Jeg satt å tenkte litt på det at vi alle her inne på forumet liker SAS Eurobonus, og vi har sett SAS igjennom årene klare seg igjennom litt av hvert sånn som Mandag 19. november 2012 var SAS en halvtime fra konkurs, men på en mirakuløs måte overlevde. Nå vet jeg at de har strukturert opp selskapet i fraksjoner sånn at de skal blir mindre sårbare for dette, men også nå som de kanskje skal åpne ett eget "uavhengig catering selskap" etter streiken som skal gjøre dem mindre sårbare i forhold til streik om det så virker er noe annet. De har også løst ut eurobonus i ett eget selskap slik at de kan se ett underselskap gå dukken, men ikke hele SAS, eller?.... Det er vel her spørsmålet kommer inn, og jeg skisserer tre farlige scenarier som SAS som jeg tenker på! Hva er den største trusselen i forhold til SAS si fremtid nå? 1. Norwegian blir kjøpt opp av IAG og blir ett slags Widerøe for BA, under deres vinger. Dette vil si at Cashpoengene deres får en annen verdi og blir automatisk over en periode konvertert til BA poeng, og Kredittkortselskapene hiver seg på mølla. Du kan nå tjene statuspoeng med BA når du flyr Norwegian, og med det nå toppstatus i BA's program igjennom å fly Norwegian. BA modifiserer cateringen til Norwegian og åpner en Lounge både på OSL, CPH og ARN. Det nye scenariet er nå at du kan bruke BA poeng for å booke Cathay Pacific, Japan Airlines, Qatar og Qantas airlines for å nevne noen. 2. Amex og andre kortselskap kommer med nye og bedre kortprodukter på det Norske kredittmarkedet: Dette vil bety at vi blir friere til å flytte poeng til de programmene vi ønsker, sånn som Emirates hvor muligheten til å fly F øker, Etihad blir også mer tilgjengelig for oss nordboere. Verdien på Amex poengene blir bedre og de utvikler ett dypere partnerskap i det norske konsumermarkedet slik at vi kan gå på kjederestauranter og tjene ekstra mye Amex Poeng der. Mastercard har også over tid jobbet med sitt poengsystem med fly og hotell partnere og lanserer ett nytt produkt, og med det så er krigen i gang mellom Amex og Mastercard hvor de begynner å by mot hverandre for å få Norske kunder, og vi begynner å fly selskap vil ellers ikke flyr til vanlig på poeng. 3. Politikerne får ett grønt skifte: Miljøbevegelsen har fått moment, og med det ett større politisk press på å kutte Co2, med ei ny Rød/Grønn regjering så øker de avgiftene på fly, og med det så blir det umulig for SAS å konkurrere med andre utenlandske selskaper fra land som kjører en helt annen miljø og avgiftspolitikk enn oss her i Norge. SAS i Norge blir sakte og sikkert kværnet i stykker under vekten av de nye avgiftene som Stortinget har vedtatt og Miljøpartiet de Grønne har kommet over sperregrensa og blitt ett parti på vippen så blir det en temmelig umulig situasjon for SAS å nå igjennom til politikerne over en for lang periode. Nå vet jeg at det kanskje finnes andre scenarioer som jeg ikke tenker på og i så fall kan jo dere foreslå dem, og snakke om hvorfor det?
Mye synsing og klarer ikke helt og komme med noe "vetugg" i denne debatten. Tror SAS overlever lenge, og det samme gjelder Eurobonus. Devaluering og endringer? Sikkert. Men det har det alltid vært, og vi overlever alltid. som @Shyneno påpeker er dette feil forum.
Jeg tror nok ikke bonusnerder er det som holder SAS i livet. Tenker det er mange som bruker SAS av "vane", videre er det svært begrenset med skikkelige alternativer fra OSL. Om ett faktisk "full fare" selskap hadde etablert seg i Skandinavia (tenk KLM, LH, Qatar, EL.) Med skikkelig rutenett fra f.eks OSL tror jeg det hadde tatt en svært stor del av de forretningsreisende SAS i dag nyter godt av.
Fikk også varsel. Hvorfor? Ble den opprinnelig postet i reisedeals eller testforum? TS vet jo meget godt at slikt ikke skal postes der.
Så med andre ord scenario nummer 1, Norwegian blir kjøpt opp av disse fareselskapene, og med det er krigen i gang.
