Hjelp vi flyr igjen... til Canada, via Istanbul!

Tråd i 'Reisebrev' startet av lMartin, 09. aug 2019.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Omsider var sommerferien i gang for meg også. For første gang noensinne skal jeg faktisk ta tre uker sammenhengende ferie. Siden jeg har sånn halvveis ferie fra redaktørjobben i InsideFlyer disse tre ukene, tenker jeg det er på tide å bidra litt i forumet igjen også. Også blir det jo ikke ordentlig sommerferie uten et reisebrev.

    Årets sommertur har vært under planlegging lenge. Turen skulle i utgangspunktet gå til Canada og planen var å få sett så mye som mulig i løpet av drøye to uker, fra øst til vest. Min erfaring med Canada fra tidligere er begrenset til BC, så det var på tide og prøve noe nytt. I tillegg har jeg alltid som mål for året og fly minst like mye som året før, og i år er jeg på etterskudd så det holder. I alle fall før denne turen startet.

    To uker før avreise er alt av flybilletter, togbilletter, leiebil, hotell og fergebilletter booket, så langt det lar seg gjøre. Både reisefeber og bonusfeber kjennes på kroppen. Det finnes ikke bedre medisin mot den slags enn å komme seg ut og fly litt igjen, så turen til Canada ble sent en kveld plutselig utvidet til et opphold i Istanbul på veien.

    Reiseruten inntil videre er som følger:
    • TRD-CPH med SAS Go – Bombardier CRJ-900
    • CPH-IST med TK økonomi - Airbus A330-200
    • 5 netter på Conrad Istanbul Bosphorus
    • IST-ZRH med TK Business Class – Airbus A321
    • ZRH-CPH med SAS Plus – Airbus A320
    • 1 natt på Clarion Copenhagen Airport
    • CPH-FRA med Lufthansa Business – Airbus 320
    • FRA-BOS med Lufthansa First – Boeing 747-8i
    • BOS-YHZ med Air Canada Economy – DHC-8-400Q
    • 3 netter på The Hollis Halifax Doubletree by Hilton
    • En-eller-annen leiebil fra Budget fra Halifax til Prince Edward Island
    • 1 natt på Hampton Inn & Suites Charlottetown
    • VIA Rail Sleeper Class fra Moncton til Quebec City
    • 1 natt på Hilton Quebec
    • VIA Rail Business Class fra Quebec til Montreal
    • 3 netter på DoubleTree by Hilton Montreal Downtown
    • VIA Rail Business Class fra Montreal til Toronto
    • 2 netter på Hilton Toronto
    • YYZ-YVR Air Canada Business – Boeing 777-200
    • 1 natt på Hampton Inn & Suites Vancouver Downtown
    • Harbour Air DHC-6 Twin Otter fra Vancouver Harbour til Victoria Harbour
    • 1 natt på DoubleTree By Hilton Victoria
    • BC Ferries tilbake til Vancouver
    • West Coast Express fra Vancouver til Mission
    • 2 netter på Best Western Plus Mission Lodge
    • West Coast Express fra Mission til Vancouver
    • 1 natt på Vancouver Marriott Pinnacle
    • YVR-YOW Air Canada Business Class – Airbus A321
    • YOW-FRA Air Canada Business Class- Boeing 767-300
    • FRA-CPH Lufthansa Business Class – Airbus A320
    • CPH-OSL SAS Plus – Airbus A320
    • OSL-TRD SAS Plus – Boeing 737-700
    Med forbehold om at jeg har fått med alle endringer gjort underveis og med forbehold om endringer som måtte komme.

    Jeg sitter i skrivende stund på TKs fantastiske nye business lounge på IST og er med andre godt inne i turen allerede, men håper å ta igjen det tapte før jeg forlate FCT i morgen formiddag.

    Dette reisebrevet blir i beste fall en miks av mer eller mindre live oppdateringer på forumet og anmeldelser som går litt mer i dybden i form av innlegg på bloggen.
     
    Last edited: 10. aug 2019
    Fisc, LaDuden, pgaa and 48 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Vi gleder oss til å følge deg! God tur og ikke minst god ferie!
     
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Det gledes og for en tur! Hatten av for innsatsen og forventer resultat overgår ethvert reisebrev skrevet til nå;)
     
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    SAS SK2881
    TRD-CPH
    Flytype: CRJ-900
    Klasse: SAS Go
    Sete: 4A

    IMG_6755.JPG

    En rimelig begivenhetsløs flytur med SAS fra Trondheim til København. Jeg hadde hele tre timer søvn bak meg før jeg dro til flyplassen for denne flygningen som går ukristelige 06.00 på morgenen. Med en relativt fuktig kveld bak meg var ikke formen helt på topp. Ikke serveres det alkohol så tidlig heller, så her var det ikke snakk om å reparere. Jeg fikk ledig sete ved siden av meg og flyturen ble stort sett brukt til å sove.
     
