Hjelp til prioritering og organisering av bonusuttak (EB)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av tmolvik, 09. okt 2017.

  1. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Etter å ha utvidet familien med et medlem, så har reisefleksibiliteten blitt innskrenket framover, noe som gjør at vi har kommet i en liten "knipe" når det gjelder å få max utelling for bonuspoeng og companion ticket til neste år. Jeg håper derfor på litt assistanse fra ekspertene her på IF?

    Saken er den at meg og min kone sitter med henholdsvis 200000 og 150000 bonuspoeng, hvorpå 80000 av konemors poeng har utløp i april neste år. Vi har én CT til bruk (lite sannsynlig at hun klarer en på Am-Ex'en sin i år), og har planlagt tre større reiser neste år. Den ene blir i påsken, en i "røddagene" i Mai, og én uten barn i oktober/november. Alle vil sannsynligvis ha retning vestover mot Trump-land, men vi er litt fleksibel da vi ønsker mest mulig utbytte av poengene (med et spedbarn på tur holder vi oss unna de mest sykdomsutsatte områdene).

    Begge har EBG, men ettersom min kone er i mammaperm i et år vil nok ikke hun få fornyet dette. Jeg vil etter all sannsynlighet også ha EBG neste år, men trenger nok en betalt tur på buiness (eller to) for å sikre den året etter også. Naturlig nok er vi lite keen på å bruke bonuspoeng uten CT, men de 80000 som forsvinner gjør at jeg ikke ser så mange andre utveier enn å på en eller annen måte bruke disse på den første turen i påsken.

    Er det noen måte å få brukt disse på min CT (uten å betale i dyre dommer for overføring), utvide gyldigheten eller på andre måter å sikre at vi får max utbytte av dem? Har vært inne på tanken om å kjøpe noe for å komme over 100' som jeg avbestiller til neste år eventuelt gamble på å kjøpe billetter og by på upgrade, men med infant gjør det situasjonen mer komplisert. I tillegg kan vi ved sistnevnte situasjon risikere å ikke få brukt poengene. Å sponse Bolaget ved å kjøpe en lampe eller et pledd til 80000 poeng er ikke særlig aktuelt. Håper jeg har oversett noen regler rundt bruk av CT eller overføring av poeng, eventuelt at noen vet om noen smutthull som vi kan bruke.

    Alle tips/innspill mottas med takk!
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Avbestiller man billetter hvor poeng er gått ut får man ikke dem tilbake.

    Det er kun Diamant som ikke har utløp på poengene.

    Du kan ev overføre poengene fra henne til din konto, men det er en gebyr for det, så du må regne litt på om det er verdt det. Da får poengene ny gyldighet. Slik jeg ser det er det eneste mulighet om du ikke vil bruke dem.
     
  3. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Vi kan gjerne bruke dem, men da helst i forbindelse med en CT. Er det på noen måte mulig å bruke hennes poeng som del- eller helbetaling for min CT?
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    CT og poeng må komme fra samme konto.
     
  5. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Send henne på helgetur til AKL i C med Singapore Airlines slik at hun blir diamant. Da går ikke poengene ut på dato, hun får 50000p ekstra på konto og hun beholder StarAllianceGold gjennom hele mammapermen..:cool: Dette forutsetter naturligvis at dere er like "gale" som resten her inne, men jeg antar dere i hvert fall er på vei til å bli det siden dere følger med her! :D:p;)
     
    Travellingalf, Eddie47, KRS and 8 others like this.
  6. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe.. Skulle gjerne sagt at den eneste grunnen til at vi ikke kjører det trikset er at vi nettopp var i Auckland (med Qatar), men jeg må nok innrømme at det finnes et par andre også ;) Har tydeligvis ikke blitt hjernevasket nok enda :p

    Får vel bare innse at det ikke blir noe optimalt uttak her, så da får vi vurdere om vi skal kjøpe noe refunderbart før jul så vi når 100'-grensen på Am.Ex.
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner godt problemstillingen, men jeg syns det er vel spekulativt å generere fiktiv omsetning for å utnytte noe goder man egentlig ikke skal ha tilgang til. Det blir som å kjøpe full flex-billett for å spise gratis i loungen. Skal ikke være noe moralsk politi, bare et innspill.
     
    Flight Cancelled liker dette
  8. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Er i forholdsvik lik situasjon som deg. Vi svidde av 90.000 poeng på en reise til LPA i vinterferien neste år i Plus (Med premium kort). Ikke en drømmebruk av poeng, men vi kommer oss nå et varmt sted i februar/mars for en billig penge med familien på 5 (inkl en infant), så det får være bra nok. Skal til USA i mai/juni og november neste år. Fått tak i pluss-billetter i hvert fall til MIA for turen i mai. 4 seter i C til MIA (med SAS på samme flight) er ganske uoppnåelig har jeg innsett :(
     
  9. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Er forsåvidt enig i den siste, men mener det blir litt annerledes med å generere omsetning på Am.Ex'en, all den tid det vil bite deg bak året etterpå uansett. Nå er det ingen drømmescenario, nettopp av den grunn, men om alternativet blir å miste poengene, så får vi ta en vurdering.

    En annen utfordring blir nok å finne noe attraktivt på bonuspoeng i påsken uansett. Antar at tilgjengeligheten er mer restriktiv der, men vi får se. Vi har jo litt tid enda, så kanskje vi er heldige og det kommer en bonuskampanje, eventuelt en kampanje på overføring av poeng (om de eksisterer). Familiekontoen vi har hørt om i mange år ville jo kanskje også vært en løsning, men det spørs vel om den vil ha "tilbakevirkende" kraft uansett.
     
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Ja ikke optimalt, men som du sier så er det jo bedre enn alternativet. Måtte du forresten gjøre noe spesielt i.f.t å bestille bonusbillett med infant eller var det som med vanlige billetter?
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Familiekontoen til SAS har vel alltid bare overført poeng opptjent fra og med den datoen kontoen blir opprettet. Og det er jo som kjent ikke mulig å opprette noe nå.
     
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel rimelig håpløst å finne poeng billetter i påsken, så da er en grei bruk av poengene go billetter for penger, og by opp til plus/C via plusgrade med hennes poeng på Longhaul destinasjon. I mai er det nok litt lettere å finne destinasjon å bruke poengene dine på.
     
  13. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke noe spes nei. Jeg bestilte jo på sas sine sider og la inn infant selv.
     

Del denne siden