Nå ble gruppen plutselig blandet med andre undergrunnsbane reisende.
Jeg og
@holmen fulgte pliktoppfyllende ryggen til Eran vår eminente guide ned til perrongen.
Troppene klarte å holde seg samlet og vi gikk på U8 mot Alexanderplatz.
2 stasjoner etterpå går saueflokken ut på
View attachment 113251
Der ble det en kort prat utendørs ved der Muren en gang stod.
Etter praten gikk vi litt ned Brunnen Straße og ble geleidet ned i et lokale som på begynnelsen av 1960-tallet var en pub/bryggeri.
Lokalet lå ca 1 meter under bakkenivå.
Eran skravlet og vi fulgte nøye med.
På denne tiden var det vanlig at bryggerier hadde kjellere under jorden for og ha en lav stabil temperatur året rundt.
Fra pub lokalet ble vi geleidet nedover i en mellomgang
View attachment 113252
(Fortsatt snik fotografering)
Måtte passe på at ikke Eran eller hans kollega som fulgte oss bak så at jeg tok bilder.
Kom inn i ett rom, hvor de da har rekonstruert hvordan en tunnel under muren ofte startet.
@holmen ga meg cover, slik at jeg fikk tatt dette
View attachment 113253
Pga gjentatte forsøk fra folk som graver tunneler, blir kjellerene i bygninger nær opptil Muren fylt med murstein fra bygninger som ble revet for å bygge en oversiktlig vegg/mur mellom øst og vest.
Vi gikk ytterlig lenger ned under gateplan hvor de i gamle dager lagret øl.
Eran skravlet mye om disse tunnelgraverne i disse øl lagringshallene.
Noen av de som grav disse tunnelene lever fortsatt, og har bidratt til at finalen på denne tour’en ender i en overraskelse.
I 2018 klarte Berliner Unterwelten og finne en tunnel som fortsatt var inntakt, de har lagd sin egen tunnel for å finne den.
På dette bilde ser du til høyre ny tunnel og gammel tunnel samtidig.
View attachment 113254
Er du er interessert i den Kalde Krigen og 2.Verdenskrig så burde du undersøke hva Berlin Unterwelten har å tilby av turer hvis du besøker byen.
Du vil absolutt ikke angre på at du prøver en tour eller to med de.
På 3 forskjellige turer med de, så har guidene vært tipp topp tommel opp.
Vis alt...