Hva er definisjonen på en sunnmøring? The race is on @sonictravel

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jonkebassen, 30. des 2022.

  1. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    4,014
    Bonuspoeng:
    93
    Det er noe særeget med oss bonusjegere. Eller i alle fall meg. Og jeg tror det finnes et snev av hos de aller fleste her.

    Nå er kjæresten og jeg på vei til Tokyo for nyttårshelg. En reise som for oss bonusnisser har vært noe å lengte etter. Nå når SQ F har forsvunnet helt, må vel kanskje LX F være noe de færreste får oppleve. Muligens vil det endres - men jeg har mest tro på at det sluppet seter, enten som en feil, eller som en konsekvens av lav fyllingsgrad nå i julen.

    Så hva hadde herligheten kostet om man brukte rene penger?

    Joho.JPG

    Cirka dette. Det skal også sies at dette hadde gitt innbringende bonuspoeng i kassa - men differansen tar vi til takke med.

    Det leder meg til dagens første tråd:

    https://www.flyertalk.com/forum/luf...ad-including-how-maximize.html?ispreloading=1

    Vi er vel alle skyldige her?

    På denne reisen skal vi få oppleve LH F, LX F, FCT og FCLE på ZRH. Dette er produkter jeg gleder meg til å teste - så får vi se om kjæresten rister på hodet når hun kommer hjem òg. For det er jo ikke til å stikke under stol at dette er noe de færreste finner på. Og de aller færreste får aksept for. Og de aller aller færreste faktisk finner på å gjennomføre.

    Vi hadde egentlig planlagt å ha med oss reisefølge. Grunnet... ja ... si det ... så blir vi alene på tur - sammen med dere. Håper dere gleder dere.

    Reisen blir som lagt ut på Dine Vellykkede Bookinger Av CT eller Vanlig Poengreise:
    OSL - FRA // LH C&X // A320neo
    FRA - ZRH // LH C // A320neo
    ZRH - NRT // LX F // 777-300ER
    26 timer i Tokyo
    HND - FRA // LH F // 747-8
    FRA - OSL // LH C // A321
    OSL - AES // SK + // A320

    Litt om bookingen:
    I juletider er det ofte litt mindre å gjøre på jobb. Det medfører mer tid til andre ting. Jeg skulle ved en tilfeldighet sjekke om det var noe ledig med NH F til TYO i julen/nyttåret. Det var det ikke. Men ved en tilfeldighet dukket noe annet spennende opp. LX F. Det som for oss bonusjegere ikke har vært bookbart siden US Airways Dividend Miles-tiden(korriger meg gjerne om feil?). Nå er LX F forbeholdt Senatorer og høyere i Miles & More-programmet. Det gjør at det dukker opp noen reviews her og der, men ytterst sjelden. Ved å ringe SAS var det som vanlig hit and or miss. Noen så det, andre så det ikke. Men på lillejulaften fikk det gjennom. @keikremen og jeg bestilte tur avgårde - uten aksept fra våre bedre halvdeler. For å døyve litt på samvittigheten bestilte vi separate business-billetter på samme reiserute for å få de med oss. Med et lite håp.

    På julaften var det duket for gaver. O.A. Devold-genser og nye boots, sammen med en tur til Tokyo med her love of the life. Trodde jeg da. For at jeg booket helgetur til Tokyo ble jo tydeligvis ikke godt mottatt. HVA? Ser ikke alle det samme som jeg? Som vi? Finnes det folk som ønsker å feire nyttårsaften på hytta? I ro og fred? Uten risting over Siberia eller å fly motsatt vei hjem fra Tokyo grunnet at nettopp Siberia og Russlands airspace er stengt?

    Etter litt om og men ble det et tja - og når dere leser dette er det blitt til et ja. Dessverre ble det et nei fra @keikremen og hans kjære, som gjor at vi måtte splitte vår booking og legge til de sluppede setene til min kjæreste - noe en svenske fikset på en fortreffelig måte.

    map (2).gif

    Noen av dere har vel kanskje bitt dere merke i at reisen starter i OSL og avsluttes i AES. En god gammeldags Open Jaw. For hva er så grunnen til det? Julefeiring i Oslo-området? Helikopter-tur til Oslo?

    - Neida -

    Stive priser på fly!

    Med alle som skal til og fra Ålesund i julen betyr det mangel på bonusbilletter såpass tett opp mot avreise. Så det gjør jo at vi som skal på en tur til 80.000,- tok bilen fatt. For det skulle nemlig ha seg slik at svigermor har solgt sin gamle golf og en kjøper på Østlandet ville ha den fraktet. PERFEKT!

    Skjermbilde.JPG

    Så nå blir det 8 timer kjøring til Gardermoen - 4 søvnløse timer på Burger King eller lignende før avreise i det aller helligste. F.

