Helgetur til Auckland

Tråd i 'Reisebrev' startet av Mbj, 15. juli 2016.

1. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Tredje flight: Del 1, pre-departure
    SIN-AKL
    SQ4281/NZ281
    08:40 - 22:20, 9 t 40 min
    Boeing 777-200ER
    Sete: 4K

Neste flight var operert av Air New Zealand, med en 777. Flighten inn til SIN var litt forsinket, men her hadde jeg greit med tid, så rakk en liten tur innom loungen som lå ikke så langt unna gatene. Neste flight gikk fra gaten ved siden av den jeg ankom på, så det var enkelt og greit! Hadde ikke noe særlig utsikt mot det nye flyet fra gate, men 380'en jeg ankom med kunne jeg se.

20160714_080521.jpg

På Changi er både sikkerhetskontroll og passkontroll lokalisert ved gate. Jeg kom til gate ca 40 min før avgang, og det var mye kø, for sikkerhetskontroll og ingen fast track. Jeg havnet selvfølgelig i køen hvor alle spesialtilfellene skulle inn, rullestoler, folk med spesiell bagasje, og folk som av en eller annen grunn skulle få komme før i køen. Brukte sikkert nærmere et kvarters tid igjennom, hadde jeg valgt en annen kø hadde det gått unna på fem minutter. Tror de nettopp hadde åpnet da jeg kom, så ikke ut til å være noe særlig kø resten av tiden, så ikke stress med å komme frem til gate tidlig.

Køen inn til passkontrollen var enda lengre, men her var det egen for statuskunder og biz. Det var noen foran meg i kø, men ingen av de som hørte hjemme der, og de ble alle bedt om å stille seg i den lange køen, så dette gikk kjapt. Når man så kommer igjennom, er det bare et helt vanlig gate område med sitteplasser, så igjen, ingen vits i å komme så tidlig som jeg gjorde.

Det tok en tid før boarding startet, og det tok litt ekstra tid siden det var en del rullestolbrukere som skulle med flyet. Jeg sto rett ved utgangen, og da boarding startet spurte en av personalet om noen av oss som sto rundt var på biz, og jeg og en til ble sluppet om bord først. Var nok ikke noe skikkelig priority boarding opplegg her, hadde jeg ikke stått rett ved siden av hadde jeg ikke hørt at han spurte.

Det første som slo meg da jeg kom inn i kabinen var "oi, her var det trangt". Ikke som i en økonomi-klasse trangt, men sammenlignet med sq biz var det mye mer åpent og tettere mellom setene. På sq hadde jeg min egen lille boks hvor jeg kun så andre passasjerer om de gikk forbi meg på vei til toalettet, her hadde jeg til enhver tid minst et par-tre stykker i synsfeltet når jeg satt i setet.

NZ biz kjører "herringbone" layout på setene, dvs at de er skråstilte og kan sammenlignes med et fiskebensmønster. Alle sitter med bena ut mot midtgangen. Som på sq er det 1-2-1 konfigurasjon. Ettersom flyet raskt fyltes opp, var jeg litt tilbakeholden med bildetaking, såvidt jeg så var biz kabinen helt full.

20160714_082204.jpg

20160714_082154.jpg

Her var det mye mindre lagringsplass, setet har en ottoman til å hvile bena på med plass til en liten veske under. Jeg hadde glatt fått plass til fire av veskene mine ved sq setet, her fikk ikke vesken min plass i det hele tatt og måtte opp sammen med kofferten. Det var en magasinlomme og en liten hylle til mobilen min på venstre side, og thats it. Ting kunne lagres ved vinduet, men ikke under take off. Da jeg kom inn på sq flighten tenkte jeg "hva i all verden skal man med all denne lagringsplassen", med en etterfulgt "hvor i alle dager er lagringsplassen?!" på NZ. Jeg tror kanskje jeg ble litt bortskjemt på sq flighten.Setet var mye smalere, men det var godt å sitte i. Lademuligheter både via usb og vanlig stikkontakt.

Crewet kom rundt med pre-departure drink, ingen champagne her, men en new zealandsk musserende om var helt ok. De hadde sjampis om bord og, jeg synes denne var mye bedre.

