Hjelp til valg av mastercard+AMEX

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Ildfuglen, 13. sept 2019.

  1. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Bare å betale inn penger på kortet up front, du får poeng for alt forbruk.
     
    tom_gunnar liker dette
  2. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg mener jo at det ikke skulle kunne være noe problem. Men de svarte at det ikke gikk. Jeg har etterspurt KID for innbetaling, men de har ikke svart meg med hva den er, bare ignorert informasjon om innbetaling og sagt at det skjer via faktura... Det er mulig at blandingen av norske og svenske ord her gjør at de skriver ting som blir uforståelig på norsk, men de svarer:

    "Hei Tom,
    Det er mulig å betale inn på forhånd men ikke mer enn din kredittramme. Den kreditramme vi har innvilget er den høyeste vi kan gi med den kredittvurdering som vi tatt.

    Det går dessverre ikke at betale inn mer da dette ikke er et vanlig konto uten en kreditt og da er det den som du må forholde deg til.

    Eurobonuspoeng føres over til dit medlemsnummer i SAS Eurobonus en gang i måneden."

    Som sagt, "kredittvurderingen" stiller jeg store spørsmålstegn ved da tallene de oppgir for lønn forrige år er feil, samt at jeg har sendt inn lønnsdokumentasjon fra de siste tre måneder (slik de har bedt om etter at jeg klagde) som viser til at kredittgrensen de har innvilget er på under 2% av utbetalt lønn. Vi snuser nede på 1,2 - 1,3 % av forventa årslønn før skatt. Jeg vil jo tro at SAS sin mening meg disse kortene er at man skal bruke de til å kunne bestille turer, da er det rart at mellomparten SEB skal stikke kjepper i hjulene for saker de til og med får dokumentasjon på at ikke er en sak.
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Har du mange kort fra før? I så fall bør du sjekke i et gjeldsregister og se hvor mye den samlede kredittrammen du har fra før. Ikke umulig den har noe å si.
     
  4. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har et BankNorwegian Visakort med ramme på 15.000, men jeg liker ikke at en kun tjener opp 0,5 cashpoint etter å ha brukt 100.000 kroner inneværende kalenderår, så jeg ville bytte til SAS. Jeg har sagt til SEB at målet er at kortet mitt hos SAS skal være mitt eneste, men at de må sette opp grensen til det jeg har bedd om før jeg gir opp BankNorwegian, slik at jeg ikke står her uten en skikkelig dekning. SEB skryter på seg at de gir kort inntil en kredittgrense på 15% av årsinntekt. Med min forventa årslønn skulle jeg ha kunne fått en total kredittramme på 86.000 om de regner før skatt eller 59.000 etter skatt. Når de da velger å nå kun gi 10.000 om det så er på grunn av et annet kort i en annen bank, så blir totalen bare under halvparten av det de selv sier at de setter som grense. og med tanke på at jeg har bedt om en kredittgrense på 20.000, eventuelt 25.000 så er jo det de samme jeg sitter med i dag, uten at det virker som at de en gang forstår at de presser meg til å ha majoriteten av grensen hos en konkurrent jeg ikke vil ha kort hos lenger...
    Kan ikke helt si at jeg forstår forretningsmodellen de har valgt seg når de avviser kunder som ønsker å bruke de, men det er vel ikke alt i verden man skal forstå.
     
  5. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Fant ut av dette i dag. Ser det er nytt fra 15. juni. Finnes det noe sted på Mine Sider hvor man kan se hvor mye man har opptjent totalt, eller må man regne det ut manuelt? Og har dette ettervirkende kraft fra 1.1, eller gjelder det fra datoen 15. juni til 15. juni 2020?
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Hei. Jeg har kuttet ut shell mc siden januar i år, så jeg vet ikke helt om du kan finne ut det på shell mc sin side, men det skal være enkelt å finne ut det på trumf-siden. Filtrer på «annet», så får du i alle fall en grei oversikt.
     
    TommyL liker dette
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Får forsøke dette. Takker!
     
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Som du sier, de gir inntil 15%. Nå kjenner ikke jeg saken i det hele tatt, men mistenker at kredittvurdering de har gjort tilsier at de ikke ønsker å gi deg mer.

    Jeg ville brukt kortet i en periode (3-4 måneder), og så søkt om høyre grense.
     
  9. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg får bruke det så mye de tillater, men det er jo helt på trynet... Og også at de bruker en uke på å svare på meldinger, det er spesielt. Jeg håper ikke andre opplever problemer slik som jeg opplever frem til nå iallefall.
     
  10. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk også ganske lav grense i starten. Brukte kortet med den grensa et par måneder så var det ikke noe problem å høyne etterpå.

    Synes ikke en ukes svartid var overveldende mye.. Både Shell MC og NCC har vært like treige om ikke treigere på kommunikasjonen for min del. Som oftest best å bare ringe inn der det er mulig, så får man hjelp med en gang om det er viktig for deg :)
     
  11. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8

    Hei sorry for sent svar her


    KID nummeret er det samme du bruker på faktura.



    J
     
    tom_gunnar liker dette
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har (bevisst) valgt beskjeden kredittgrense på mine kort (AmEx elite og SAS MC). Jeg har brukskonto og en ekstra høyrentekonto som jeg evt bruker til å betale ned utestående på kredittkortene FØR kravene kommer. Da har jeg hittil hatt nok fleksibilitet til å betale det jeg ønsker å handle. AmEx har riktignok høy fastavgift, men så langt jeg kan se betaler jeg ikke renter.
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Vanskelig å gjøre så mye med kredittgrensen på Amex, all den tid det ikke er et kredittkort. Og renter får du ikke, da alt må betales hver måned. (Kan hende du får renter om du ikke klarer å betale, men da mister du vel kortet også?)
     
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke man mister kort før dem eventuelt går til innkasso. Har ingen innkasso saker så kan ikke si det helt sikkert.
     
  15. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sikkert upresist å kalle AmEx kredittkort, selv om det jo egentlig har mange av kredittkortenes "egenskaper". Det gir jo bl.a. en tidsavgrenset økonomisk buffer. Jeg har ikke testet "bunnen" av ordningen, men har registrert at innbetalingsbeløpene har en forsinkelse i forhold til utestående saldo. (Jeg tror ikke jeg noen gang har fått "innbetalingskrav" som bringer saldo i null. -det har jeg derimot sørget for å betale inn selv).
     
  16. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Har heller aldri vært der, men det ville forbause meg om ikke AmEx ( i likhet med mange andre aktører) sørger for at de får dekket sine utgifter med SVÆRT god margin når de har kunder med betalingsproblemer.
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, og det får du ikke heller, hvis du ikke har latt være å bruke kortet i inneværende måned. Du får regning på bruken i foregående måned. Det er selvfølgelig lurt å betale ned til 0 uansett, men det er det ikke noe krav om.
     
  18. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Vil nok tro det samme ja. Trenger ikke se lenger enn til f. eks luksusfellen.
     
    ArthurDent liker dette
  19. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe, det går helt fint. Jeg var så utålmodig at jeg gjentagende har spurt de i to uker nå, fikk svar idag. Problemet er jo det at mitt månedlige forbruk er høyere enn det de har innvilga, så jeg ville betale inn før jeg fikk faktura. Men KID-nummer var ikke tilgjengelig på "mitt kort" men nå har jeg fått betalt inn idag og det ser ut som at det går fint å bruke kortet igjen, selv om SEB svarte at dette ikke var mulig.

    Men takk for hjelpen og gode innspill fra dere, hele gjengen!. Nå kan jeg bestille flyturer igjen! ;)
     

Del denne siden