    Flyvende_mare, drsyk, DanH and 13 others like this.
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Turkish Airlines TK1784
    CPH-IST
    Flytype: Airbus A330-200
    Klasse: Økonomi
    Sete: 8D

    Denne turen blir mitt første møte med Turkish Airlines og jeg skal få gleden av å teste både økonomiklasse og busines class. Konklusjonen må vel være at jeg er positivt overrasket. Økonomiklasse hos Turkish Airlines er faktisk helt ok.

    Jeg er mer eller mindre eneste i priority boarding-køen på denne flighten og så vidt jeg kan se er det ikke et menneske i business class. I økonomiklasse er det imidlertid helt fullt. Økonomiklasse hos Turkish Airlines byr imidlertid på helt ok seteavstand, et varmt måltid som overgår det meste som serveres i SAS Plus og rødvin av anstendig kvalitet. Ikke nok med det, jeg får faktisk 1300 EuroBonus-poeng på denne flygningen også. Dette er langt mer enn jeg ville fått i SAS Go, om SAS hadde flydd til Istanbul. Jeg vil faktisk påstå at på tross av marginalt dårligere opptjening, er Turkish Airlines Economy et langt bedre valg enn SAS Plus. Servicenivået er helt greit, man kan egentlig ikke forvente noe særlig mer i økonomiklasse. Underholdningssystemet ser ut til å ha hengt seg opp, men jeg har alltid med egen underholdning og gjør ingen forsøk på å rette det opp. Det eneste SAS leverer bedre på må være kabininteriør. Interiørdesigneren som sto for fargevalg hos Turkish Airlines må ha vært på en skikkelig syretur.

    Jeg flyr gjerne med Turkish Airlines igjen, selv i økonomiklasse.


    IMG_6766.JPG IMG_6771.JPG IMG_6774.JPG IMG_6776.JPG IMG_6778.JPG
     
  6. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Av og til er det helt ok å være fargeblind... :)
     
    Darkcho and lMartin like this.
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Istanbul

    • Hotell: Conrad Istanbul Bosphorus
    • Status: HHonors Diamond
    • Bestilt rom: Executive Park View
    • Oppgradert: Ja, til Executive Bosphorus View

    Totalt i feriemodus ble det dessverre tatt lite bilder fra selve hotellet, men jeg fikk i alle fall foreviget utsikten. Dette er min debut som Hilton Honors Diamond etter en vellykket statusmatch og jeg skjønner at det ikke er noen vei tilbake nå. Selv om oppgraderingen ikke var den helt store, som sannsynligvis skyldes at hotellet var nesten fullt, var servicen og anerkjennelsen 10 av 10.

    IMG_7089.jpg IMG_6833.jpg

    Hotellet er fantastisk og det er lite å pirke på, utover at Executive Club ikke var veldig spennende. Prisen var også svært god. Jeg ser ingen grunn til å bo noe annet sted neste gang jeg er i Istanbul, for det blir definitivt en neste gang.

    Dette er også min første gang i Tyrkia og Istanbul, og byen imponerer stort. Perfekt klima, hyggelige mennesker og fantastisk atmosfære. I stedet for bilder av hotellet som dere uansett finner på hotellets hjemmesider, deler jeg heller noen av høydepunktene fra byen og opplevelsene.

    IMG_6788.jpg IMG_6795.jpg IMG_6847.jpg IMG_6859.jpg IMG_6875.jpg IMG_7036.jpg IMG_7047.jpg IMG_7050.jpg IMG_7055.jpg IMG_7090.jpg
     
    SAJblue, pgaa, EndreD and 30 others like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Flotte bilder og fin beskrivelse, Istanbul er en flott by og utrolig god mat.
    Gleder meg til fortsettelsen!
    Når er du i Vancouver?
     
  9. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser på kvelden den 26. Det er vel dagen før dere kommer? Hadde vært artig med flybonus og øl Vancouver edition, men det får bli neste gang :D
     
    paron and Eddie47 like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Det er rett, kommer 27. reiser til Victoria 30. ..
    En annen gang.
     
