Hjelp meg å overtale sjefen.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Kenneth82, 23. mai 2019.

  1. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Som den bonusjegeren jeg har blitt med blant annet Amex Elite i lommeboka, så har jo jeg blitt litt mer bevist på hvem som tar Amex.

    Jeg jobber i en butikk som ikke tar Amex og sjefen er ikke innstilt på at vi skal begynne å ta det heller pga høye gebyrer. Han ser på det som et kort man kun bruker når man er på ferie og ser ingen grunn til at vi skal ta det.

    Noen som kan komme med noen gode argumenter for at vi skal begynne å ta Amex som jeg kan bruke på sjefen.

    I løpet av de 6 årene jeg har jobbet der så kan jeg kun huske 2 anledninger hvor noen ønsket å betale med Amex, så det er ikke noe voldsomt trykk akkurat.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, det er jo noen som faktisk vil gå et annet sted og handle hvis det er noen andre som selger tilsvarende produkter til tilsvarende priser, og de tar Amex.

    Men det er jo en del forutsetninger i det jeg akkurat skrev. ;)
     
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Amex har jo selv skiftet fokuset vekk fra kun reise. Og begynner å bli mer og mer akseptert rundt om.. så viktig å ikke henge etter ;)

    De kjører også mye kampanjer nå, på at alle kjøp får deg nærmere drømmereisen..

    Og gebyret blir vell bare belastet ved kjøp? Ingen fast avgift i tillegg? Isåfall vil man jo bare betale gebyr der hvor kunde ønsker å bruke amex. Og kanskje en bonusjeger eller 3 finner ut dere tar amex og legger turen innom dere isteden.

    Hvilken bransje er dette i?

    C
     
    Xflipper liker dette
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs helt på hva butikken selger, hvis det er gode marginer på det dere selger kan Amex gi et løft siden kortholderne ofte har kjøøpekraft over snittet. Er marginene lave så er det lite som kan forsvare de latterlige gebyrene.
     
  5. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Om det er gebyr på kun kjøpet eller årsgebyr i tillegg vet jeg ikke, har ikke undersøkt det nærmere.

    Er en våpenbutikk med tilhørende utstyr og klær.

    Marginene kan svinge voldsomt på enkelte merker og hvem som er norsk leverandør, som regel en dekningsgrad på 20-30%, litt avhengig av hvordan konkurrentene har lagt seg på pris på enkelte produkter. Egne importerte merker som vi distribuerer har vi så klarte mye bedre marginer på.

    Så ja, hvis vi selger en hagle til 30 000 og vi får et gebyr på 3-4% så er det langt fra gøy å selge den hagla.
     
  6. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor gøy er det hvis kjøper går til en konkurent og kjøper haglen der i stedet?
     
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Litt gøyal diskusjon, då eg er daglig leiar og bonusjegar, og har bestemt å ikkje ta amex.
    Opplever sjelden at nokon prøver amexen, og har aldri opplevd at eg har mista kunder på det.
    Siste tilbod eg fekk frå amex var på 3,5% og lengre oppgjørstid en visa/mc, som er ein fag og 0.65% i kostnad.

    Men for å ta ein ny diskusjon inn her, er det greit å seie at folk har eit fint kort når dei dreg fram eit SAS MC med Diamant-farger? Og seie at ein har det sjølv, eller er det litt tåpeleg? Kan jo treffe på ein bonusjegar?
    Når kjem eigentleg det blåe IF-MC kortet?
     
    Baldrick, Arvid1410 and drsyk like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sa klart og tydelig fra på min lokale REMA nå i forbindelse med nyåpning av den lokale Kiwibutikken at Amex bruke på Kiwi kom til å bli avgjørende for meg i butikkevalg. Uten at det hjalp dessverre. REMA sin butikksjef mente også Amex hadde for høye gebyrer.

    For en våpen / sports / jaktbutikk må vel argumentet om å dra inn kunder med bedre økonomi som gjør flere og dyrere kjøp være et argument. Det er jo ikke sånn at stordelen av kundene plutselig drar fram Amexkortet hvis det blir mulig å bruke i butikken. Så, ja det er kanskje kjipt å miste en % eller to, i høyere gebyr. Men nå er det vel gebyr på alle kort, så det er også greit å tenke på at det er forskjellen mellom feks MC gebyr og Amex gebyr som er "tapet" ikke hele Amex gebyret. Og at en potensielt får større omsetning.
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes den er helt innafor. Særlig når du kommenterer at du har samme kort selv. Jeg vil tro at de fleste som har et diamant SAS Mc vet hvorfor de har det også. Og tror jeg ville smilt og blitt glad som kunde av den kommentaren.
     
