Hjem fra Dubai

Tråd i 'Reisebrev' startet av Cecilie, 05. sept 2014.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tagline for dette subforumet av Bonusfeber er: "Har du vært ute og reist? Del dine opplevelser her!"

    Ja, jeg skal si jeg har vært ute på tur. Skikkelig bærtur.

    Uansett så jeg endte opp i Bodø i dag da, etter at ting gikk litt over stokk og stein i går.

    Bilder kommer kanskje senere.

    Etter å ha tilbragt en dag på Radisson Blu Downtown Dubai, delvis ved bassenget, og delvis i senga på rommet mitt med 8 flasker vann (bestilte stadig påfyll ved hjelp av onetouch service på telefonen som var i armlengdes avstand på nattbordet)

    Roomservicemat ble bestilt, signert for og fortært i et forrykende tempo. Frokosten i form av en dobbel whopper-meny på Burger King på T3 klokka 8 på morgenen begynte å bli et fjernt minne

    Jeg tuslet litt frem og tilbake på hotellet, men fant meg nok best til rette i det våte element, og lå for det meste bare i bassenget og ble oppløst i klorvann.

    Da kvelden omsider kom, og nattemørket senket seg over Dubai, sjekket jeg ut, og tok en limo ut til flyplassen. 60 kamelpenger skulle sjåføren ha for det, noe som var det samme jeg betalte for ladies taxi fra flyplassen til hotellet på morgenen.

    Og ja, jeg hadde beregnet rikelig med tid. Faktisk så rikelig med tid, at jeg ankom DXB terminal 1, 4 timer før avgang. Her skulle alt ligge til rette for en on-time departure med meg godt planta i et økonomisete, der jeg strengt tatt hører hjemme.

    Joda, så neida, så jeg fikk jo sjekka inn mine to flyttelasskolli. Jeg fikk ikke bruk for hverken vinterparkas, vottene eller skjerfet, men det er jo alltid kjekt å ha slike ting med når temperaturen bikker under 30 og det blir litt småkjølig på kvelden. Baggene mine fikk både "priority"-tags og "HOT"-tags for short connection på Frankfurt.

    Jeg brukte ventetiden på å spise kyllingmais-suppe i Lufthansa Senator loungen, drikke appelsinjuice og overhøre den svenske forretningsmannen som satt rett ved siden av meg, proklamere sin grenseløse kjærlighet til kjerringa, per telefon. Altså, sånt er jo bare umulig å la være å høre på, eller...?

    Heldigvis bikket klokken etterhvert midnatt, og jeg kunne tusle mot gate C15 for boarding klokken 00.45. Det var et dedikert område for business og *G-passasjerer, så der slang jeg meg ned i en stol og ventet på min tur til å komme ombord.

    Setet mitt, 21D, var helt greit, og til slutt endte jeg opp med å dele 4-setern med en liten pjokk som reiste alene. Resten av flyet så rimelig fullt ut.

    Jeg sovna nesten med en gang jeg satt meg i setet, våknet midt under take off roll, og duppet av før vi nådde 1000 fot. Da våknet jeg 4,5 timer senere da frokost ble servert. Fikk i meg en omelett og ei pølse, før jeg duppet av igjen, og våknet av det jeg trodde var kraftig turbulens, men som bare viste seg å være touchdown i Frankfurt. Woops.

    Så Frankfurt ja. Kom inn på B23 eller noe. Inne i terminalen stod det ei tyskerberte med et skilt med noen avganger som hun ville geleide passasjerene til, pga tight connection. Stockholm stod der blant annet. Ikke Oslo. Den "vanlige" passkontrollen var kaos. ANA hadde nettopp landet og jeg fikk noen japanere foran meg som ikke kunne engelsk. Til slutt kom jeg meg jo gjennom, og da var klokken 06.45. Boarding til Oslo-flighten startet om 5 min.

    Ut gjennom noen endeløse korridorer, og så var jeg på plass ved security. Det var ingen kø, og da jeg kom frem til damen som veileder oss i hvordan man legger PCen i boksen, spurte jeg om de hadde noen klare poser til væske.

    Jeg fikk bare et tomt, spørrende blikk tilbake.

    Jøss, tenkte jeg, er det slutt på det greiene der nå. Så jeg viste henne mine 4 liquids og spurte på nytt etter en "clear plastic bag."

    Et enda mer forvirra blikk tilbake.

    Neivel, så jeg bare la parfymen og nesesprayen min i boksen og satset på det beste. På andre siden av røntgenmaskinen, tar de min boks med det flytende i, til sides. Jeg blir kvasst utspurt om hvorfor jeg ikke hadde mine flytende saker i en klar plastikkpose. Jeg forklarte at, rett som var, jeg ikke hadde noen og at jeg selv lurte på hvor jeg kunne få tak i det.

    - One Euro, ovah zhere

    "Ah Sir, does it accept credit cards?"

    - One Euro

    "Sir, can I pay with card?"

    - No no, Euro coinz. Ze liquids must be in plastic bag, you see. It'z the law. You have to buy plastic bag.

    Streng tysker, ass.

    "But I'm in transit. I just got here from Dubai 30 minutes ago, and I'm flying to Oslo in 15 minutes..."

    (stillhet, mens mitt sinne bare bygger seg opp)

    - I make exception for you today, Miss.

    LETTELSE.

    Men man kan jo lure på om det er krav til å være så nazi for å få seg jobb i sikkerhetskontrollen i Frankfurt, eller om det bare er en fordel.

    Uansett... Drar med meg tingene og begynner den lange ferden mot gate.....

    ......A56

    Frankfurts ekvivalent til 19H.

    Det inkluderer en kilometer i en underjordisk tunell.