20160714_082943.jpg

På nz får man amenity kit. Det kommer i en sak som visstnok skal fungere som iPad cover, og inneholder øyemaske, sokker, leppepomade, fuktighetskrem, penn, ørepropper, og tannbørste og tannkrem.

20160714_082809.jpg

Helt klart de stilige flysokkene jeg har fått så langt!

20160714_082949.jpg

Vi fikk også utlevert headset, støydempingen var ikke så imponerende på disse, da var sq sine bedre.

20160714_083020.jpg

NZ er kjent for sine sikkerhetsvideoer og det var en MIB inspirert video på denne flighten, som dere kan se her:

Artig konsept. :)

LineE, Guden, Bizflyer and 16 others like this.
  2. Yeager

Yeager Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Kjempefin rapport, gleder meg til fortsettelsen :)

Mbj liker dette
  3. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Tredje flight: Del 2, frokost, seng, og service.
    SIN-AKL
    SQ4281/NZ281
    Boeing 777-200ER

Menyen lå klar da vi kom ombord, og dere kan se den her:

20160714_083058.jpg 20160714_083110.jpg 20160714_083118.jpg 20160714_083127.jpg

Som dere ser av drikkemenyen er denne mye mindre spesifikk enn hos sq, så ikke like lett å få tilbake for å se hva man fikk servert.

Disse setene er fine for folk som reiser sammen. Man har et ganske stort bord, og ottomanen kan benyttes som en sitteplass, slik at man kan spise sammen. Dette var ikke mulig hos sq.

Første måltidet var frokost. Som på sq fikk vi skikkelig glass, porselen, metallbestikk og hvit duk. Måltidet begynte med frukt, musli og yoghurt, samt diverse bakervarer. Jeg gikk for frukt med yoghurt her. Om du er førstereis til New Zealand eller Australia - se opp for vegemite/marmite! Jeg grøsser fortsatt når jeg tenker tilbake på den gangen jeg på den australske frokostbuffeten tenkte "nam, sjokoladepålegg!" Fysj og fy.

20160714_102344.jpg

Hovedretten bestod av fire valg. Igjen synes jeg det asiatiske valget så mest spennende ut, mens de fleste rundt meg så ut til å gå for omelett, den så god ut. Jeg gikk derfor for nuddelretten med dim sum, som var helt ok. Dim sum'en var ganske kjedelig, jeg hadde nok valgt noe annet om jeg skulle valgt igjen.

20160714_104342.jpg

Jeg var ganske gåen på dette tidspunktet og tok kvelden så raskt ting var ryddet bort. Sengen var lettere å håndtere enn sq sin, og her fulgte det også med en ekstra madrass som ble lagt på toppen. Selve sengen ble mye smalere enn hos sq, men madrassen gjorde den veldig god å ligge i! På sq har man også litt mer begrensninger på utstrekningen på grunn av setet/veggen foran, på nz føltes det litt romsligere, og jeg kan nok tenke meg at en høy person kan ligge mer komfortabelt her. Det er dog alltids en risiko for at forbipasserende skubber borti bena om de stikker for langt ut. Selv om det var en dagflight ville de fleste sove, og lyset var av store deler av turen. Jeg sov godt i flere timer.

20160714_105339.jpg

Temperaturen var litt høyere enn på sq, men absolutt komfortabelt hele turen.

Setevalg; jeg tror jeg ville ha valgt enten langt frem eller langt bak i kabinen. Alle setene er like så vidt jeg så, så det kommer an på om du vil "se eller bli sett". Bakerst har du full oversikt over kabinen, mens du sitter mest privat. Foran i kabinen føles det kanskje mer privat siden du selv ikke ser så mange, men alle andre ser deg. I sengeposisjon føltes det mer privat. En annen ting verdt å merke seg er at man må vri seg veldig for å kunne se ut av vinduet.

Det var tilgang til tre toaletter, ett for kun biz kabin, og to som ble delt med premium economy. Jeg brukte for det meste det første, og det skilte seg ikke nevneverdig ut fra andre flytoaletter. De hadde en benk du kunne ta ned over toalettet for å sitte mens man skifter, og de hadde tapet på veggen.