    Så hva er definisjonen på en sunnmøring?

    "En som betaler dyre dommer for å fly F - men ikke tar seg råd til flybilletter til Oslo og heller ikke hotell for natten"

    Eventuelt et annet alternativ - sakset fra forskning.no

    Sunnmøring.JPG

    @Sonictravel - the race is on
     
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,924
    Likes mottatt:
    29,241
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk! God reise, Tokyo står fortsatt til tross for at vi har vært her i to døgn :D
     
    EndreD liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,854
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Jeg gleder meg til fortsettelsen! :)
     
    watchaddicted liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god reise.

    Glad for at noen varmer opp crewet ombord hos Swiss.

    Takk også til den som faktisk fant og meldte fra på forum om muligheten for LX F, er usikker på hvem som var først ute.

    Så blir det spennende å se rapport fra en opplevelse det har vært umulig å book fra før jeg ble bonusjeger.
     
    Last edited: 30. des 2022
    snus_mumrikken liker dette
  5. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    235
    Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Knallreise! Jeg gleder meg til å lese om deres opplevelse av LH F og LX F. Spesielt interessert i å sjekke ut LX F ettersom det som sagt ikke har vært mulig å booke før.

    Kos dere masse, men husk å ta med full kvote tilbake siden dere er sundmøringer. Sparer penger på slikt.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,038
    Likes mottatt:
    33,267
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig intro. Det gledes til å følge dere. Gute Reise! :)
     
  7. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    4,014
    Bonuspoeng:
    93
    Ting går slag i slag og det gjør så sannelig fire timer på en benk på Burger King Gardermoen også.

    Klokken 03.45 våknet jeg med mine smale øyne og tok en spasertur for å sjekke status oppe hos LH. Kø var vel konklusjonen, så det betydde også at vi nærmet oss åpen innsjekk.

    A574106E-E4B9-4F01-B361-328DBB9C204D.jpeg

    Det er noe spesielt med den røde FIRST CLASS-skriften som slår mot én, men det er jo ditto sørgelig når alle tror du «bare» skal fly business til kjedelige Tyskland.

    Det var tydelig at det va morgenstemning på OSL og jeg er helt sikker på at den eldre damen som sjekket oss inn sto opp på feil fot denne dagen. Ikke så mye som et smil å få - og ei heller den glinsende F-mappen.

    Enda var det en time til loungen åpnet så tiden ble brukt til å vente. Et glass juice og et brytebrød i loungen var fasit, før turen gikk til gate hvor boarding nesten var i gang. Ingen bil til flyet på Gardermoen, dessverre.

    BF7D036D-88A9-4838-88A0-FE9BBC61AE7A.jpeg

    Priority Boarding ble selvfølgelig håndhevet og det er fantastisk når folk blir avvist ettersom de prøver å snike.

    90A32BDE-32BD-4E4A-9332-36C40032B8EF.jpeg

    Turen til FRA forløp uten store begivenhetene. Men med bare 1,5 time på FRA er det viktig å ikke være forsinket. Vi landet på rutetid på gate A34 og det var dessverre litt for langt å gå utifra mine beregninger til FCL A. Vi ble varmt tatt i mot og fikk den glade beskjed om at vi ville bli hentet 09.10 ettersom det var bussgate til flyet videre til ZRH.

    Vi rakk 4 glass rosé champagne fra Moet, en GT, en Hibiki og en dunk med vann på den lille timen vi fikk.

    F100C648-6D96-4620-9ACC-836C782B592D.jpeg

    Vi klarte i tillegg å grine oss til Tom ka Gai-suppen, som vanligvis ikke er klar før lunsjserveringen klokken 11! Yum! 67D40591-98B4-4019-A668-838FF36256E6.jpeg

    40235D13-CE65-4BA8-821D-83BFA63309C9.jpeg

    EF36D499-CE14-4C60-AE84-3669ABE2F624.jpeg

    FCT kan spottes for de trente.

    2828304B-F785-4407-8701-3BDE8F1DBFBE.jpeg

    09.10 ble vi hentet av en utrolig pen(no homo) fyr som kjørte oss den lange veien til vår A320.
    Der kom vi ut akkurat samtidig som bussen og det ble en del lange blikk.

    8DC8A976-17CD-411E-8618-2F5124E67313.jpeg

    Den 30 minutters lange turen til ZRH gikk smertefritt - det er utrolig hva man rekker å servere på en så kort flight. Her har SK noe å lære. Her også ja.

    Fortsettelse følger!
     

    Attached Files:

  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Kudos til kjæresten sier jeg bare. Det der hadde du neppe fått med deg mange på som ikke deler den rare interessen vi har :D
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler og baner veien for oss som kommer etter.

