, sjokoladekake, fruktkake, og ost, jeg gikk for sjokoladekaken, den var helt fantastisk. Bringebærene smakte som skikkelig villbringebær, og ikke som den kultiverte sorten vi har mest av i Norge. Jeg er faktisk usikker på hvilket av måltidene jeg synes var best, nz eller sq. Frokosten var helt klart best på sq, desserten var best på nz. Osten smakte jeg ikke på på nz. Hovedrettene var veldig gode begge to. Hele måltidsopplevelsen var kanskje litt mer forseggjort på sq, mens servicen var klart bedre på nz. Det samme for setet, vanskelig å si hvilket som var best. I sitteposisjon tror jeg at jeg vil si sq, bedre plass både til en selv og tingene sine, og mye mer avskjermet. I liggeposisjon var nz mye bedre, mye på grunn av madrassen så sengen faktisk blir ordentlig god å ligge i, og også fordi man kan strekke mer på seg uten fysiske barrierer for føttene. Det var ingen oversikt over hva som ble tilbudt på IFE'en til nz, men det var nok noe mindre enn hos sq, blant annet ikke hele sesonger av serier. Men skjermen var mye bedre på nz. Jeg har vansker med å si hvilket selskap som totalt kommer best ut, begge to var gode. Men jeg må si jeg likte setet og hvor privat det var hos sq. På returen har jeg et annet sete i fullsatt del av kabinen, så blir interessant å sammenligne med det. Biz fikk gå først av flyet da vi ankom AKL. Vi boardet helt foran i flyet, men deboardet via døren bak biz. Jeg hadde noen foran meg, men jeg går fortere enn de fleste og hadde bare en person foran meg i passkontrollen. Som tidligere nevnt av andre her på forumet, er det tydeligvis rimelig suspekt å reise så langt av gårde på en så kort tur, og det ble en del spørsmål før jeg fikk gå igjennom. Hvorfor jeg dro på denne turen, de ville se returbillett, spurte meg ut om planer, hva jeg visste om auckland, og en del mer. Jeg bablet i vei om gullkort, for lite ferie til en lang tur, vin og mat og biz. Til slutt sa han "jeg kjøper den" og slapp meg igjennom.  Vi måtte fylle ut arrival card på flyet, og vi måtte gjennom en sikkerhetskontroll og en narkotikahund på vei ut. Som først i køen tok hele prosessen maks en halvtime. Vel ute var det greit skiltet, og jeg fant frem til skybus som går med jevne mellomrom hele døgnet. Den kostet 18 NZD og gikk noen minutter etter at jeg kom på, med to til ombord. Jeg fortalte sjåføren hvor jeg skulle og han sa fra da vi kom frem til stoppet jeg skulle av på. Veldig enkelt og greit, bor man i nærheten av noen av busstoppene tror jeg ikke det er så mye kjappere med taxi, med mindre man må vente på bussen. Jeg var sjekket inn på hotellet før midnatt. Bor på Rydge's som ligger sentralt i CBD. Kommer med en review på dette etter at jeg har sjekket ut.
Å reise så langt med to gode selskap er eg ikkje misunneleg på, neidå...Ser ut som ein super tur. Har sjølv berre prøvd økoklasse, men biz ser ut til å vera vel verdt "trøbbelet" med å reisa tolv-tretten tidssonar austover
Jeg var mye mer sliten etter norwegian-turen i øko til NY i vinter enn hva jeg var da jeg ankom her... SQ har vel hatt salg i biz de to siste årene, så jeg håper det blir en årlig greie fremover. Når du får billetter så langt av gårde i biz ned mot 20 000 kr er det jo ganske overkommelig.
Superb rapport Gleder meg til fortsettelsen, spesielt fordi det nok blir en lignede tur i løpet av høsten
Veldig god rapport. Har booket NZ biz i oktober og er spent på på hvordan det blir. Mange år siden sist. Inspirerende å lese din rapport - og ser helt klart frem til å utvide sokke kolleksjonen...
Går dette tilbudet an å kombinere med en stop-over i f.eks Sydney? Eller må man fly direkte? Kjekt å kunne ta en liten stopp for å se hvordan det ser ut der når man først er i strøket. Vet at tilbudsperioden er over, men i tilfelle sjansen byr seg senere en gang.
Det var vel ikke mulig å finne routing via Sydney, men det er jo ikke verre enn å feks reise til Auckland, og booke ny billett til Sydney derfra. Vi flyr til Auckland i august, og har booket diverse fly innenlands på New Zealand før vi drar til Singapore. Der har vi stopover før vi flyr hjem via CPH.
Gleder meg som en rev til fortsettelsen, Reiser selv ut på samme eventyr midt i august ! Keep it coming baby !!
