Heisann alle erfarne, Vi planlegger en reise til Australia i februar/mars 2017, og jeg trenger gode råd: Bakgrunn: Februar 2016 reiste vi på et fantastisk tilbud med Qatar OSL-DOH-MEL-SYD(Quantas)-DOH-OSL til NOK 18500. Qatar er et selskap som behandler sine ansate som fanger/slaver, og vi er ikke egentlig lystne på å reise med dem igjen, tross tidvis gode priser. Derfor trenger jeg råd på hvilket *A-selskap vi burde velge, samt om noen vet om spesielle tilbud vi ikke er oppmerksomme på. Billett-type/klasse: For å få tatt ut AmEx/EB-CTene har vi tenkt å ta bonusbilletter på en reise til USA og til Japan istedenfor å tjene poeng på SAS+. Vi vil også gjerne fornye EBG-status, og derfor blir *A et alternativ for Australia-turen fremfor andre allianser. Ønsket reiserute er OSL-SYD-OSL (evt open jaw MEL/SYD). Flyselskaper: Vår gode, kunnskapsrike og erfarne kamerat i reisebyrå mener SQ er å foretrekke fremfor f eks TG. Problemet er at billetter hos SQ kan ikke lenger holdes hos byrå, men må betals og billetteres etter bare to-tre uker. Setekomfort: Så spørsmålet er: Har noen her prøvet ut begge selskapene, evt andre selskaper på strekningen? Vi er to menn på 1,86/1,97, og mange moderne flyseter hvor stolene står på skrå og benplassen går inn under bordet foran (slik som de nye SAS-setene) er svært ukomfortable, da benplassen lengst inn-under er svært smal. Det kjennes som å legges i en kiste. På bilder ser SQ-setene utrolig brede ut - men de smalner også i lengden, er de mere komfortable? Hva med TG-setene? Mye info, og mange spørsmål. Jeg er takknemlig for all hjelp
Har ikke erfaring med nye biz setene til SIA, men som du også sier, det jeg har hørt er utelukkende positivt. EVA flyr for eksempel fra CDG eller AMS via Taipei til Brisbane om det er en destinasjon som fungerer. Skal visstnok være et fantastisk biz produkt. Tidsmessig vil TG ta dere raskest ned, og har etter hva jeg vet samme seter som Asiana i biz noe jeg fant veldig komfortabelt.
Jeg har to år på rad reist OSL-BKK-MEL og SYD-BKK-OSL i Biz med TG. Jeg er kjempefornøyd med service og seter. På nattflygningene OSL-BKK og BKK-OSL sov jeg godt, noe jeg vanligvis har problemer med å gjøre på fly.
Sq sine nye seter er fantastiske, men man bør prøve å få bulkhead for å få virkelig god beinplass. SIN er også en fantastisk transferhub, med gode lounger tilgjengelig hele døgnet. Anbefales på det varmeste! De gamle setene er forøvrig også veldig gode, men de nye er faktisk enda bedre...
Helt enig med @kaijoar - det er bare at å booke awards med Singapore airlines er veldig vanskelig med Eurobonus poeng.
Vi reiste Osl-auckland AKL i august og det var helt rått med Singapore airlines. Nå var dette riktignok min første og eneste tur i biz, men jeg med mine 189 cm klarte å sove greit, men som du sier får man ikke strukket seg helt ut. Tenker at 185 cm er maks for det. Nordeuropeere, og spesifikt nederlendere, skandinaver og islendere er verdens høyeste folk, så tenker at Icelandair, KLM, SAS, Finnair og muligens Lufthansa bør ha de beste liggesetene tilpasset høye mennesker, men det er jo ikke alltid at logikken får bestemme. På en så lang tur er det jo fint med mellom landing i ca Kina eller Sør-Asia, og da er vel SQ og TK de mest logiske selskapene ja. Air China blir vel støtt bedre selv om de ikke har så godt renomme enda. Nei ta Singapore air med mellomlanding og soving på Aerotel på Changi flyplass, spis deg stappings i loungen fra ca 20 varmretter, og svøm i bassenget på toppen av flyplassen med tilhørende flyspotting. Vent på et greit tilbud rundt 20KKR i biz så får du omkring 50.000 basispoeng på denne turen, sikrer EBG og har nok bonuspoeng til en langtur til. Lykke til.