20160714_154704.jpg 20160714_154650.jpg

Jeg våknet halvannen time før neste matservering, og spurte om litt sjampis. Det skulle jeg få, og det var stadig innom og sjekket om jeg ville ha påfyll, og om jeg ville ha noe å spise til. Fikk også testet IFE'en, god utvalg men ikke like bra som sq. Blant annet ikke hele sesonger av serier, som regel bare tre episoder av hver. Skjermen var mye bedre enn på sq. Den kan trekkes ut av holderen, og kan varieres alt ettersom hvordan man sitter. Det var ikke noe magasin på denne flighten, alt var del av IFE, man kunne se flytyper og slikt på skjermen.

Crewet var supert! Veldig godt humør, hjelpsomme og tilstedeværende. De hadde en litt mer uformell tone enn på sq, som jeg likte godt. Jeg bemerket at jeg var veldig fornøyd på vei ut av flyet, og alle som sto rundt meg sa seg enig.

Last edited: 16. juli 2016
  4. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Tredje flight: Del 3, middag, oppsummering, og ankomst.
    SIN-AKL
    SQ4281/NZ281
    Boeing 777-200ER

Bildeopplasteren krangler litt, så blir litt hulter til bulter med hva som kommer med i hver post.

Et par timer før landing begynte de med middagsserveringen. I motsetning til sq gikk de rett på forretten, og man kunne velge mellom røkt laks eller kylling. Jeg gikk for laks, og valgte hvitløksbrød fra brødkurven. Overraskende med ikke ihjelkokt asparges ombord på et fly!

20160714_164821.jpg

De hadde tre hvite viner fra New Zealand ombord, jeg smakte på de alle tre. Crewet var veldig ivrige på at jeg skulle få smake på alt og ikke ble sittende med tomt glass. En med sauvignon blanc var veldig god, de hadde i tillegg en bra chardonnay som jeg ikke fikk med meg hva het, og en riesling som ble litt vel søt for min smak. Rødvinene smakte jeg ikke på.

20160714_165728.jpg

Til hovedrett var det tre valg, Burger, kylling, og en hvit fisk kalt grouper. Sistnevnte hadde jeg aldri smakt før så da gikk jeg for den. Litt googling i etterkant viser at det er en slags abborfisk. Det store flertallet så ut til å gå for burgeren.

Fiskeretten var veldig god! Fisken minte litt om kveite i konsistensen. Igjen fikk jeg servert bra kokt asparges! Ikke ofte man får grønnsaker som fortsatt er sprø på fly. I menyen står det salsa verde som det var litt av på toppen av fisken, men det var hovedsaklig en hollandaise eller noe sånt som ble servert. Godt var det uansett. Merkingen i menyen betyr at det er en spesialkomponert rett fra en eller annen kokk.

20160714_171120.jpg

Til dessert var det igjen tre valg, sjokoladekake, fruktkake, og ost, jeg gikk for sjokoladekaken, den var helt fantastisk. Bringebærene smakte som skikkelig villbringebær, og ikke som den kultiverte sorten vi har mest av i Norge.

20160714_172255.jpg

Jeg er faktisk usikker på hvilket av måltidene jeg synes var best, nz eller sq. Frokosten var helt klart best på sq, desserten var best på nz. Osten smakte jeg ikke på på nz. Hovedrettene var veldig gode begge to. Hele måltidsopplevelsen var kanskje litt mer forseggjort på sq, mens servicen var klart bedre på nz.

Det samme for setet, vanskelig å si hvilket som var best. I sitteposisjon tror jeg at jeg vil si sq, bedre plass både til en selv og tingene sine, og mye mer avskjermet. I liggeposisjon var nz mye bedre, mye på grunn av madrassen så sengen faktisk blir ordentlig god å ligge i, og også fordi man kan strekke mer på seg uten fysiske barrierer for føttene.

Det var ingen oversikt over hva som ble tilbudt på IFE'en til nz, men det var nok noe mindre enn hos sq, blant annet ikke hele sesonger av serier. Men skjermen var mye bedre på nz.

Jeg har vansker med å si hvilket selskap som totalt kommer best ut, begge to var gode. Men jeg må si jeg likte setet og hvor privat det var hos sq. På returen har jeg et annet sete i fullsatt del av kabinen, så blir interessant å sammenligne med det.

Biz fikk gå først av flyet da vi ankom AKL. Vi boardet helt foran i flyet, men deboardet via døren bak biz. Jeg hadde noen foran meg, men jeg går fortere enn de fleste og hadde bare en person foran meg i passkontrollen.

