Hva blir ditt nye Star Alliance FF program når EB går ut og hvorfor?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadAhead, 31. des 2023.

  1. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    291
    Likes mottatt:
    482
    Bonuspoeng:
    63
    Gitt at jeg har null interesse for SkyTeam så må jeg snart ta en beslutning om hva som blir mitt nye Star Alliance "hjem" i 2024 og fremover. For min del blir SAS faset ut sammen med diverse relaterte kredittkort og EB kontoen skal stå i null så fort som råd.

    Default for mange her inne blir vel LH Miles and More gitt hvor dominerende de er i Europa, og statusmatch blir det vel garantert i 2024 også. Jeg snuser også litt på Singapore Airlines siden de har et samarbeid og statusmatch med Marriott.

    Jobben er flyttet til London og derfra blir det en håndfull long-business flights, typisk til Asia, i året. Tenker derfor å kjøre nok gjennom OneWorld til å opprettholde BA Gold og resten på Star Alliance for å opprettholde status der. Har nå mulighetene til å få engelske kredittkort som typisk opptjener BA Avios, så den biten er grei.

    Er det noen andre *A programmer som kan være gode valg?
     
    Last edited: 31. des 2023
    RoadKing, kiev and NoLimit like this.
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,885
    Likes mottatt:
    2,132
    Bonuspoeng:
    113
    Tittelen på innlegget er feil og misvisende all den tid EB ikke forsvinner, men kommer til å bestå i flere år fremover.....

    Ikke aktuelt for meg å bytte program, men ut fra det jeg leser så er vel LH vanskelig/krevende ift. å oppnå Senator eller HON, nå også vanskeligere fra 1.1.2024. Mens Aegan vel skal være den enkleste for å få Star Gold...
     
    Frode789, Nordlands, RoadKing and 2 others like this.
  3. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    493
    Bonuspoeng:
    63
    ...og både siden EB kommer til å bestå og siden statusmatch er ganske uinteressant i lengden for de av oss som har LTG, så blir det nok fortsatt EB..
     
    Shyneno, RoadKing, magnusant and 2 others like this.
  4. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    291
    Likes mottatt:
    482
    Bonuspoeng:
    63
    ...når EB forsvinner fra Star Alliance var intensjonen ja. De fleste her vet nok det. Tenkte uansett det hadde vært interessant å høre fra folk som faktisk ønsker å fortsette å samle status og poeng innen Star Alliance.
     
    NoLimit liker dette
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    4,485
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nok en overvekt av forumister som reiser privat på hobbybasis, og for de er diskusjonen neppe like aktuell.
    For de av oss som reiser mye og langt i jobben er det derimot et godt spørsmål. Jeg tenker på akkurat det samme, dvs hvilket flyselskap og hotellkjede skal jeg inn i fra neste uke av?
    Skal for eksempel på jobbtur om et par uker til Nice, og i Januar virker det som SAS ikke gidder å fly dit. Fant derimot gode tilbud hos flere LH underbruk. De selger business billigere enn SAS pluss, dog med en ekstra stopp.
    Jeg blir nok å beholde SAS på domestic da jeg har LTG og TPC osv, men satser neppe på toppnivå i Skyteam. Så spørsmålet består: hva er det beste alternativet for både hotell og StarAlliance i 2024?
     
    NoLimit liker dette
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,524
    Likes mottatt:
    5,784
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vurderer ikke å bytte program. Da jeg begynte med å samle bonuspoeng, var målet å kunne reise behagelig til Taiwan en gang i året. Det skal jeg nok klare med overgang til Skyteam. Alt annet jeg får tar jeg som ekstra bonus.
     
    mariusberg89 and magnusant like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,862
    Likes mottatt:
    32,937
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir LTG et par måneder inn i 2024. Ser ikke at Skyteam vil være noe for meg jeg heller.

    Vedlikeholder EB ift å ha en plass å putte litt Trumf poeng og å bruke statusen for reiser innenlands/scan og ellers hvor jeg skulle finne på å reise med SK.

    Hvis, jeg skal binde meg opp med et annet program i *A, kan Aegan være et alternativ. Egentlig litt lyst til å vende tilbake til BA Exec Club.

    Men pt så tenker jeg mest på å shoppe der jeg får mest bang for the buck. Jeg mener å ha sett en trend hvor trofasthet ikke belønnes i like stor grad hos selskaper, da er poenget litt borte, for å si det pent.
     
    Wiolenze and NoLimit like this.
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,186
    Likes mottatt:
    8,156
    Bonuspoeng:
    183
    Aegean er bra for status, men uttak er litt mer krevende. Gode onlineløsninger, men med begrensning på 2 segmenter hver vei tror jeg fort bruk av poeng vil oppleves knotete, spesielt mtp. tilgjengelighet av gode tilslutningsfly.
     
    kiev and RoadKing like this.
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    4,485
    Bonuspoeng:
    113
    Noen ide om hvor god F-tilgjengelighet de har i nettverket? Er det på linje med LH eller Untied, eller begrenset slik vi plages med i SAS?
    Godt Nytt Flyår!
     
