Hei, Når man booker netter på fks Hotels.com kan man velge med avbestilling til ofte en høyere pris. Når man har helårs reiseforsikring og vet at det er dit man skal,er dette noe poeng da? I tillegg når selve flyreisen er bestilt med poeng fks med forskjellige star alliance partere og i verst tilfelle en av disse går konkurs,hva skjer da?
Hvorvidt det er noe poeng i å velge avbestillbare hoteller eller ikke er jo veldig individuelt. Selv velger jeg stort sett alltid å gjøre det, da jeg rett og slett ikke har mulighet til å planlegge så veldig langt frem i tid (når det er sagt er det sjeldent jeg bestiller hotell så veldig langt frem i tid). Har booket hoteller i Hong Kong neste uke, og er glad for at de kan avbestilles. Tror ikke noen reiseforsikring hadde hjulpet der.
Jeg bestiller sjeldent avbestillbare hotell. Skal jeg reise, så reiser jeg. Noen sjeldne ganger gjør jeg det, men da har jeg vært veldig usikker i utgangspunktet på om jeg skal reise, evt har differansen vært liten. F.eks juleturen 2019, så er alt bestilt uten avbestillingsmulighet. Skulle det bli skjærings, så er det pga forsinket fly, og da vil det dekkes av forsikringen. Min oppfatning av det å bestille avbestillbare rom er for bruk når man i utgangspunktet er usikker på om man skal reise i hele tatt, ikke om der skulle bli problemer underveis, da er det man har forsikring.
Selvfølgelig er det poeng med avbestillbart hotellrom? Jeg vet ikke hva slags reiseforsikring du har, men en av mine forsikringer innen avbestilling sier at for å avbestille må det foreligge: «- Akutt sykdom eller uventet akutt forverring av kronisk lidelse. - Ulykkesskade. - Dødsfall. - Skade på sikredes bolig, forretning eller kontor som er inntruffet etter at reisen er betalt, og som nødvendiggjør hans/hennes nærvær.» Dette er ordlyden på de aller fleste reiseforsikringer. Jeg har til gode å finne forsikring der du bare kan sende en mail og si den må avbestilles. Så for min del må jeg til legen og få erklæring om at jeg ikke kan reise eller at fattern dauer. Litt mye stress imo og i 8/10 tilfeller koster det ikke mange hundrelappene ekstra for avbestilling. Tror jeg aldri har bestilt hotellrom uten avbestilling. Rett og slett for å ha tryggheten om å ha noe potensielt langt fram i tid for å sikre best pris.
Når man har bokket en bonus tur og er fornøyd med den og vet at det er de hotellene(hotellet) man vil bo på,typisk sommerferien med famillien,ser jeg ikke behovet for avbestilling. Er man usikker på både bonusreise/tid og reisemål,ser jeg helt klart poenget. Mitt spørsmål er hva skjer når flyturen er en bonustur og evt et av selskapene(star alliance) ville gått konkurs før avreise? Ville da helårsreiseforsikringen da dekket hotellene man har booket uten avbestilling? Hva med selve reisen? Ville star alliace forsøkt med ombooking til samme reisemål? Evt hva dekker en reiseforsikring i et slikt scenario?
Det spørs hvilken forsikring du har ift flykonkurs. Mange reiseforsikringer gjelder ikke ved konkurs. Men: Finansavtaleloven sikrer at man får pengene tilbake dersom man ikke har fått det man har betalt for. Men dette gjelder kun når du betaler med kredittkort enten det er VISA eller Mastercard. Du har krav på enten reisen blir gjennomført eller pengene tilbake, ved konkurs. Dette gjelder flyreisen. Går flyselskapet konkurs får du kun dekket fly, mens hotellet eller opplevelsene du har forhåndsbestilt, blir ikke tatt på forsikringen. Hadde du kjøpt pakkereise, dekkes du av Pakkereiseloven og kunne fått igjen på både fly og hotell.
