Hva er det teiteste du har blitt fratatt i sikkerhetskontrollen ? og hvor?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Anders88, 09. mars 2017.

  1. Anders88

    Anders88 Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    28
    På vei hjem fra Budapest i går ble jeg fratatt et multitool kort av typen ninja wallet (se link). Har reist med dette frem og tilbake til USA, Israel, Hong-Kong, Polen og innenlands i Norge uten problem tidligere.

    http://www.walletninja.com/

    Har også tidligere blitt fratatt en sånn vindu knuser/setebelte kutter etter årevis på nøkkelringen min, også denne hadde da uten problemer vært med til og fra mange forskjellige land. Var av typen resQme

    https://resqme.com/NO/

    På vei hjem fra Tanzania for noen år siden ble jeg også fratatt en liten leatherman jeg hadde glemt i sekken. Her derimot har jeg forståelse for at de tok den.
     
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    hmmm, har ikke oversikt over hvor "knusbart" det indre plastvinduet (som jeg tror finnes på de fleste flytyper) er, men kan faktisk forestille meg at en person med ugreie hensikter kunne lage nokså mye kvalm på et fly med en "ruteknuser" ...?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil ikke si at det er det teiteste, men jeg har hatt et par snedige opplevelser.
    I løpet av en uke reiste jeg OSL - LHR - OSL, OSL - LHR - OSL med en kniv på ca 15 cm i sekken, det var først på den siste turen til LHR at jeg ble gjort oppmerksom på kniven. Så den gikk altså gjennom både på OSL og LHR første runde...

    Dessuten reiste jeg en gang OSL - TRD - OSL med noe verktøy i sekken (skrutrekker bl.a.) på OSL hadde de ingen problemer med det. Retur fra TRD så var det full stopp...

    Inkonsekvensen lenge leve.
     
  4. Anders88

    Anders88 Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    28
    Har noe forståelse for at resQme dingsen ble fratatt, men er vel mer det at jeg hadde reist med den i årevis før den plutselig laget trøbbel. Wallet Ninja som til og med er TSA approved gjorde meg rimelig irritert.
     
  5. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste fra BGO til OSL med fire skalpeller og en dåse med A-krem.

    A-kremen ble inndratt.

    /koffert.
     
    Petter B-C liker dette
  6. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    312
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Barbersåpen min ble konfiskert på BGO en gang. Det var i praksis et fast såpestykke som jeg skummer opp med kost, men de mente at den var smørbar. Jeg hadde lyst å si at vekteren nok også var smørbar bare man trykker hardt nok...
     
    thecoldfish, DanH, Mbj and 4 others like this.
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan faktisk komme på flere tilfeller hvor jeg IKKE har blitt fratatt ting jeg absolutt burde blitt fratatt. Jeg hadde en periode en del turer mellom Trondheim og Rygge før Norwegian la ned ruta si der. Da var det regelen heller enn unntaket at jeg, litt sent ute hver eneste gang, spaserte gjennom sikkerhetskontrollen på Rygge med full drikkeflaske, kniver og annet "farlig" verktøy i håndbagasjen. Ble ikke stoppet en eneste gang...
     
  8. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    En liten Victorinox lommekniv, gjenglemt i min trofaste kabin-tursekk. Gardermoen 2003, transfer før flight til KEF. Usikker på reglene da, men hadde passert i dag. (Mindre enn 6 cm lengde.)
     
  9. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,896
    Likes mottatt:
    12,812
    Bonuspoeng:
    183
    Fratatt appelsinmarmelade fra Harrods på LHR. Teit fordi jeg hadde flyttet den over i håndbagasje for å spare litt (egentlig veldig lite) vekt på sjekket bagasje. Ekstra teit, for hvor mange kan man ta livet av med appelsinmarmelade? Trippel teit, for jeg visste jo at såkalt flytende mat blir fjernet i kontrollen.
     
    Wiolenze liker dette
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Fratatt negleklipper (uten fil) på Torp i 2002. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne, men dette var antakeligvis et utslag av post-9/11. La oss også si det slik at vekteren ikke var i humør til å gi noen begrunnelse.

