Jeg skal til BKK via HND i oktober med ca 20 timer i Tokyo. Det betyr litt tid til shopping, for meg betyr det i hovedsak plater og CD'er. Jeg har spesielle flight cases til LP-plater, men disse er i utgangspunktet for store til å gå som håndbagasje, ca 36 x 36 x 36 cm, så derfor lurer jeg på følgende: Kan jeg på OSL sjekke inn 1 kolli gjennomgående og 1 kolli til HND, slik at jeg får ut denne platekofferten i Tokyo, eller må jeg i såfall hente ut begge? Sjekke inn et ekstra kolli etter layover har jeg skjønt at ikke er noe problem? Noen som vet?
Er en tilsvarende tråd her inne. Det skal gå bra, men du må muligens finne noen på innsjekk som har peiling.
Tror ikke det skal være noe problem å få gjennomført det i altea, er jo bare å «fjerne» siste destinasjon på taggen. Men spørsmålet er jo alltid om vedkommende på innsjekk klarer det. Men siden dette er en tur i oktober, tror jeg sommervikarene, de som blir lenger enn bare sommeren, klarer å tilegne seg den kunnskapen.
Da er det viktig at du som reisende ikke sjekker inn i app'en eller nettsiden først. Mindre erfaren bakkepersonell kan få litt utfordring. Muligens må innsjekkingen fjernes før bakkepersonell kan sjekke inn to kofferter til to ulike destinasjoner. Og ta godt vare på bagasjekvitteringen. Hvis kun to kolli er tillatt, må du bevise at kofferten du skal sende videre til BKK ikke er en tredje koffert.
Takker for svar. Reisen foregår i LH C, ANA F og Thai F og jeg har 3 x 32 kilo tillatt innsjekke bagasje. Regner vel med at det ikke er sommervikarer i innsjekk for *A BIZ/First på OSL? Eller, man vet jo aldri da.
Å joda. SAS kan finne på å sette inn en nybegynner på biz-innsjekking. Dette opplevde jeg for noen dager siden.
Litt det motsatte (jeg hijacker denne tråden) Jeg skal til Canada med 5 leg og to overnattinger (Oslo og Frankfurt - var ikke planen men gikk ikke på en annen måte). Gjennomgående ticket med SK, LH, AC i BIZ (MOL-OSL-CPH-FRA-YVR-YYC). Sendes den gjennom eller må jeg hente den et sted og sjekke inn igjen? Litt bedre på veien tilbake, da er det direkte uten overnatting - så det skal gå bra.
Fant det. Må reise inn, men ikke hente bagasjen! https://www.aircanada.com/ca/en/aco...formation/vancouver-Int-airport/int-ca.html#/
Bumper denne. Flyr OSL-BRU-IAD-PTY-AUA. Grunnet overbooket/fullt fly OSL-BRU måtte vi sende kabinkoffert som innsjekket bagasje fra OSL. Da vi har en lang layover på IAD ønsker vi hente den ut der. I USA må man jo plukke opp baggasje uansett. Vil det by problemer om vi ikke sjekker inn igjen kabinkofferten etter å ha tatt den gjennom tollen?
Jeg reiste for noen uker siden med kabinkoffert som ble sjekket inn, hadde rerouting, hentet den ut på SFO og tok den med som håndbagasje videre til LAX. (Grunnen til at jeg sjekket den inn var at reisefølget og jeg skulle være på samme fly CPH-LAX og han hadde med seg en større koffert, så jeg måtte likevel vente… men på meg ble det altså en annen ruting)
Det er ansatte ved bagagedrop etter fortolling. Du kan i verste fall si fra til dem at du levere et kolli mindre, så slipper noen å lure på om dere har fått med dere all bagasjen.
Slapp og forholde oss til dette i det hele tatt. Vi gikk på transfer(som jeg aldri har opplevdt vært mulig i USA), bagasjen ble imidlertidig ved en feil sendt til arrival, så fått beskjed om at UA crew vil fortolle å sende den videre, så får ikke sett bagasjen før ankomst AUA..
Dere gjennomgikk ikke tilfeldigvis US Preclearance på BRU? De startet vel med det der ifjor. Da slipper man immigration når man kommer fram.
Det kan gå hvis du har flaks og snakker med rett person i rett øyeblikk, men oddsen er ca 20 prosent.
Bare for å svare litt ovenfor fra 2019 her - Det er helt uproblematisk å endre destinasjon på baggen ved skranke, så lenge du ikke har typ 30 minutter transfer tid. - Fikk en litt sint mail fra Oslo engang hvor jeg kun sjekka inn til Oslo med 30min transfertid Det går også helt fint å være innsjekka fra før av, da det ikke har noe betydning for å skrive ut bagtags. Prosessen er veldig enkel, trykk F11 > skriv inn vekt > velg en annen destinasjon fra dropdown lista. Ser ikke hvorfor dette skal kreve noen spesiell kompetanse hos vedkommende i skranken. Gjøres fra tid til annen, hovedsakelig hvis folk har overnatting langs med ruta og ønsker baggen sin. - Eller skal fly tur/retur samme dag da altea som default sjekker inn på alle åpne segmenter, istedenfor kun en vei som man gjør på nettet/automat. Det eneste som jeg kanskje kan se lager komplikasjoner (uten at det burde være et problem) er når du sjekker inn baggen på nytt. Usikker på hvordan systemet håndterer baggage allowance i denne situasjonen, men det burde kunne løses med å kansellere opprinnelig bag hvis systemet krangler. - Vi har svært sjeldent transfer pax på min stasjon så vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. For å legge til litt: Enkelte flyselskaper lar deg også sjekke inn på connecting flight hvis du har 2 seperate bookinger, og da få bagtag hele veien. Dette gjelder desverre ikke for Norwegian og man får heller ikke samme rettigheter som ved gjennomgående billett. Mister du flyet så er det ditt ansvar.
Finnes ikke noe enkelt svar på dette, spørs hvordan flyplassen håndterer det. Flyplasser som Oslo har er "bagasjehotell" hvor bagasjen blir liggende. Unntaket der er hvis du kommer fra utland og skal videre innland dagen derpå da domestic transfer ikke er åpent om natten. Da må bagasjen plukkes opp på bagasjebånd og sjekkes inn på nytt. Stasjonen jeg jobber ved er en mer regional flyplass, som sjeldent har transfer passasjerer. Hos oss er det strengt forbudt å la bagasje ligge i bagasjehallen over natta, selv ikke rush bagasje som vi sender (forsinket bagasje som videresendes) har lov å ligge der. Så i hovedsak, se om bagasjen kommer ut på båndet (eventuelt spør ankomstservice).