Booker nærmest alltid med avbestillingsmulighet. Sikrer et bra hotell til en god pris, så kan man følge med om det dukker opp evt noen bedre alternativer/tilbud. Avbestiller og booker nytt kanskje 30-40% av gangene. Er prisforskjellen vesentlig booker jeg innimellom uten, men for 100-200 kroner døgnet som det oftest skiller betaler jeg for fleksibiliteten.
Som @Elo booker jeg alltid hotell med gratis avbestilling hvis jeg kan. Først og fremst for å ha mulighet til å endre på planene, men ikke minst i tilfelle det skulle dukke opp en bedre alternativ eller bedre pris på samme hotell.
Booker stort sett alltid avbestillbare hotell. På et ukesopphold i New York sparte vi tilsammen 6000 kr ved å avbestille og bestille på nytt flere ganger etterhvert som prisene ble justert. Jeg regner det som mer sannsynlig at jeg sparer mer på ombooking enn de få kronene ekstra per natt det koster meg. Pluss, som andre sier her, fleksibiliteten.
Jeg booker nesten alltid avbestillbare hotell fordi reiser blir bestilt i god tid. Ofte skjer det store prisendringer opp mot avreise og da kan jeg skifte til et forhåndsbetalt hotell. Har i friskt minne en fredagskveld for noen år siden, da ringte resepsjonen på et hotell i Gdansk og spurte om vi kom snart...? Vi satt hjemme og hadde glemt at vi hadde bestilt ...
Hva skjer når hele reisen er betalt med poeng + ct? Jeg har Dnb reise best reiseforsikring og den dekker alt de andre helårs dekker.
Kansellerbar booking når reiseplanene er løse eller man vet at det kan åpne seg bedre alternativ. Senest nå på en Paris-tur om noen uker; vi var usikre på om vi skulle dra og reiser på poengbilletter. Booket fullfleksibel AirBnB, endte med å bestemme oss for å reise, og fant en mer sjarmerende AirBnB vi heller booket om til. Med fixed itinerary, som vi har på den årlige kompisturen, durer vi gjennom ikke-kansellerbare bookinger og gjør tidlig commitment. På soloturer har jeg i praksis alltid fleksible hostellbookinger for den første/de par første nettene, og korrigerer som nødvendig - enten det er å booke om til nye steder i samme by eller kansellering fordi jeg endret reiserute underveis.
Leste litt på vilkårene for forsikringen din, og den gjelder ikke for konkurs. Jeg har ingen anelse hva som som skjer hvis hvis du kjøper reise med CT + poeng og selskapet går konkurs. Jeg vil tro Star Alliance-gruppen gjør det de ville gjort om du betalte med penger - altså gjennomføre reisen med et annet selskap eller tilbakeføre poeng + CT.
Da er nok konklusjonen at det lønner seg og ha hotell med avbestilling så lenge man reiser på bonusreise.Uavhengig om man har helårs reiseforsikring.
Airbnbs tjenestegebyr kan refunderes opptil tre ganger per år hvis man kansellerer minst 14 dager før innsjekking. Hvis det ble bestilt mindre enn 14 dager før innsjekking, refunderes tjenestegebyret kun i inntil 48 timer etter bestilling OG minst 24 timer før innsjekking. Det er ikke refunderbart hvis man kansellerer en reservasjon som overlapper med noen del av en eksisterende reservasjon.
Den siste jeg booket hvor verten hadde fleksible kanselleringsvilkår ga oss muligheten til å kansellere kostnadsfritt frem til 14 dager før, også uten å betale AirBnB sitt tjenestegebyr - men det er vel som @Sikiduck skriver over her, en del av den årlige kvoten man får. Jeg fikk ihvertfall full refusjon også inkl. tjenestegebyr, så det var gull.
Booker utelukkende med mulighet for avbestilling, da det kan skje endringer selv kort opptil reise. Digresjon; Bestilte hotell i april til IF turen til Hong Kong. Så viste det seg at pga litt uroligheter at prisene på hotellrom har blitt bedre den siste tiden, og har var det penger å spare. Men med litt utregning, så har jo også kursen på NOK ikke akkurat vært helt tipp topp i det siste. Så med lavere hotellpris, og dårligere krone, så var det mest lønnsomt å beholde opprinnelig booking.