Jeg beklager posteringen på testforum, skal unngå å poste der, med mindre det er superdeals fra ett flyselskap i fremtiden, det var en genuin glipp
Når flytrafikk står for 1% av forurensing i verden så skjønner vel enhver at det er andre steder det er mer å hente hvis de skal redde verden...
Kva tiltak som nyttar (mest), kva som hastar mest osv er ein nyttig diskusjon, den kan vi godt ta. Korvidt klimakrisa er reell er ikkje det, da får ein heller finne seg eit konspirasjonsteori-forum. (Men dette er kanskje litt på sida av tråd-tema)
Det er jo mye fordi veldig mange i verden aldri flyr. De som faktisk flyr har jo da en del å gå på. Sitat hentet fra Miljødirektoratet. Og hvis man alltid tenker at noen andre kan redusere sine utslipp, fordi de forurenser mer, da kommer man ikke noe sted.
Hvis du mener at flybransjen forurenser så mye, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva du gjør her inne. Det er tross alt et reise og flyforum. Om jeg hadde hatt flyskam hadde jeg ikke beveget meg i slike fora.
Denne diskusjonen fører ikke noe sted, og som du sier så er dette et reise- og flyforum. Men, det er fortsatt mulig å være bevisst hva men gjør når man reiser, men man må ikke nødvendigvis ha flyskam. Og ja, flybransjen forurenser mye. Hvis du mener noe annet, så vil jeg påstå at du tar feil.
Personlig så tenker jeg mest på scenario nummer 1, med IAG eller ett annet Norwegian oppkjøp trolig er det som kan knekke SAS, mye på grunn av at miljøpartiene ikke vil kunne få så moment tror jeg. Hvis IAG kjøper opp Norwegian så blir Norwegian Oneworld flyselskap enten direkte eller indirekte sånn såm at Widerøe er indirekte en Star Allianse partner. En slik hendelse vil endre strukturen i hele markedet fortere enn hva SAS greier å henge etter, så da kan de være at de selger seg selv for å ikke ende opp konkurs selv
holmen har vel rett i at dette ikkje fører nokon veg. Men ok: Kor mykje flybransjen forureinar er ikkje noko eg meiner eller ikkje, det er faktum. (Sjå f.eks. https://www.atag.org/facts-figures.html ) Eg liker å reise, gjerne lenge, langt, behageleg og billig. Liker også bonuspoeng. Der har dette forumet komme med mykje nyttig. Samtidig trur eg på vitskap. Ein treng ikkje fornekte vitskapen berre fordi ein liker å reise. Eg har ikkje sagt noko som helst om flyskam
Ingen av de tingene du lister opp... Hvis Norwegian skulle blitt kjøpt av av IAG så kommer de ikke til å bli en del av OneWorld. De kommer til å behandles på lik linje med de eksisterende lavprisselskapene som allerede eies av IAG (Level, Vueling), det vil si at flyvninger med DY vil ikke telle mot status, men hvis man er heldige vil kanskje cash-points kunne konverteres til Avios. Dette vil ikke ha noe som helst påvirkning for SAS. Du kan rett og slett ikke fly (på en praktisk måte) Emirates fra Oslo til London, ei heller til de fleste andre fritids og forretningsdestinasjoner i Europa. Det er allerede flere land som har innført liknende "flyskatter" som Norge har innført, og flere kommer også til å innfore det i fremtiden. Dette påvirker også alle andre selskaper, og vil faktisk påstå et Norwegian og Ryanair og lavprisselskapene kan bli påvirket mer av dette.
Helt enig på alle punktene. Det eneste punktet jeg mener at litt rot i virkeligheten er punkt tre. Men det har med bransjen å gjøre og ikke bare SAS, og handler mer om hvordan miljøutfordringer kommer til å påvirke utviklingen i bransjen fremover. Da tenker jeg ikke bare på skatter og avgifter knyttet til miljø, men også slik som biodrivstoff og nye fly med mindre utslipp.
Eurobonus ble for øvrig ikke skilt ut i et eget selskap. Det var derfor Eivind Roald sluttet, han fikk ikke viljen sin. Heldigvis sier nå jeg, Eurobonus må jo være noe av det viktigste SAS har, og er definitivt en del av kjernevirksomheten.