    @Jeanette : Du sier noe. Reisefølget her vet ikke engang at vi flyr denne ruten og ikke Eva/Tpe som var booking fram til før helgen. Vet hvor privilegert jeg er som har to personer som sier jaja, bare book du så lenge det er innenfor ferieperioden. Så blir jeg med.
     
    Kristian liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmål til forum:

    Jeg får jo masse info fra @Jonkebassen og er booket på fakirflyet selv, via FRA. mot ZHR.

    Hvis vi flyr kvelden før og overnatter enten på FRA eller på ZHR. Vil vi fremdeles har FCL/FCT tillgang på FRA?
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,284
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    I utgangspunktet er det kun adgang til F-lounge samme dag som den interkontinentale flighten. Blir heller ikke plukket opp i egen bil om man havner på bussgate kvelden før.

    Jeg reise OSL-ZRH-FRA-ORD i april, med overnatting i Frankfurt. I Zürich ble jeg avvist etter en sjekk med hovedkontoret, mens betjeningen i FCL A Frankfurt vinket meg inn etter å ha gitt opp å finne noe klart svar i manualen. Rakk litt kveldsmat før loungen stengte.
     
    EndreD liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for raskt svar. Da må jeg vurdere om et kort besøk i FCL på FRA med muligt transport er viktigere en å ha god tid.

    Andre erfaringer eller noen som kan peke på regler?
     
  13. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    4,014
    Bonuspoeng:
    93
    Litt etterslep her.

    Foreløpig status:

    134C54B5-6F13-4F7E-B249-17E65AC5DD4D.jpeg
     
    sunshine, Eddie47, AirMags and 16 others like this.
  14. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    4,014
    Bonuspoeng:
    93
    anders82 liker dette
  15. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    4,014
    Bonuspoeng:
    93
    Vi lander på rutetid i ZRH og beveger oss takfast mot A-loungen. Der er det en rekke dører og verdens dårligste skiltet lounge som finner oss, med hjelp fra en sveitsisk dame som jobbet i loungen.

    EE88AB7E-4916-42B3-B070-48C38AA099E1.jpeg

    B848AAD3-0FAF-408E-9D30-699F6E0189DF.jpeg

    Når vi stiger inn i A-loungen er det et overveldende syn som møter oss. Dette er fantastisk! Her er det lyse tregulv, spiler som skillevegger og tak som matcher det resterende interiøret. Baren er oppført i like fin stil, og det er lyst, åpent og stilrent. Blikkfanget er den åpne baren, men vi tar en venstresving, opp trappen, gjennom en lang gang før vi ender opp med resepsjonen som leder oss ned en trapp og til passkontrollen før vi blir sluset i en minibuss til E-gatesene. Disse har samme utforming som F-setene til LX, dog ikke like romslige.

    2B09E59E-EF5E-4A54-8BF9-7212902CC2C1.jpeg

    E523277C-04D4-4B5D-81FB-24B3D4B88AAE.jpeg

    C1249E43-20A4-4D2A-9CF5-C1F2EFA878D6.jpeg

    6A962DF3-407E-4C3D-BFF3-EE8DA7B24D63.jpeg

    Når vi ankommer E-loungen har vi i underkant av to timer på å få prøvd dayroom, testet maten, drikke rikelig og ta en dusj.

    Vi klarer alt - med litt stress.

    Vi startet med å forespør et dayroom. Her er det gardiner som kan åpnes og lukkes med utsikt mot tarmac, samt en dusj og en romslig seng fra Hästens!!!

    96627F4A-9B04-4955-8B3E-BDF11A7DC95F.jpeg

    F34B0E0A-0268-463F-B534-17D8D1A457D7.jpeg

    Vi går videre til restauranten, forbi baren. Her er det samme appellerende standard som i A-loungen, men med bedre utsikt og kanskje et knepp opp på moderniteten?

    74677C2A-67AD-4F2A-8C30-FBBE3D9FFAA5.jpeg

    4B31AB5F-424E-4F46-87F1-27B0A2ADA22E.jpeg

    6E2CA4B9-E76E-4229-9551-655A678544B3.jpeg

    Vi starter med et glass rosè-champagne før jeg går videre på en rødvin til middagen. Jeg bestiller bifftartar med chips, så deler vi en hovedrett i tillegg. Det smakte topp notch og på presentasjon gruser E-loungen det vi får servert i FCT og FCL på FRA.

    2A89E4F9-E75B-4DD5-9E4A-0C8CE58E5451.jpeg

    E801877A-F3D2-4203-9290-4940EBA88AD5.jpeg

    Vi går videre og tester dusjen som var helt topp før en lang flygning til Tokyo. Her er det ikke transport til flyet, men det var bare to minutter å gå og boarding startet når vi ankom gaten!
     
    Last edited: 09. jan 2023
    EndreD, Earl, kongenamundsen and 20 others like this.

Del denne siden