    I det jeg stormer inn på oppløpet mot gaten, roper damen til meg "Miss Larsen?"

    "Yeeeep, that's me!"

    - Ah, gut, gut, you're the last one we have been waiting for.


    Flott, da vet man hvilke stygge blikk som venter fra de utålmodige damer og herrer ombord.

    Bussgate da, så vi kjører tvers gjennom Frankfurt og ankommer D-AIZQ som er en 2013-modell A320 med sharklets. Kommer meg ombord, har en treseter for meg selv, på en ellers ganske så tom flight. Kanskje rundt 60% belegg i economy.

    Skikkelig uneventful flight, fikk servert en bolle med noe sjokodigg inni, og en kopp te OG eplejuice. Jadda, dette var i monkey minus. Men Lufthansa har orden på serveringen, selv på slike korte Europa-flighter.

    Ja, det var vel egentlig det. Min lille episode med Bjørn Eidsvåg kan du jo lese HER.

    Bilder kommer.. Etterhvert...
     
    wilhelm, bern747, view and 7 others like this.
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Enda godt at de kan ha bussgate langt pochcher i vold og ikke mer sentralt plassert. Dette er vel helt klart et tilfelle av Murphys law.....
     
    Cecilie and SASDC8 like this.
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Som gammel idrettskvinne, er vel en liten 1000-meter på glatte gulv ingen sak! Fin novelle!
     
    PCR, Cecilie and SASDC8 like this.
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    "Morsom" historie da Cecilie, og godt å høre at du er tilbake i byen :) Sikkerhetsvaktene i Frankfurt er noe helt for dem selv dessverre...
     
    Cecilie liker dette
  5. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke i first class terminalen, men flirer litt på denne. :D
     
    SASDC8, Fnate and Cecilie like this.
  6. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Vel jeg liker sikkerhetsvakter som er hyggelige og som kanskje til og med har et smil på lur. Det har aldri skjedd med meg på FRA, og jeg er ikke spesielt glad i å bli ropt til på tysk. Blir liksom litt mye nazi for min del. Når det er sagt er de som jobber i Firstclass terminalen av et helt annet kaliber, så det er mulig selv i Tyskland :)
     
    Cecilie, Ruby and Flemming Poulsen like this.
  7. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Flott . Cecilie, helt herlig...
     
    Cecilie liker dette
  8. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Flott . Cecilie, helt herlig...
     
  9. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig historie:) Det har vært noen morsomme dager etter at det skar seg litt med oppvåkningen din...
     
    Cecilie liker dette
  10. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Lovely! Frankfurts säkerhetskontroll däremot, not so lovely. Mer anno 1940-45 ish.
     
    Cecilie liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig, Cecilie. Flott fortalt.


    Må si meg enig med @Ida her. Selv om det er utrolig sjelden jeg går igjennom sikkerhetskontrollen i Frankfurt, har jeg aldri hatt nevneverdige problemer. Du må igjennom når du skal til/kommer fra Afrika og midtøsten (eller alt C gates), bortsett fra det, slipper man jo sikkerhetskontrollen når man har transfer der. I motsetning til SAS, gir ihvertfall Lufthansa fast track til Star Alliance uansett klasse man reiser i og da vi skulle til Abu Dhabi for under ett par uker siden var det tilnærmet null ventetid og ingen sleive lepper.

    I London derimot....... ;)
     
    Cecilie liker dette
  12. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Hej och hopp

    Takker for kommentarer!

    Når det gjelder security i FRA; så gikk min frustrasjon mest ut på at jeg måtte kjøpe sånn pose for Euro ca$h som jeg ikke hadde (hadde egentlig ingen cash på meg, kun kort) noe jeg synes er fryktelig merkelig. Er jo mange som er i transfer i FRA uten å reise til/fra et Eurosoneland.
     
  13. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    He he på OSL pøser de fortsatt ut... Tar alltid med noen, men til annet bruk enn fludium...Veldig anvendelige..​
     
    Fnate liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nå ble jeg spent på hva de er så anvendelige til?

    Tenker du på slike "USD40 Instant prescriptions" man får på Venice Beach når man trenger å chille litt?
     
    Cecilie, PettR and Henning like this.
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,844
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    FRAnkenstein security opplevelse: gikk gjennom metalldetektoren med en baby. Ble kjeftet tilbake, med melding at "no no, ze mother, ze mother must have ze child". Jaha ja. Forsøkte å spørre en kar med fin bart om logikken bak dette. Intet svar. Så jeg konkluderer: "Only in Germany". Dette hadde vel ikke gått like greit om jeg reise alene med barnet, mon tro. De kan være litt sære i FRA, men på en annen side så har de en del håpløse kunder også i transit der så kanskje det er en slags miljøskade.
     
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri opplevd så sure folk som i sikkerhetskontrollen som div. tyske flyplasser.

    Har dog aldri noen annen plass fått lov til å ta med en Swiss army kniv ombord i flyet!! Når jeg tenker meg om har jeg vel aldri prøvd noen annen plass heller ;)
     
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hahaha! Litt slemt å le, men det ble ihvertfall en god historie.
     
    Cecilie liker dette
  18. exdxb

    exdxb Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    etter nyhetene som traff verden i gaar om sikkerheten paa FRA saa kan man lurer litt pasa hvorfor de er saa strenge.
    1300 brudd av 2500 tester av europeisk politi sin sikkerhetstesting og test smugling av vaapen.. aapenbart saa kjente de ikke igjen vaapen og andre ting
    paa scannerbildet.... betryggende. men og ta betalt for plastikkposen er viktig... kanskje der regjeringen fant poseskatten kunne oekes.
     
    tommy777 liker dette

Del denne siden