  10. FlyingCircus

    FlyingCircus Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Har ventet en stund på oppdatering fra SAS om hva som vil skje med Eurobonus-status og spesielt Liftetime Gold-statusen. Fant i dag en Q&A på SAS' Eurobonusside hvor det forklares litt hva som vil skje med poeng og status.
    Vi får håpe at det som står her fortsatt gjelder i dagene og årene som kommer. I så fall fortsetter jeg med EB.

    (PS! Beklager om dette er gammelt nytt, jeg fant det i dag og har ikke sett det nevnt tidligere)
     
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,128
    Likes mottatt:
    114,532
    Bonuspoeng:
    350
    Dette er noe av det første SAS gikk ut med og er diskutert her inne flere ganger.

    De sa også på diamanteventet at å tulle med de mest lojale kundene i forhold til status og fordeler er det siste de vil gjøre. Uten lojale kunder er de konk på et øyeblikk
     
  12. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er svært usikker på hvor jeg skal plassere eventuelle poeng fra Star Alliance. Er det noen som har erfaringer med programmer utenom Miles & More, f.eks Thai, Turkish og Krisflyer? Vil neppe opparbeide status, men det kan hende jeg vil fly Singapore Airlines på business for eksempel.

    I et slik tilfelle vil jeg verdsette enkelt poenguttak og siden de ikke vil være snakk om en masse poeng er kanskje Miles & More det eneste reelle alternativet slik at poengene kan brukes på bonus flights i Europa? Det samme "problemet" har jeg med OneWorld men der føler jeg BA funker bra for uttak på andre flyselskap.
     
  13. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Er også nysgjerrig på hvordan det er å få kredittkort i andre europeiske land. Om det er mulig å få seg et kort som kan brukes til å få *A gold
     
    kiev liker dette
  14. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    4,485
    Bonuspoeng:
    113
    Det er flere ting som legger kjelker i veien, men de to viktigste er:
    • Angst fra myndighetene for å miste skatteinntekter pga svarte penger som ikke innrapporteres.
    • Angst fra kredittkortselskapene for ikke å kunne forfølge dårlige betalere.
    Begge disse er egentlig løsbart innen EØS, men det er fortsatt stor skepsis på å åpne slusene. Trolig noen andre problemer rundt konkurranseforhold og IPR som er ute og går.
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,770
    Likes mottatt:
    11,860
    Bonuspoeng:
    183
    Har oppnådd diamond og LTG, ny periode startar 1.April.
    Har reise med A* før denne tid (LH/SQ, codeshare med LH)
    Så vurderer og kreditere til anna program i *A men hvilket?
    Har sett litt på Miles & Smiles? Ser ut som relativt enkelt og nå status?
    Eller andre program?
     
  16. Jansoste

    Jansoste Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har sett eller hørt noe mer ift. tilbud om overgang til andre *A selskaper? Er spent på hva de vil tilby. For min del er særlig dette med mulighet for "lifetime status" interessant og hvorvidt det vil tilbys noen overgangsordninger der, e.g. muligheten for å ikke måtte starte på 0 (snart i mål med 10ende året på rad hos sas nå).
     
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,971
    Likes mottatt:
    7,209
    Bonuspoeng:
    183
    Rimelig sikker på at vi ikke hører noe før dato er satt for utmelding fra Star Alliance
     
  18. Jansoste

    Jansoste Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har vurdert noe annet enn lufthansa? Foreløpig er jeg i tenkeboksen da Lufthansa fremstår nokså vanskelig å tjene opp status med for min del da SAS nok fremdeles vil være den aktøren jeg vil fly mest med. Dersom det skal tenkes langsiktig - har noen av de andre gode ordninger ift. opptjening av "lifetime" status?
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,862
    Likes mottatt:
    32,937
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forlater nok *A når matching senatoren går ut i februar ‘26.
    Vurderer sterkt å returnere til OW, men… Blir nok å fly mindre IC med årene som kommer, så spørsmålet er om det er verdt det. Har jo G4L.
    Har tre store mål igjen (Vietnam/Kambodsja, Hawaii, Argentina/Chile/Brasil m evt omegn). Men
    @Eddie47 lurer meg stadig med på tur, så hvem vet :)
     
    Eddie47 liker dette
  20. eddbra

    eddbra Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    13
    Det blir nok å få til 6 legs med Lufthansa innen 30. november for å beholde senator ut februar 2026. Ser på dette som ein overkommelig måte å behalde Star Alliance gold i 1,5 år framover, men trur det skal bli vanskeleg å behalde senator etter dette. Vi får følge med på om det dukker opp andre statusmatcher ila. 2025. Eg har hatt Skyteam Elite siste året pga. statusmatch via Kenya Airways, så eg håper det skal dukke opp noko liknande for Star Alliance ila. 2025.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden