Hjelp med valg av kredittkort + hva som skal brukes, når/hvor

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av reiseguri, 29. okt 2019.

  1. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Nytt medlem her. :) Siden jeg har begynt å reise en del i jobben igjen og er mektig lei av å reise og bo Reidar-klasse (lo godt av denne!), har jeg bestemt meg for å bli en bonusninja. Målet er (selvsagt) å reise og bo mest mulig komfortabelt, uten å ha millioner (ennå) å bruke på dette. ;) Har ofte med samboer på reiser, særlig utenlands.

    Nå har jeg brukt et par uker på å sette meg inn i alt og har bl.a. lest alle nybegynner-trådene. Jeg har virkelig prøvd å lese meg opp på egen hånd, men må innrømme at det er overveldende. Håper at noen har tid til å hjelpe meg litt videre på vei.

    Kredittkort
    • Har DNB MasterCard Leve oppgradert med EB (49,-/md.), Bank Norwegian-kort, Coop Mastercard og firmakort DNB Corporate Mastercard (250,-/år) - gamle Eurocard, så nå at de har en finfin Hertz-rabatt og gir tilgang til lounger
    • Kjører elbil utenom litt cabkjøring på sommeren, så ingenting/lite å hente på bensinforbruk
    • Har bestilt Trumf VISA
    Forbruk
    • Handler mest på Rema, men bytter snart til Kiwi uansett
    • Månedlig matforbruk på 5-6k, relativt lite forbruk ellers
    Reiser
    • Når EB sølv i år
    • Reiser alltid med SAS i jobben og med Norwegian privat når det virkelig lønner seg (vesentlig prisforskjell)
    • Meldt meg på Scandic Friends
    • Har 1-3 lengre utenlandsreiser hvert år (USA, Thailand) med og uten leiebil (foretrekker Hertz, som vi ser ofte har EB-kampanjer)
    Betaler alltid kredittkortregninger til forfall og kan gå over til kun bruk av kredittkort til forbrukshandling.

    Spørsmål
    1. Hvilke kort anbefaler dere meg å bruke, til hva? Har skjønt at jeg i alle fall skal ha et Amex-kort, men usikker på hvilket.
    2. Jeg driver egen bedrift og har ca. 1500,- i faste md. utgifter som jeg nå bruker DNB Corporate Mastercard til (skal bytte fra denne uansett). Lønner det seg også å betale alle regninger med kredittkort? Har andre faste utgifter som domener, regnskapssystem, regnskapsfører, pensjon/forsikring m.m. som jeg nå betaler i nettbanken
    3. Står mellom Scandic og Nordic Choice for hotellkjede i Norge. Enklere å klatre nivåer med Scandic, mens NC kan kombineres med eget MC som også gir bonuspoeng. Noen med erfaring fra begge programmene og som kan komme med noen tips?
    4. Hvilken hotellkjede anbefaler dere utenlands? Midt-på-treet-dyrt
    Blir glad for alle andre tips dere kan gi meg. :) Vil ellers bare si at jeg digger dette forumet og tusen takk for alle gode innlegg og tips. Dere er en flott gjeng!
     
    Last edited: 30. okt 2019
  2. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Trumf VISA.

    Hertz er snille med å la folk få beholde toppstatusen (når man først har fått den). Jeg ble f. eks. «utvalgt» til å beholde statusen «en periode til» av ukjent årsak.

    Betal regninger med kredittkort via Payr (om ikke annet for økt forbruk på kortet). Bonusopptjening får man via Payr kun ved bruk av Flying Blue Premium/Classic og Nordic Choice Gold MasterCard

    Hvis du klarte å skaffe deg Flying Blue Premium MasterCard på kampanje (50000 miles i velkomstbonus) i forrige uke, kan det være et godt alternativ til et SAS AmEx-kort, da man ikke må nå kr 150000 på omsetning samt skaffe seg minimum 100000 EB-poeng for å ha sjanse til en rimelig businessbillett.

    Radisson Rewards-programmet (hotell) er lett å få noe ut av selv med lav opptjening (sjekk redemption rates). Relativt lett å få status er det også.


    Snacky
     
    Last edited: 29. okt 2019
  3. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg digger mitt master card Premium kort og muligheten til å fly business med sas sin flyvninger for kun 60.000 poeng (krever endel transaksjoner på kortet)

    Har også Nordic choice MasterCard - fikk gullnivå når jeg fikk kortet og får innimellom oppgraderinger etc

    Og begynn å bruk Viatrumf.no
    Absolutt der jeg får inn mest poeng
     
  4. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar. :) Har bestilt Trumf VISA, foreslår du å betale alle regninger med det?

    Vil ellers skille helt på kort til bedrift og privat, så der må jeg bruke to ulike uansett. Gikk dessverre glipp av den kampanjen (kanskje InsideFlyer burde gitt mulighet til umiddelbare e-poster med sånne tilbud :)). Burde også skrevet at jeg ikke ønsker for mye administrasjon med å skaffe poeng (melde meg på og av diverse kampanjer og ha for mange kort å forholde meg til). Får nok ikke bruk for Payr heller.
     
