Hjelp til å booke langdistanse reise med EB for første gang

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Chris, 02. jan 2019.

  1. Chris

    Chris Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg synes SAS sine sider for EB reiser er lite oversiktlig, så jeg håper å få litt hjelp fra kompetansen her i forumet.

    Vi vurderer en tur til LA for å besøke familie til sommeren. Planen er å benytte seg av at kona har mammaperm, og dermed bli der borte ca 3 uker. Vi er en familie på 4 personer, 2 voksene, 1 barn på 2 år og et barn på 6 mnd. Vi kan være ganske fleksible på datoer. Utreise fra AES.

    Kona har EB-AmEx, og har en CT tilgjengelig. Hun har ca 175k EB poeng på konto. Jeg har SAS EB Premium MC, med ca 120k EB poeng. Med en overføring fra kona er 200k EB poeng mulig, og vi kan dermed bruke fly premium og booke i business for prisen av GO.

    Er det mest fornuftig å bruke CT før den utløper (ut 2019), eller bør vi satse på Fly Premium? Hvor planlegger jeg reise og datoer best mulig? Hvordan booker jeg? Via tlf, eller på nett?

    Håper på god hjelp! =)
     
  2. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Først og fremst:
    start en poeng pool, da slipper du å betale for å overføre poengene.

    Ellers hva angår tilgjengelighet booker du rett som det er fra SAS sine websider, du kan velge å betale med poeng og ta en titt på lavpris kalenderet for å finne ut når det er ledig i award klasser.

    Reiser du kun med SAS er dette en ypperlig verktøy om du er ute etter BIZ tur.
    https://travelhacks.azurewebsites.net/

    Hva angår CT mot FlyPremium avhenger veldig mye av hvor mange poeng drar dere inn før CTen går ut. Mange på forumet ville nok ikke bruke CT med mindre det dreier seg om First.
    Jeg synes ikke det er dårlig butikk å bruke den på SAS, men det varierer fra situasjon til situasjon.
     
    Gullars and Chris like this.
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Vær OBS på at det er dårlig tilgjengelighet på bonusbilletter på business til LAX og SFO med SAS. Bruk travelhacks, ev. sjekk andre Star Alliance-muligheter - der er Uniteds nettside best i tillegg til SAS sine nye sider for Star-booking (dog ikke Fly premium på Star...).
     
    Chris and fly4fun like this.
  4. Chris

    Chris Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for gode svar.

    Det kan virke om om det er veldig dårlig tilgjengelighet på Business billetter med SAS ja. Skulle gjerne hatt mulighet for å legge opp et varsel når de slipper flere!
     
  5. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Egen erfaring korresponderer dessverre med @Storbaba sin kommentar over, at tilgjengelighet med SAS til LA er VELDIG dårlig om sommeren. I fjor var jeg på utkikk etter billetter hele våren for en 2 ukers tur i Juli for 3 personer, men det var dessverre håpløst. Jeg endte opp med å booke med CT i Star Alliance og fant etter masse leting businessbilletter med routing via Canada som fungerte. Jeg er dog ikke så dreven som en del andre her på forumet!

    Hvis jeg skulle komme med en anbefaling her, ville det være å enten bare bestemme seg for å booke billetter for penger for reisen i sommer, og heller spare poeng/CT til en reise et annet sted - eller mer off season enn fellesferien, eller satse på å benytte CT og forsøke å finne noe med Star Alliance. Hvis dere prøver det siste er Uniteds sider et godt sted å begynne. Velg "Book with miles" i søket, det er "Saver Award" som er bookbare med EB poeng. Ellers går det jo an å bruke SAS eget verktøy for Star Alliance søk.

    Lykke til, og ha en flott tur! :)
     
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,462
    Bonuspoeng:
    350
    Du er nok noen måneder for sent ute for å finne bonusbilletter til California og USA også egentlig....
    Følg med på priser og book for penger
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom kona de hadde platinum kortet når hun fikk CT hadde jeg kjørt familiepooling med hun som administrator og hadde så booket vi hennes konto og brukt CT. Da får du en på fullpris og to med 50% avslag. Barnet på 6mnd betaler de kun noen hundrelapper på.
    Da skal reise fra Norge til USA koste 260 000 eb poeng pluss avgifter for buisness.
    SAS er det håpløst å finne noe til vestkysten i høysesongen. Med hele star alliance flåten så er det betydelig bedre, men du må kanskje fly via, via for å komme frem.
     
  8. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke samme hvem som er sjef i poolen så lenge man ikke begrenser hvem som kan bruke? Alle i poolen kan bruke av poengene og benytte seg av de rabattene de har lov til å bruke. Så konen må bestille, men samme hvem som er poolsjef.

    Det er jo veldig gunstig å bruke FP med SAS etter poengøkningne i høst, og når man har med barn 2-11 på 50%. Jeg satt klistret til sas.no 330 dager før og fant bis til EWR og plus hjem igjen fra LAX i juli/august. Bis til LAX/SFO dukket ikke opp.

    Konklusjonen blir derfor fort som over, enten handle sommerferien for penger og hyr inn besteforeldre til å ta seg av oppvoksende generasjon mens de voksne drar på champagnetur en langhelg, eller finne *A og bruke mange poeng.

    K
     
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    På travelhack kan du både gjøre søk og legge inn varsel pr. e-post om noe dukker opp, men da skal også være rask for det er nok flere som blir varslet :D
     
    Maraug liker dette
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du har kanskje rett i at det ikke har noe å si hvem som står som sjef, men har ikke fått ut fingeren å testet det selv ennå.
     
  11. Chris

    Chris Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei igjen! Vi har nå endret litt på opplegget, og har planer om en reise til Thailand i nov/des. Dette er i permisjonstiden, og da passer det bra med et opphold på +/- 4 uker.

    Jeg kom nå over en del billetter med Thai fra OSL-BKK, men finner ingen retur billetter. Det er derimot billetter BKK-CDG tilgjengelig, og dette kan være et alternativ. Men med små barn ønsker jeg helst å fly rett til OSL. Er det greit å gjøre om på billettene senere, altså bestille OSL-BKK og BKK-CDG nå, og evt endre returen til OSL om det dukker opp billetter senere?
     
  12. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, er det CTèn du bruker kan denne endres/kanselleres intill 24t før avgang. Vær oppmerksom på at det kommer en liten fee(noen hundrelapper) ved endring.
     

Del denne siden