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Turkish Airlines Business Lounge Istanbul Airport

    Så var det på tide å posisjonere seg mot Frankfurt og turen eneste First Class segment. Jeg hadde høye forventninger til Turkish Airlines Business Loungen på nye Istanbul Airport, og den skuffet absolutt ikke. Denne loungen er for reisende i business class med Star Alliance. Reiser du i økonomi med Gold-status i Star Alliance, må du ta til takke med Miles & Smiles-loungen.

    Turkish Airlines Business Lounge er svært og helt klart en av de beste business class-lougene jeg har besøkt. Den når ikke opp til Qatar Airways når det gjelder utvalget av drikkevarer, men maten er svært bra. Interiøret er nok også litt mer tilpasset europeisk smak, med mindre gull og mindre bling.

    Det er absolutt verdt å legge inn en time eller to ekstra her om du er sulten og/eller tørst.
    IMG_7098.jpg IMG_7100.jpg IMG_7102.jpg IMG_7103.jpg IMG_7104.jpg IMG_7106.jpg IMG_7108.jpg IMG_7109.jpg IMG_7111.jpg IMG_7113.jpg IMG_7116.jpg IMG_7120.jpg IMG_7127.jpg IMG_7129.jpg IMG_7131.jpg IMG_7133.jpg IMG_7135.jpg IMG_7136.jpg
     
    SAJblue, OyvindN, animals and 30 others like this.
  12. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Turkish Airlines TK1909
    IST-ZRH
    • Flytype: Airbus A321
    • Klasse: Business Class
    • Sete: 5F

    Loungen i Istanbul var såpass hyggelig at jeg kom lovlig sent til boarding for flygningen fra Istanbul til Zurich. Dette er mitt andre møte med Turkish Airlines og min første tur med Turkish Business Class. Jeg hadde litt søvn å ta igjen og hadde egentlig håpet å få widebody på denne turen, men i det minste hadde TK endret til et fly med 2+2-konfigurasjon, heller enn 3+3.

    Setene er i noenlunde samme type som det man kan finne på Domestic First i USA. Ikke noe i nærheten av lie-flat med andre ord, men fortsatt en helt annen komfort enn det man som regel finner i europeisk business class.

    På tross av de var i ferd med å stenge dørene tar crewet seg likevel tid til å servere enn velkomstdrink, hvor jeg kan velge mellom ulike typer fruktjuice.

    Maten om bord er absolutt godkjent. Jeg fikk velge mellom ku og fisk til hovedrett, og kua jeg valgte smakte fortreffelig og bar preg av å ha levd et lykkelig liv. Ikke noe kulinarisk mesterverk, men fortsatt et helt annet nivå enn SAS-kuben. Desserten er helt ok, men siden jeg egentlig er stappmett lar jeg det være med en liten prøvesmaking.

    Siden erfaringen med tyrkisk vin så langt har vært god fortsetter jeg med en lokal rødvin. Jeg presser også nedpå en whisky etter maten i håp om å slå meg bevistløs og få sove litt, men til ingen nytte.

    Hverken setene eller underholdningssystemet synes å være av nyere dato, men fungerer helt ok. Utvalget av filmer og serier er ikke all verden, men jeg klarer fortsatt å finne noe som er interessant nok til å slå i hjel et par timer i lufta.

    Turkish Airlines Business Class i smalbuksfly kan komfortmessig sammenlignes med premium economy. Det er absolutt godkjent for ikke alt for lange flyturer og langt bedre enn hva de fleste andre flyselskap i Europa leverer. Bare synd TK er så innmari upraktisk med mindre man faktisk skal til Tyrkia.

    IMG_7141.jpg IMG_7142.jpg IMG_7147.jpg IMG_7148.jpg IMG_7152.jpg IMG_7155.jpg IMG_7157.jpg IMG_7158.jpg IMG_7160.jpg
     
    SAJblue, pgaa, Flyvende_mare and 17 others like this.
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    SWISS Senator Lounge Terminal A

    Kanskje ikke den mest spennende SWISS-loungen i Zurich, men etter oppussingen for et par år siden er det absolutt en grei lounge om man har en time eller to å slå i hjel. Greit utvalg av mat og drikke, gode lademuligheter og egne områder for å slappe av i. Loungen har også dusjmuligheter. Siden jeg fortsatt var stappmett etter forrige loungebesøk og flygning fikk jeg ikke testet maten, men det ser i alle fall bra ut.

