Hei, jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11. Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling. (Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag) Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt. Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger? Mvh Ben
Du blir "straffet" (skjønt, du får det du har betalt for). Du kan prøve å ringe United (det er de som evt kan gjøre noe), men jeg har mine tvil.
Du kan få kansellert billett for full refusjon, men å finne et alternativ på 1 dag til samme pris blir vel vanskelig.
Same svar som på eit anna forum: Hvis eg har tolka forsikringsvilkårene riktig (tar gjerne imot korreksjon hvis eg tek feil) så skal du være dekka opp til 10'000.- ved innhenting av reiserute sett at transiten er på meir enn 2 timar ihht rutetabell. Ref. https://www.americanexpress.no/files...53_0217_km.pdf Dette gjeld AmEx-forsikringa, men vil tru dei fleste reiseforsikringar er tilnærma like. UA3530 21:50 er ikkje kansellert eller fullbooka (endå).
Ring sas med gang å si at du må bli ombooket til neste fly via en eller annen by i europa. Når går flyet ditt fra ewr i dag?
Takk for svar. Sas var veldig tydelig på at dette hadde de ikke noe med. Fikk ordnet med United så de sender meg videre i kveld via Washington. SK907 har akkurat hatt pushback og vi er klar for å dra. Ben
Moral: Unngå helst separate bookinger hvis du skal videre samme dag, spesielt ved reiser til USA. Det er en lang tur over dit og alt mulig kan skje, så med mindre du har en god reiseforsikring á la Amex, så er ikke det en sjanse jeg ville ha tatt.
Hele poenget med å booke separate billetter er jo å få stop-over så forstår ikke at de skal være på samme dag ?
For min eigen del er årsaken til separate billettar nesten utelukkande låge prisar, det gjeld spesielt for oss som ikkje har tilgang til ein hovudflyplass (Qatar-salgene ex-OSL er eit godt eksempel der dette er "nødvendig"). Men, det er sjølvsagt ein ekstra risiko involvert og legg derfor inn solide stop-overs (minimum 4 timar på intercontinental). Ein sjeldane gong går ting i vasken, og då er det greit å ha ein solid reiseforsikring å lena seg på
Litt OT, men kunne SAS sende bagasjen hele veien? Er i litt samme situasjon i sommer.. Bestilt bonusbilletter med SAS t/r Oslo-New York, å så kjøpt billetter med united t/r New York-Las Vegas.
Du har rett, men de kan kanskje tagget det hele veien så slipper man i alle fall å stå i kø på nytt..
Separate billetter på USA’s Østkyst om vinteren er i utgangspunktet ikke et sjakktrekk, mye stormer og dårlig vær gjør at en bør ha så mye «rettigheter» som mulig. Det er jo nettopp en storm som førte til innstillingen, noe som nå er veldig vanlig at selskapene proaktivt innstiller. Ble selv sendt via Dallas fra Seattle til London i Desember, alt var klart kvelden før med gjennomgående billetter.
De forsøkte på innsjekk i Oslo men fikk det ikke til. Riktig at du uansett må huske å hente bagasjen i New York og sjekke den inn igjen etter toll klarering.