Hjelp meg å forstå married segments

Tråd i 'Bonushjelp' startet av TRD_Lars, 22. okt 2023.

1. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har kommet i en situasjon hvor en bonusreise jeg ønsker å bestille har et married segment, og jeg ønsker kun å benytte deler av det.

La oss si A-B-C er married. Jeg ønsker å fly X-B-C og droppe A-B i sin helhet.

Hva er mulighetene mine her? Jeg driver litt agentrulett, men kommer ikke noen vei med det. Er sender bare å glemme, eller vil jeg til slutt treffe på en som kjører gjennom en endring? En agent sa at billettene kunne risikere å bli kansellert av LH dersom han endret dette.

Dette er en star alliance reise med EB dersom det spiller inn. LH er operatøren med married segment.

2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan anse A-B-C som A-C. SAS kan ikke bryte opp et married segment som andre flyselskaper har satt opp. Jeg vil heller bruke tid på å finne alternativer.

3. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, da tolker jeg det slik at det er en rimelig låst greie. Takk for konkret tilbakemelding.

4. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Bare av nysgjerrighet, hvordan vet du at det er married?

5. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,213
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi du kan søke A-B-C som det står, men samme tur finnes ikke B-C direkte.

6. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    hva med Wien-trikset? Dette er jo typisk Wien - Frankfurt/München - destinasjon X? Denne klarer jo SAS å endre til OSL - FRA/MUC? Er ikke det oppsettet married?

Cumulus liker dette
  7. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel Origin-Destination restriction.

8. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Som andre har påpekt så er det mange ruter du finner VIE-FRA-XXX men ikke VIE-XXX, men det har altså ikke noe med at de er married å gjøre, derfor jeg var nysgjerrig på hvordan trådstarter vet at de er married i hens tilfelle.

9. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,213
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at de ikke klarer det alltid, men jeg sitter og ser på en lignende reise akkurat nå, så jeg vurderer å prøve.

10. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Meen... det er jo ikke bare det i LH's tilfelle. Det hender jo at det f. eks. finnes plasser både ZRH-FRA-X og FRA-ZRH-X. Men hvor det ikke gis plasser på noen av direkteflyene ZRH-X eller FRA-X. Origin/destination virker ikke å være kriteriet i slike tilfeller, mere at muligheten til origin/destination med kun ett segment blokkeres?

11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sliter med å finne tilbake til innlegget som fortalte hvordan en kunne løse dette problemet med der en finner VIE-X-Y men ikke X-Y.
    Jeg finner VIE-ZRH-EWR i BIZ men ikke ZRH-EWR..

Norwegian_Traveller liker dette
  12. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke noen metode for å finne X-Y alene i søk, men i mitt tilfelle ringte jeg inn og første agent jeg snakket med booket velvillig VIE-FRA-BOG-SCL, fjernet VIE-FRA og la på OSL-ARN-FRA. Jeg antok dette var helt vanlig praksis, men kanskje man må ha flaks med agenten? Jeg pratet med Emma i UK.

Norwegian_Traveller and indahla like this.
  13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker å være veldig agent avhengig, ja. Jeg bestilte en biz reise før helga hvor biz bare kom opp ved VIE FRA X. De to agentene (svensker) jeg snakket med kunne begge ikke dele den. Første agent sa at jeg heller ikke fikk reise til VIE via FRA. Andre agenten sa at det var helt greit og ordnet følgende bestilling til meg: TOS OSL FRA VIE overnatting VIE FRA X. Den overnattingen måtte jeg uansett ha tatt i FRA eller VIE. Synes igrunn det er hyggelig med litt ekstra biz flyging i OS, men det er jo rart at det er så forskjellige svar å få. En annen agent hadde kanskje klart å fjerne de to OS leggene til og fra VIE?

Cumulus liker dette
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bestilte VIE-FRA-YVR t/r på nettet, når dette var billettert ringte jeg SAS og spurte om det var mulig å legge til BGO-FRA og FRA-BGO og slette VIE fra bestillingen.
    Det går bra sa mannen og ryddet i reiseruten, nye billetter kom noe senere.

jonss, bighc and indahla like this.
  15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Du måtte selvsagt betale 150,- i gebyr for dette?

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Ja … 2x150kr

indahla liker dette
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk til det samme nå =)
    (eller jeg venter på endelig bekreftelse, men det gikk igjennom iflg. agenten).
    Booket først OSL-MUC-VIE-IST-TPE-DAD (ikke mulig å kun booke IST-TPE, måtte starte i VIE) og når han var klar så sier jeg: "Også skal vi endre litt på samme bestilling".
    Fikk fjernet OSL-MUC-IST og lagt til OSL-IST direkte isteden. 150,- x 2 i gebyr.

Spurte agenten når vi var klare om han hadde gjort dette tidligere. Ja, det hadde han. Men det var ikke mange som kjente til det, sier han :cool:

jonss, Cumulus, Spielhaug and 2 others like this.
  18. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    150kr gebyr selv om de skjedde i samme samtale?

19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp!
    Er jo en endring.

20. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Hmm, da jeg booket sist fikk de fjernet VIE rett etter den var lagt til, så jeg slapp noen endringsgebyr. Mulig jeg bare hadde flaks.

indahla liker dette

Del denne siden