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    For å dra den enda lenger.
    Lommebok 1 har alle bling bling kortene: AmEx Platium, Elite, SAS EBG, NCC Platinum, SAGA og BLÅ TRUMFEN
    2 Førerkort, Curve, Revolut, Shell, Sats N26, Flying Blue gold. VISA (NØDKORT) Widerøe Visa + (sikkert glemt noe)
    3 reise forsiking kort, medlems kort , Europeisk helse kort, KNA +(sikkert glemt noe)

    Så egentlig INGEN BETYDNING hvilket kort en skal flashe, så lenge en får noen poeng :rolleyes:
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Og ikke minst så av en prat om "flyskam" og favoritt lounge/destinasjon :)
     
  12. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dette synes jeg er helt innafor. Kan være innledningen til en hyggelig samtale og jeg tror mange, inklusive meg selv, synes bare det er hyggelig å bli gjenkjent/anerkjent for sin "livsstil".
     
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Du vet ikke om du har mista kunder. Du vet jo at mange spesefikkt går etter butikker som står oppført på amex lister. Så ja, jeg tror du hadde fått et par nye kunder om du godtok amex.
     
    ChrisTW liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Da bør jo TS nevne det spesielt til sjefen. at Amex Kunder oftere sjekker dette i forkant. Sånn at en oppføring på div nettsider kan generere flere kunder som aldri har vurdert butikken før.
     
    Chrisbgg, ChrisTW and Xflipper like this.
  15. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Nemlig. Og i tillegg er vel ikke vi nordmenn generelt så flinke til å si i fra om ting vi ikke er fornøyd med. Vi begynner bare å handle et annet sted hvis vi føler at vi får dårlig service.

    Jeg handlet dagligvarer vilkårlig tidligere, men etter at bonusjakten begynte handler jeg konsekvent hos Kiwi+Meny pga Trumf+Amex. Jeg var ganske trofast mot Expert/Power, men har byttet over til min lokale (og litt stusselige) Elkjøp-butikk fordi de tar Amex. Likeså handler jeg mer hos Clas Ohlson nå enn hos konkurrentene. Mine siste brillekjøp gjorde jeg hos Specsavers istedet for Synsam - av samme grunn. Og ingen av stedene har jeg sagt ifra hvorfor jeg ikke handler der lenger... (selv om jeg helt klart burde gjort det)

    Hvis ikke det er større oppstartskostnader og/eller bindingstid på å få en avtale med Amex så burde mange butikker i det minste prøve det ut i en periode. Kanskje de får seg en overraskelse.
     
    drsyk, animals and Xflipper like this.
  16. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Har en kompis som kjøper en del dyre klokker her til lands og han og resten av familien er meget gode kunder i den butikken. Sist han sku kjøpe ny klokke fikk han lov å betale med amex, dog kom det noen prosenter på toppen av kjøpsprisen (ble noen lapper) eller så fikk han valget om å få de samme prosentene i avslag på prisen ved å betale med et «vanlig» kort. Så mange veier å gå for butikkeiere, ikke alle som er like glad i amex bruk som de fleste her inne.
     
    drsyk liker dette
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Det har vel faktisk vært noen innom forumet her som har spurt om noen visste av våpenforretninger som tok Amex, så jeg tror nok potensialet er det å kunne trekke til seg noen kunder som ikke ellers ville kommet. Og da er det greit nok med noen kroner med i gebyr vil jeg mene. Dessuten øker Amex stort i brukersteder, og det ser også ut til at de får mange brukere, så det er bare å tyne sjefen :D
     
  18. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Selger du klokker, må man innregne en turist eller 3 fra kina som kjøper dette i Norge på ferie, contra hjemme i kina med skyhøye tollsatser på luksus.. Så da ville jeg hvertfall akseptert AMEX.... Står seg litt annerledes mot jaktbutikk.. Men ja, helt enig at man kan løse dette må mange måter..

    C
     
  19. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan fikk du 2 førerkort?
     
  20. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Mistenker at det er henvisning til Lommebok 2 og Lommebok 3, basert på linja over...
     
    drsyk liker dette

Del denne siden