  5. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar Maraug. :) MasterCard Premium står høyt på listen og etter å ha sjekket opp NC sitt kort ser det aktuelt ut. Vet du noe om NC vs. Scandic (kvalitet, lojalitetsprogram osv.)? Har egentlig valgt sistnevnte, men bytter til NC om det er like god match (når de til og med har tilknyttet MC). :)
     
  6. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde det var helt dødt nå?
    Så dnb og Amex etc teller som omsetning med payr?
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,550
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke brukt Amex på Payr, og DNB gir ikke omsetning.
     
  8. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Var det jeg trodde. Er vel bare ncc som gir noe returgevinst på payr nå?
    Har lagt prosjektet dødt for min del
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,550
    Bonuspoeng:
    293
    Flying Blue MC gir visst poeng og omsetning på Payr.
     
  10. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig synes jeg ikke Trumf Visa er noe vits. Du får 1% på Norgesgruppen som gir 13,5 Eurobonuspoeng, mens DNB Saga eller SAS MC gir 15 poeng pr hundrelapp brukt, og på andre butikker kun 0,5% med Trumf Visa. Amex Elite gir 20, men Elite bør du bare ha hvis du klarer forbruk på 300k i året så du får 2 CT, hvis ikke holder det med Premium. Både SAS MC og Amex kan du få ekstrakort på nå, og på fakturaen er det splittet oversikt på kortene så det er ingen problem å skille privat og bedriftforbruk.

    Ellers enig med de over at SAS MC er et must. Jeg bruker Fly premium mye, fint å fly plus i Norge/Europe og Business interkontinentalt. Har sikkert minst 20 flyvninger i året på FP. Mest innenlands siden jeg har familie nordpå, men i år har jeg også vært på Granka i vinterferien og Alicante i høstferien ved bruk av litt bonuspoeng. Alicante var til og med med 40% rabatt, så den var billig. Jeg er typisk også 3 turer i året til USA hvor jeg da flyr SAS business til 60k bonuspoeng.

    For mitt vedkommende er Choice helt klart enklest å få status på. Jeg fikk Choice MC i vår som ga meg automatisk gull. Det unike med Choice er at alle poeng opptjent også på deres MC-kort og overført fra Trumf teller mot status så det er veldig enkelt å opprettholde gull eller gå for platinum. Jeg bruker Choice MC på Payr/Vipps for 20k i måneden som gir meg gratis 24.000 poeng hos Choice i året.

    Også enig med de over at Viatrumf er et must. Men fortsett med strategien om å fly Norwegian der de er rimeligere enn SAS. Det er fort gjort å gå i bonusfella og betale overpris for varer bare fordi du tjener litt bonuspoeng...
     
    reiseguri liker dette
  11. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for utfyllende svar EndreD! Da er det nok lurt å bytte fra DNB MasterCard Leve m/EB til SAS MC Premium og bruke det også til dagligvarer (ønsker minst mulig admin og færrest mulig kort). Har vanligvis ikke høyt nok forbruk til Amex Elite, men vi har noen kommende større kjøp til hus og oppussing. Får tenke på den. Så er det nok lurt med Choice MC om jeg går for de. :)
     
  12. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Kan man fortsatt bruke Choice MC på vipps og få poeng hos choice...?
     
  13. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Ja
     
    Rikke liker dette
  14. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Da har jeg skaffet et Choice mastercard og lagt det inn på vipps. Forsøkte så å betale noen regninger med kortet. Fikk beskjed om at det ikke er mulig. Vil det si at det bare er vipssing til venner ol, altså ikke underliggende faktura, som gir poeng? Jeg lurer også på om poengene overføres fortløpende til min saldo i NCC eller om de kommer ved oppgjør av hver faktura?
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    De aller fleste, om ikke alle, fakturaer i Vipps kan kun betales med bankkonto. Jeg bruker ikke mitt Choice MC så mye, men jeg har inntrykk av at det kommer inn etterhvert som det brukes.
     
    Rikke liker dette
  16. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for raskt svar!
     
  17. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har opplevd før å få sms fra DNB etter søknad på Trumf Visa kredittkort om at de trenger flere opplysninger for å behandle søknaden? Jeg søkte på Trumf kortet og fikk en slik SMS fra DNB etter to dager. Det står at "Vi trenger mer informasjon for å kunne ferdigbehandle søknaden din" og ber om at jeg tar kontakt på telefon. Synes det var litt rart da jo alle opplysninger (inntekt, antall kredittkort/gjeld, boliglån, studielån) fremkommer i søknaden samt tilgjengelig i gjeldsregisteret som de sjekker. Alle andre ganger har jeg alltid fått svar med en gang når jeg søker om kredittkort, enten automatisk innvilget eller automatisk "vi kan desverre ikke tilby de kreditttkort.." bla bla bla. Med to visakort, to mastercard + Amex er det tydeligvis vanskelig å få flere kort. Forstår ikke helt hva de trenger dog, enten avslå eller innvilge. Hva kan de egentlig spørre om mon tro? Lite lysten på å forsvare antall kredittkort og kredittkortgjeld på telefon hvis det er sånt de vil spørre om?
     
  18. Grooo

    Grooo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Poengene kommer inn to dager etter, jeg har fått poengene fra den 11. inn i dag.
     

Del denne siden