Taxi koster typisk 14-16000 ISK, mens buss er ca 3000 pr pers. Bussen er ikke så ille som de skal ha det til. Unngå Citytaxi, der har jeg fått regninger på over 20k fra flyplassen. Send heller sms til Selma på +3546961101 så blir du ikke lurt. Evt bruk hreyfill-taxier.
Hun er taxisjåfør. Har brukt henne de siste gangene etter et par dårlige opplevelser med citytaxi. Og ja, flybuss fra flyplassen funker greit.
Nei uten lounge er KEF ikke noe sted man vil tilbringe mye tid. Jeg har kun flydd om morgen/ettermiddag og da har det vært lange køer. Har alltid kun carry-on men hvis man skal sjekke inn baggasje anbefaler de 2-3(!) timer. Men regner med man trenger mindre tid om kvelden. I tillegg har WowAir gått konkurs så hørte at trafikken har gått ned med 20%.
Jeg har flydd mange ganger fra KEF, kan ikke huske å ha brukt mer enn en halvtime noensinne på innsjekk av bagasje og sikkerhetskontroll. Som oftest er det veldig liten kø.
Blåser liv i denne tråden da jeg straks skal besøke Island (les Reykjavik) for første gang. Hotell er alt bestilt. Det var tildels sinnsyke priser, men jeg valgte Arnarhvoll, basert på reviews, og pris. Skal bare har 2 overnattinger så slipper forbrukslån denne gangen Spørsmål: Noen nylige erfaringer med flybussen? Jeg har god tid da jeg ankommer, så det betyr ikke så mye om det tar tid. Men hva med plass? Trenger jeg å forholde meg til kontanter i Reykjavik? Ellers er det flere gode tips angående mat osv. i denne tråden, men for et prisnivå disse "nordmennene" forlanger Tror jeg må pakke med meg litt snacks på denne turen.
Pengene går fort på Island. De er langt unna selvforsynte og importerer en betydelig andel av mat. Forrige sommer tok vi ikke ut kontanter og fikk betalt overalt.
Var i Reykavik i månedsskifte og vi betalte alt med kort, tok ikke ut cash i det heletatt. Vi så på flybussen, men konkluderte med å ta leiebil hele oppholdet. Prisen på Flybuss finansierte leiebilen 2 av 4 dager... Parkerte på gata utenfor vårt hotell (Grandi by Center Hotels). Eneste som egentlig var "billig" på Island var parkering... Spiste på flere av "bodene" på Pósthús Foodhall (https://posthusfoodhall.is/en), og man må være klar over at det å spise ute er relativt mye dyrere enn her hjemme... Som en kuriositet så var vel Nidar sjokolade på Kronan det eneste jeg fant billigere på Island enn her hjemme...
Flybuss fungerer fint, selv om jeg stort sett tar taxi. Det er fordi jeg stort sett reiser i jobbsammenheng. Taxi koster fort rett under to tuser kroner, og det er det virkelig ikke verdt. Forrige uke var jeg på Monkeys og Duck and Rose, likte begge godt. Monkeys var nok best av disse og de har en kurant cocktailbar også.
Generelt om mat på Island. Jeg har vel knapt fått et dårlig måltid på restaurantene i Reykjavik, nesten uansett hvor vi går så er maten god. Aller best er de på den lokale maten, sjømat og fisk. Også veldig god på fugler, lundefugl er jo ikke noe vi normalt spiser i Norge så den er verdt et forsøk. Av kjøtt så synes jeg de ofte er veldig gode på lam, reinsdyr og hest.