Du vet du er flynerd når man skal på langtur og ett av høydepunktene er et par nye sokker  Dette er forøvrig det eneste sokkeparet som har fått bli med meg hjem de siste årene!
Ifølge reglene (de kan leses her) er det mulig med ubegrensede stopovers i Asia og oceania. Tilbudet gjaldt en del destinasjoner i Australia også, så man MÅ ikke til New Zealand om det ikke er det man synes virker mest spennende. jeg tar nok en tur til Australia om det blir samme opplegg neste runde. På vei hjem fra OSL nå, skal forsøke å få skrevet mer iløpet av dagen!
Var det noen av dere som fikk tak i disse billettene på nettet, eller måtte dere gå via callsenteret i København? Ser ut til at routingen på nettet ikke inkluderer via LHR, bare via CPH og FRA. Men er jo flest miles å hente inn ved å reise via LHR
Hei, Jeg lette litt frem og tilbake og endte opp med kjøp av billett på Expedia.com. Litt brysomt å ikke kunne endre alt mulig under "Manage you Booking", men SQ kontoret i CPH, har ordnet hummer hele veien.
Det var et par alternativ via lhr da jeg søkte, men for det meste via fra og cph. Sikkert ikke noe problem å fixe via call senteret. Men som jeg oppdaget i går, kan det være vel så lønnsomt å være påpasselig med hvilken bookingklasse man får på codesharen innad i europa. Jeg fikk 1250 penger mindre enn forventet, ettersom lh ga en annen biz klasse (D hos sq ble P hos lh). Regner med at det blir det samme på returen i dag. For meg hjalp det ikke å booke via sq sine sider, hummeren måtte fortsatt fikses via mail og cph. Kanskje vi må lage en felles forumtur!
Transport til og fra flyplassen: SkyBus Etter å ha gått igjennom sikkerhetskontrollen på AKL, følg skiltene for å finne bussen. Den stopper rett utenfor terminalen. Den tar ikke kort, så bestill enten på forhånd eller ta med cash, 18 NZD en vei. Den kjører nedover Queen Street, og du kan nå de fleste av hotellene i CBD enkelt med denne bussen. Sjåføren kan si fra når du kommer til riktig stopp om du sier hvilket hotell du skal på. Bussen var helt ok, men ikke akkurat en ny og komfortabel modell. Bussen stoppet et par kvartaler unna hotellet mitt. Vær obs på at store deler av Auckland er en byggeplass om dagen, noe som gir endret trasé for mange av byens busser, deriblant SkyBus. Men kun på dagtid! Og de har dessverre ikke oppdatert sidene sine, så det er vanskelig å finne ut av hvordan det hele fungerer. Dette fant jeg tilfeldigvis ut av da jeg skulle se hvor busstoppet tilbake til flyplassen var dagen før hjemreisen. Det var ikke der hvor kartet på nettsiden tilsa at det skulle være, men med hjelp av consierge på hotellet fant jeg ut av det. Naturlig nok flyttet til rett utenfor en strippeklubb, som brukes som referanse for hvor man skal gå. På nattestid er dette greit nok, for da kjører den vanlige bussen den vanlige ruten. På dagtid har de derimot satt inn små shuttlebusser som kjører rundt i CBD, og setter deg av på city shop, deres nye "lounge" i byen. Derfra tar man den vanlige bussen videre til flyplassen. Dette tar naturlig nok litt ekstra tid, så planlegg deretter. Med den vanlige bussen brukte jeg ca en time fra hotellet til flyplassen, inkludert 10 min venting på stoppet. På dagtid skal bussene gå ca hvert 10. minutt, på nattestid hvert 30. minutt. City shop blir nevnt som en av de få stedene man kan kjøpe billetter med kort, og ettersom jeg var tom for cash, tenkte jeg å sjekke ut denne. Den ligger i øvre del av Queen street. Jeg så for meg en slags bussterminal, men det var ikke helt slik. Det var et lite smalt rom med noen sofaer, og absolutt ikke et sted jeg ville vært tidlig ute for å slappe av i loungen for å si det sånn. Jeg var der på søndag, de har stengt i helgene (!), men jeg møtte tilfeldig på en ansatt utenfor som alikevel slapp meg inn og lot meg kjøpe en billett. Det synes jeg var veldig bra service! Vet du at du skal ta SkyBus begge veier, lønner det seg å bestille billetter på nett, da får du tur-retur billett til 28 NZD. Et annet alternativ er bussen til SkyCity hotellet, men denne går mye sjeldnere, og koster 30 NZD per vei. Taxi er selvfølgelig også et alternativ, men som én person ble dette i dyreste laget, ettersom det fort blir 80-90 NZD per tur.