I fjor booket jeg min første bonustur i business til Seoul, hvor utreisen bestod av OSL-IST-ICN med Turkish Airlines. Turen skulle finne sted den 30. oktober, men for litt siden fikk jeg melding om at første leg, OSL-IST, var kansellert. Jeg kontaktet SAS ikke mindre enn 6 ganger i forsøk på å få rebooket første leg, men om det ikke var brudd på linjen, systemtrøbbel eller SAS-ansatte som aldri ringte meg tilbake, så var det heller ikke bonusbilletter å oppdrive. Jeg hørte også med Chatflights, som heller ikke kunne finne noen alternativ, og jeg ble oppfordret til å kjøpe egen reise ned. Så da sitter jeg her og forsøker å finne den mest optimale måten å komme oss ned på, uten å betale mer enn nødvendig. IST-ICN går først kl. 21:05 på kvelden, men mangel på gode/rimelige alternativer på søndagen gjør at jeg ser på muligheten for å starte reisen dagen før, den 29. oktober. Jeg har kommet frem til to alternativer: Hos LOT fant jeg OSL-WAW-IST til kr 2000 per pers, men den innebærer overnatting og 16 timer layover på WAW. Alternativt fant jeg OSL-IST med TK som koster drøyt 3000 per pers, hvor jeg ankommer IST kl. 22:45. Fruen er naturligvis mer giret på siste alternativ, men jeg lurer på følgende: OSL-IST og IST-ICN blir i så fall to forskjellige bookinger, men er det noen mulighet for å sette disse sammen slik at bagasjen blir sendt automatisk videre? Hvis nei, hvor tidlig kan jeg sjekke inn bagasje i IST? Kan jeg sjekke inn denne med en gang (22 timer før), eller må jeg vente til neste dag? Og er det mulighet å oppholde seg i Business Loungen på IST også på nattestid? Eventuelt om noen har noen helt andre forslag eller alternativer, så mottas de med stor takk!
Merket at agentrullett-tålmodigheten min var brukt opp, selv om jeg lar meg inspirere over standheftigheten til mange her inne! Jeg endte rett og slett opp med å booke OSL-ATH-IST med A3 to dager i forveien til kr 1800 per pers, så får vi gjort litt sightseeing i Istanbul om ikke annet