Som tidligere nevnt av andre her på forumet, er det tydeligvis rimelig suspekt å reise så langt av gårde på en så kort tur, og det ble en del spørsmål før jeg fikk gå igjennom. Hvorfor jeg dro på denne turen, de ville se returbillett, spurte meg ut om planer, hva jeg visste om auckland, og en del mer. Jeg bablet i vei om gullkort, for lite ferie til en lang tur, vin og mat og biz. Til slutt sa han "jeg kjøper den" og slapp meg igjennom. 

Vi måtte fylle ut arrival card på flyet, og vi måtte gjennom en sikkerhetskontroll og en narkotikahund på vei ut. Som først i køen tok hele prosessen maks en halvtime.

Vel ute var det greit skiltet, og jeg fant frem til skybus som går med jevne mellomrom hele døgnet. Den kostet 18 NZD og gikk noen minutter etter at jeg kom på, med to til ombord. Jeg fortalte sjåføren hvor jeg skulle og han sa fra da vi kom frem til stoppet jeg skulle av på. Veldig enkelt og greit, bor man i nærheten av noen av busstoppene tror jeg ikke det er så mye kjappere med taxi, med mindre man må vente på bussen. Jeg var sjekket inn på hotellet før midnatt. Bor på Rydge's som ligger sentralt i CBD. Kommer med en review på dette etter at jeg har sjekket ut.

Last edited: 16. juli 2016
    TOS_EBG, LineE, Robert H and 14 others like this.
  5. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Å reise så langt med to gode selskap er eg ikkje misunneleg på, neidå...Ser ut som ein super tur. Har sjølv berre prøvd økoklasse, men biz ser ut til å vera vel verdt "trøbbelet" med å reisa tolv-tretten tidssonar austover :)

6. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var mye mer sliten etter norwegian-turen i øko til NY i vinter enn hva jeg var da jeg ankom her... ;)

SQ har vel hatt salg i biz de to siste årene, så jeg håper det blir en årlig greie fremover. Når du får billetter så langt av gårde i biz ned mot 20 000 kr er det jo ganske overkommelig. :)

LineE, Outback_Oggy, Baldrick and 3 others like this.
  7. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Superb rapport :) Gleder meg til fortsettelsen, spesielt fordi det nok blir en lignede tur i løpet av høsten :)

Mbj liker dette
  8. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut til å være en fin tur så langt. Takk for at du deler, flott rapport :)

Mbj liker dette
  9. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig god rapport. Har booket NZ biz i oktober og er spent på på hvordan det blir. Mange år siden sist. Inspirerende å lese din rapport - og ser helt klart frem til å utvide sokke kolleksjonen...

Mbj liker dette
  10. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Dette så bra ut! :)

Mbj liker dette
  11. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Går dette tilbudet an å kombinere med en stop-over i f.eks Sydney? Eller må man fly direkte? Kjekt å kunne ta en liten stopp for å se hvordan det ser ut der når man først er i strøket. Vet at tilbudsperioden er over, men i tilfelle sjansen byr seg senere en gang.

12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,734
    Bonuspoeng:
    293
    Det var vel ikke mulig å finne routing via Sydney, men det er jo ikke verre enn å feks reise til Auckland, og booke ny billett til Sydney derfra. Vi flyr til Auckland i august, og har booket diverse fly innenlands på New Zealand før vi drar til Singapore. Der har vi stopover før vi flyr hjem via CPH.

13. peterfox

peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg som en rev til fortsettelsen,
    Reiser selv ut på samme eventyr midt i august !
    Keep it coming baby !!

Mbj liker dette
  14. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Du vet du er flynerd når man skal på langtur og ett av høydepunktene er et par nye sokker :p

Dette er forøvrig det eneste sokkeparet som har fått bli med meg hjem de siste årene!

LineE and Outback_Oggy like this.
  15. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ifølge reglene (de kan leses her) er det mulig med ubegrensede stopovers i Asia og oceania. Tilbudet gjaldt en del destinasjoner i Australia også, så man MÅ ikke til New Zealand om det ikke er det man synes virker mest spennende. :) jeg tar nok en tur til Australia om det blir samme opplegg neste runde.

På vei hjem fra OSL nå, skal forsøke å få skrevet mer iløpet av dagen!

16. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Var det noen av dere som fikk tak i disse billettene på nettet, eller måtte dere gå via callsenteret i København? Ser ut til at routingen på nettet ikke inkluderer via LHR, bare via CPH og FRA. Men er jo flest miles å hente inn ved å reise via LHR;)

17. peterfox

peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Jeg lette litt frem og tilbake og endte opp med kjøp av billett på Expedia.com.
    Litt brysomt å ikke kunne endre alt mulig under "Manage you Booking", men SQ kontoret i CPH, har ordnet hummer hele veien.

18. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil være med neste gang :-D

Mbj liker dette
  19. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Det var et par alternativ via lhr da jeg søkte, men for det meste via fra og cph. Sikkert ikke noe problem å fixe via call senteret. Men som jeg oppdaget i går, kan det være vel så lønnsomt å være påpasselig med hvilken bookingklasse man får på codesharen innad i europa. Jeg fikk 1250 penger mindre enn forventet, ettersom lh ga en annen biz klasse (D hos sq ble P hos lh). Regner med at det blir det samme på returen i dag.

For meg hjalp det ikke å booke via sq sine sider, hummeren måtte fortsatt fikses via mail og cph. :)

Kanskje vi må lage en felles forumtur! :D

20. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Transport til og fra flyplassen: SkyBus

Etter å ha gått igjennom sikkerhetskontrollen på AKL, følg skiltene for å finne bussen. Den stopper rett utenfor terminalen. Den tar ikke kort, så bestill enten på forhånd eller ta med cash, 18 NZD en vei. Den kjører nedover Queen Street, og du kan nå de fleste av hotellene i CBD enkelt med denne bussen. Sjåføren kan si fra når du kommer til riktig stopp om du sier hvilket hotell du skal på. Bussen var helt ok, men ikke akkurat en ny og komfortabel modell. Bussen stoppet et par kvartaler unna hotellet mitt.

Vær obs på at store deler av Auckland er en byggeplass om dagen, noe som gir endret trasé for mange av byens busser, deriblant SkyBus. Men kun på dagtid! Og de har dessverre ikke oppdatert sidene sine, så det er vanskelig å finne ut av hvordan det hele fungerer. Dette fant jeg tilfeldigvis ut av da jeg skulle se hvor busstoppet tilbake til flyplassen var dagen før hjemreisen. Det var ikke der hvor kartet på nettsiden tilsa at det skulle være, men med hjelp av consierge på hotellet fant jeg ut av det. Naturlig nok flyttet til rett utenfor en strippeklubb, som brukes som referanse for hvor man skal gå. På nattestid er dette greit nok, for da kjører den vanlige bussen den vanlige ruten. På dagtid har de derimot satt inn små shuttlebusser som kjører rundt i CBD, og setter deg av på city shop, deres nye "lounge" i byen. Derfra tar man den vanlige bussen videre til flyplassen. Dette tar naturlig nok litt ekstra tid, så planlegg deretter.

Med den vanlige bussen brukte jeg ca en time fra hotellet til flyplassen, inkludert 10 min venting på stoppet. På dagtid skal bussene gå ca hvert 10. minutt, på nattestid hvert 30. minutt.

City shop blir nevnt som en av de få stedene man kan kjøpe billetter med kort, og ettersom jeg var tom for cash, tenkte jeg å sjekke ut denne. Den ligger i øvre del av Queen street. Jeg så for meg en slags bussterminal, men det var ikke helt slik. Det var et lite smalt rom med noen sofaer, og absolutt ikke et sted jeg ville vært tidlig ute for å slappe av i loungen for å si det sånn. Jeg var der på søndag, de har stengt i helgene (!), men jeg møtte tilfeldig på en ansatt utenfor som alikevel slapp meg inn og lot meg kjøpe en billett. Det synes jeg var veldig bra service!

Vet du at du skal ta SkyBus begge veier, lønner det seg å bestille billetter på nett, da får du tur-retur billett til 28 NZD. Et annet alternativ er bussen til SkyCity hotellet, men denne går mye sjeldnere, og koster 30 NZD per vei. Taxi er selvfølgelig også et alternativ, men som én person ble dette i dyreste laget, ettersom det fort blir 80-90 NZD per tur.

Del denne siden