Hjelp til å søke datahistorien til forsinket flygning

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SVG_flyer, 21. okt 2019.

1. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

er det noen side man kan logge seg inn på og finne årsak til en forsinkelse som har funnet sted? Må sende den inn til forsikrings selskapet. Sendte inn en bekreftelse som jeg fikk bekreftet av flyselskapet, men det er ikke godt nok. Er det mulig? Dette skrev flyselskapet.

Reason: operational reasons

Men det jeg trengte er at det stod: weather (strong winds) noe som også skjedde denne dagen som gjorde at flyet ut fra Wien til København ble forsinket.

Eller er det noen som kan sjekke det ut for meg? OS305 , 30. september, Wien-København?

Takk

2. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Tvilsomt.

Nå vet jeg ikke hvilken type forsikring dette gjelder, men høres pussig ut at forsikringsselskapet krever såpass mye dokumentasjon. På tide å finne et annet selskap?

SVG_flyer liker dette
  3. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    SVG_flyer and OttoL like this.
  4. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,505
    Bonuspoeng:
    183
    Finner ikke en klar årsak på flightradar.com, men ser ut til at det er en forsinkelse som har fulgt maskinen OE-LBT gjennom dagen den 30. september, startet på flighten CGN-VIE på formidagen og hang i resten av dagen:

Capture 221019.JPG

SVG_flyer liker dette
  5. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Det blåste full storm og vindkastene var helt utrolige, så da måtte flyene både ta av en rulle bane og ta av på den samme mens den andre rullebanen ble stengt i flere timer. Men det jeg trenger nå er dokumentasjonen på at dette fant sted.

6. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Det er Codan forsikring som står bak forsikringen til SAS Mastercard Premium, betalte reisen med det kortet. Men det jeg ikke klarer å skjønne er at jeg ga de full dokumentasjon, og igjen så "må" du ha at det står weather, er jo helt håpløst. Jeg kontakta Austrian Airlines for å spør om de kan skrive en ny dokuentasjon på det men det nektet de, skjønner ikke helt hva de koster dem å skrive slik det var. Tror du det er mulig å be dem ringe til Austrian og sjekke det ut siden de er så vanskelige? I rapporten dem fikk tilsendt (forsikringen) så kan de ringe inn å undersøke det selv.

7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,505
    Bonuspoeng:
    183
    henrikvd liker dette
  8. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Vel nå er det en stund siden studietiden og sommerjobb i et forsikringsselskap (ikke Codan), men har aldri hørt om et slikt dokumentasjonskrav. Nå vet jeg ikke hva det gjelder, men hvis det gjelder innhenting av reiserute er det iallfall helt dust.

9. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er helt enig i det. Egentlig så sier de over telefonen at dårlig vær også føres under operational reasons, og skrives ikke direkte som weather problems. Vet du om det er mulig å kreve med å få snakket med høyere makter opp i systemet når man ringer forsikringen? Har aldri vært borti dette før at de skal være så j"vli sta når de egentlig har alle papirene klare, og lurer de på noe så kan de jo ringe inn å få det bekreftet antar jeg, kan det vær så vanskelig?

10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Liten oppdatering, skrev brev til Austrian Airlines 3 ganger og fikk nei alle gangene hvor de nektet å skrive at uvær (sterk vind) var årsaken til forsinkelsen.

Forsikringen min (CODAN) som går via Sas mastercard premium kortet nektet å dekke dette selv om det står i forsikringen at dem skal dekke slike forsinkelser.

Austrian Airlines skrev at forsinkelsen skyldes: operational reason

For at jeg skal få dekket dette hos forsikringen så må dette ordet endres til (bad weather), har noen vært borti dette før? Jeg ba dama fra forsikringen til å ringe til den avdelingen brevet kom fra hos Austrian Airlines, men hun kunne ikke ringe fordi de gjør ikke sånt sier hun. Er ikke det jævla merkelig? de ber om så mye men vil ikke sjekke opp i det selv.

Jeg sitter å lurer på om ikke jeg bare skal gå inn selv og ta copy paste på denne og sende den inn til forsikringen på nytt og si at dette er den nye bekreftelsen fra flyselskapet. Eller skal jeg bare drite i det, er det noen som har noen anbefalinger?

Tryg forsikringen betalte meg 500kr per person for forsinket bagasje på denne reisen og ba meg bare sende inn reiseruten, ellers absolutt ingen andre dokumenter.

Og til slutt, er det noen som hadde tørt å sende en kopi paste til forsikringen? selv om man vet at hva forsinkelsen skyldes. Og hvis de skulle ha en ny bekreftelse på denne så kan de selv ringe inn? og som @Sonictravel viser til på værkartet så viser det sterk vind denne dagen.

Takk for alle svar

11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er det du prøver å få erstatning for, eller ønsker dekket?

12. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,210
    Bonuspoeng:
    183
    Med «copy paste», mener du å forfalske dokumentene fra Austrian og sende inn til Codan?
    Nei, det ville jeg ikke gjort.

For ref.

Edvard, NoLimit and omedias like this.
  13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,818
    Bonuspoeng:
    293
    Ville ikke skrevet noe som ikke er sant til forsikringsselskapet.

Prøvde å lese meg frem til hva du skal ha erstatning for, men det fant jeg ikke ut av. ?

14. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Det blåste full storm/orkan styrke i vind denne dagen, se linken til @Sonictravel (som bevis). Flyet ble forsinket i 2 timer fra Wien som gjorde at vi mistet videre forbindelse samme kveld, vi kom hjem 12 timer forsinket og både jeg, kona og en annen venn alle mistet en arbeidsdag. Forsikringen fikk også tilsendt nye billetter som vi fikk dagen etter uten at det hjalp som bevis.

Attached Files:

15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,691
    Bonuspoeng:
    183
    Om du ble mer enn tre timer forsinket til sluttdestinasjon kan du forsøke å sende krav om standardkompensasjon til Austrian. De vil nok avslå kravet dersom de kan skylde på vær eller annet, men du bør iallfall få noe mer spesifikt enn «operational reasons».

16. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forfalsker ingenting så lenge jeg har harde fakta på bordet.

17. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal sende deg hele opplegget i dag :), tror nok du vil skjønne at det er noe muffins i hele denne saken. Problemet er bare det at Austrian nekter å skrive at været var problemet denne dagen og at mange andre flygninger også ble kansellert. Men jeg skjønner bare ikke hvorfor de holder informasjonen igjen? Noe er det åpenbart.

18. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,620
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det ikke er været har du vel rett på EU 261, så hvis du sender et EU261 krav til Austrian så blir det vel avvist med henvisning til været, og da får du det skriftlig.

K

Sonictravel liker dette
  19. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113

Austrian Airlines Feedback Management

Our reference: 1910-OS-02074

Your flight with Austrian Airlines
    Thank you for your prompt reply.

Unfortunately, we cannot issue one more confirmation with another reason. Therefore, operational reason may be considered in your case as a delay of the flight OS 305 due to rotation.

Thank you and have a nice day!

Best regards, så skrev jeg igjen får 3 gang etter dette svaret. Jeg sa at hele flyplassen var berørt, fikk beskjed ved gaten at vinden er årsaken, i business loungen av staff medlemer og av kapteinen kom det unnskyldning flere ganger for dette. Og jeg forklarte alt dette. Det eneste hun skrev da, the case is closed and this is the final letter from us.

20. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk det skriftlig ja, men de nekter å nevne været som årsak.

Del denne siden