    IMG_7176.jpg IMG_7180.jpg IMG_7182.jpg IMG_7183.jpg IMG_7184.jpg IMG_7186.jpg IMG_7187.jpg IMG_7189.jpg IMG_7190.jpg IMG_7191.jpg
     
    Flyvende_mare, drsyk, DanH and 19 others like this.
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Scandinavian Airlines SK610
    ZRH-CPH
    • Flytype: Airbus A320neo
    • Klasse: SAS Plus
    • Sete: 1A
    Det er selvfølgelig ingen som uten videre velger SAS Plus over SWISS Business, men siden jeg vill være mest mulig opplagt for Lufthansa First velger jeg likevel SAS-flygningen som går 40 minutter tidligere. Dette skulle vise seg å være meningsløst da vi ble drøye timen forsinket før vi omsider var i luften.

    Ellers er ikke denne flighten noe spesielt å skrive om. Jeg fikk en hel seterad for meg selv og jeg fikk omsider testet SAS nye og omdiskutert vegetar-rett. Maten smakte egentlig helt greit, men fortsatt stappmett ble det ikke mer enn et par munnfuller bare for å teste. Et lite pluss for A320neo og raskt internett skal SAS likevel få. Det blir en gledens dag når SAS siste 737 doneres til Teknisk Museum.

    IMG_7192.jpg IMG_7193.jpg IMG_7204.jpg
     
    Flyvende_mare, drsyk, DanH and 13 others like this.
  15. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Clarion Copenhagen Airport
    • Status: NCC Gold
    • Bestilt rom: Standard
    • Oppgradert: Ja, til Superior
    Klokken er nesten midnatt når jeg omsider ankommer Clarion Copenhagen Airport. Siden neste flight går 06:50 har jeg ikke mange timene på meg til å sove og bruker derfor ikke tid på å utforske hotellet. Det er likevel hyggelig å bli anerkjent som stamkunde med en håndskrevet hilsen, blomster og en flaske vann på rommet. Ble også oppgradert til Superior-rom i øverste etasje.Ikke noe som imponerer damene, men helt greit for noen timer med søvn.

    Dette virker som et flott hotell, med forbehold om at jeg hverken har testet maten eller fasilitetene. Min kollega Henrik i InsideFlyer.dk har anmeldt dette hotellet tidligere og anmeldelsen er oversatt til norsk for den som vil ha en litt mer grundig gjennomgang.

    IMG_7205.jpg IMG_7206.jpg
     
    drsyk, DanH, paron and 13 others like this.
  16. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Haha! Legger spesielt merke til denne kommentaren, @lMartin.. :D Aner ikke hvorfor... :rolleyes::cool:
     
    drsyk, Tore and Eddie47 like this.
  17. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa LH833
    CPH-FRA
    • Flytype: Airbus A320neo
    • Klasse: Business Class
    • Sete: 3F
    Noe baktung etter mangel på søvn og gårsdagens flyturer og loungebesøk, klarer jeg å rote meg ut av hotellrommet litt senere enn planlagt. I tillegg er veien til terminalen litt lengre enn jeg hadde trodd og bagasjen litt tyngre. Det er heldigvis ingen i first/business innsjekk, men damen i skranken mener først bestemt at jeg er for sen og at innsjekking er lukket. Etter å ha servert mitt peneste smil og spurt pent er den visst ikke lukket likevel. Jeg hadde faktisk hele 53 sekunders margin for å få sjekket inn bagasjen min.

    Flyturen til Frankfurt er helt grei. Lufthansa Business er vel sånn midt på treet til europeisk business class å være. Jeg får hele seteraden for meg selv og tar noen biter av en helt grei frokost, og vekselvis sover og ser film på den korte turen til Frankfurt. IMG_7210.jpg IMG_7217.jpg

    Når vi ankommer Frankfurt blir det fjernparkering og jeg får for første gang oppleve smerten og fornedrelsen over å bli hentet med egen bil ved flytrappen.

    IMG_7223.jpg IMG_7225.jpg

    Siden jeg har en del timer å slå i hjel og min begrensede F-erfaring fra tidligere er at det ofte er litt roligere på FCT enn i FCL, ber jeg den hyggelige sjåføren om å sette meg av så nære terminalen som mulig.
     
    Last edited: 11. aug 2019
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Fy skam!
     
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    Dette virker som en meget bra tur! God tur videre ihvertfall!

    Edit: Blir spennende å følge deg på tur og å få et lite gjennsyn med Toronto og Canada som jeg besøkte tidligere i sommer. Gleder meg til neste del
     
    Last edited: 11. aug 2019
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,306
    Likes mottatt:
    35,173
    Bonuspoeng:
    293
    For ei reiserute! Takk for at du deler og god tur vidare! :)
     

Del denne siden