Hjelp, vi skal til Argentina (tips, råd, advarsler)

Tråd i 'Reisemål' startet av Kristian, 05. jan 2018.

Tags:
  1. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,662
    Bonuspoeng:
    93
    Vi vurderer Argentina i nov/des. Og følger denne tråden med interesse. Er det noen "enkel" mulighet til å kombinere en tur til Iguazu med en kjapp tur over grensen til Paraguay?
     
  2. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Dette fikser de for deg på hotellet. Da får du en taxi (remis) som tar deg over grensa til Brasil (om du ikke allerede er der) og deretter over til Ciudad del Este (må ikke forveksles med Punta del Este). Han følger deg så rundt. Jeg har ingen formening om hva dette koster for tiden.

    Ciudad del Este er ikke en spesiselt sjarmerende by, for å si det pent, ei heller er det særlig trygt. Det fungerer dessuten nærmest som en portal for smuglervarer inn mot Brasil - noe du vil kunne observere på grensebroen du må over. Litt OK å ha sett, men i all hovedsak er dette noe å gjøre for å kunne krysse av ytterligere et land på lista. I så måte er det noe bedre å krysse grensa lenger sør, ved Posadas, men det er jo ikke gitt at dere skal innom der.

    Forøvrig vil jeg påpeke at hotellene på brasiliansk side jevnt over er både billigere og bedre. Jeg er svært glad i Argentina og støtter der jeg kan, men akkurat ved Iguazú ville jeg booket hotell i Brasil. Det er blant annet et hotell inne i nasjonalparken, rett ved fossen, som jeg har hørt mye bra om, uten at jeg har vært der selv.
     
    Markal and Lnbre like this.
  3. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var over til Paraguay, Ciudad del Este, da vi var i Iguazu. Vi bodde i et hotell på Brasiliansk side og der var det oppslag om tur til Paraguay. Med en dag til overs meldte vi oss på dette.
    Det viste seg at dette var en skikkelig harry-tur med brasilianere på grensehandel. Vi var de eneste ikke-brasilianske på turen.
    Helt grei tur og greit å sjekke av et nytt land, men byen i seg selv var bare kjøpesenter.
     
    Lnbre liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Noe av det mest fantastiske der er å besøke Itaipu demningen som i dag er verdens nest største kraftverk som alene produserer ca 70% av Norges totale strømproduksjon.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Itaipu-demningen

    Og vi som tror vi er store?
    Er det rart vi drikker?
     
    morradi and Lnbre like this.
  5. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Kjempepoeng! Dette er noe jeg dessverre ikke har fått gjort noen av gangene jeg har vært der oppe. Neste gang... :)
     
  6. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Vaar erfaring med Argentina er at det er lite aa advare mot, et tips mer enn advardsel er aa vente med aa veksle til Pesos til etter at dere har passert Tollen, det er et vekslingskontor i bagasje hallen som har utrolig daarlig kurs, rett etter tollen paa EZE er det et omraade med Banker og her bestiller man ogsaa Taxi / Remis inn til sentrum.

    Ellers har vi sjelden reagert paa sikkerhet i Buenos Aires, i Puerto Madero bruket Resturantene plastik strips for "vesker og bagger" utendoers, men det er det eneste som stikker seg ut. Vi har spasert mye mellom Sofitel og de store handle gatene (Santa Fe) ogsaa paa kveldstid, det samme i den andre retningen til Recoletta hvor det er mye utendoers Resturanter.
     
    Kristian, RoadKing and Lnbre like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    For oss som ikkje har store haugar av utanlandsk valuta slengande, så er det vel like greitt å svinge innom ein minibank og la pesosane strøyme til oss der, vil eg tru :) Kanskje tar eg feil. Elles nok ein gong takk for tips!

    Dersom nokon har vore på Eldlandet (Terra de Fuego), kom gjerne med tips. Vi har to–tre dagar der nede :)
     
  8. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel en del som har vært i Argentina nå i det siste…. Er det fortsatt USD man skal ha med seg eller er det vel så fint med EUR ?
     
  9. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,050
    Bonuspoeng:
    93
    I sommer var vi en snartur der nede, USD fungerte helt greit. Forsøkte ikke med Euro, tenkte ikke på at det i det hele tatt kunne (?) være gangbar valuta.
     
    Schlandy liker dette
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Søk opp reisebrevet til @Calling fra i sommer hvor jeg skriver litt om at man nå kan bruke kredittkort og få en god kurs, og slippe mva på hotellregningen.
     
    Schlandy liker dette
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
  12. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Den her burde jeg ha sett før…. Men men, røsket med meg 300usd fra Gardermoen
     

Del denne siden