    Derutover konfiskert atskillige Deo-sticks (Hugo Boss) opp gjennom årene, som det ikke var plass til i den ene posen det er lov til å bringe med seg (dette var fortrinnsvis før jeg oppdaget at ARN har større poser enn OSL og CPH). Deo-stick er jo så hardt som det kan bli, men vekten oppgis dessverre både i ml og gram, og det er halmstrået mang en nidkjær vekter begjærlig har grepet.
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Har alltid mine greier i en quart-size pose, som jo er US standard - og regelens opphav. Men nei - ikke bra nok for tøtta på CDG. Hun tok ut alt innholdet og foldet sirlig sammen posen og puttet alt oppi en standard CDG-pose. Og i tillegg konfiskerte hn en tannpastatube, som riktig nok er hakket for stor, men som var nesten tom og samme type jeg alltid reiser med og som ingen har brydd seg med tidligere.

    Aldri følt meg tryggere ...... ;)
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,232
    Bonuspoeng:
    113
    Har reist med en slik sammenleggbar saks i en førstehjelpspakke i mange år uten problem. IMG_0141.JPG
    Blad på ca 2cm, og rimelig sløv og vaklevoren. Ble stor sak sist runde inn til Australia hvor dette terroristvåpenet ble konfiskert.
    Ikke noen stor sak siden en ny koster en tier på Nille, men likevel morsomt hva "sikkerhetsfolkene" klarer å tilte på.
    Motsatt reiste jeg flere år rundt med en bag hvor et skarpladd .357 magnum patron hadde stukket seg inn i foret. Både før og lenge etter September 11. Ble aldri oppdaget. Heldigvis.
     
  13. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,328
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, blitt fratatt brus, kaffe, te..

    Ble også fratatt 1 liter OK Rom på PEK, før 9/11, det var ikke tillatt å ha på flyet. 28 meter seinere kjøpte jeg en ny. Det er den teiteste.

    Eller, reker ble regnet som flytende i BOO en stund. Tror muligens jeg er grunnen til at det er OK nå. Hadde noen turer OSL-BOO-OSL med rekelevering på flyplassen, ferske varer er jo viktig. Har alltid fått de med meg, men har vært utvidet diskusjon flere ganger.

    Hva jeg har sluppet gjennom med derimot, shaize det er mye rart. Tror rekorden er en motorsag. Det var tom for fuel, så da var det greit.

    Har også hatt en full tursekk(mens det enda bare var stikkontroller innenriks), inkl en solid sag. Jeg hadde intensjonen om å sende fra gate siden jeg var seint ute. Kontrollør var skeptisk, men gikk med på å følge meg til gate å se at jeg sendte den. Så ble det 30 min delay. Vekter ga opp: jeg stoler på deg. Hadde jo ikke noen option, det var en 100liters stappfull sekk. Men i teorien kunne jeg plukket ut saga. Noe jeg så klart ikke gjorde.
     
    Xflipper liker dette
  14. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,328
    Bonuspoeng:
    183
    Rent matematisk, så er jo det trygt å ta med ett eksplosiv som for eksempel bombe på flyet. Sjansen for at det er 1 bombe om bord er veldig liten, sjansen for at det er 2 er mindre en mikroskopisk.. Safe flight...
     
  15. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,328
    Bonuspoeng:
    183
    Var det på fast track eller vanlig? Reiser ca hver uke BUD-OSL med fast track. De er ganske nazi. Må av med skoa uansett, har aldri vært ett pip...
     
  16. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    2 kg Finsbraaten Wienerpølser... på EWR, fikk $600 bot og beslaglagt.
     
  17. Anders88

    Anders88 Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    28
    Var på fast track ja.
     
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Amerikanerne foretrekker kortreist junkfood?
     
  19. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje ikke det teiteste, men LHR folkene tok Vegemite flasken i baggen min.
    Det var triste greier for en Australiener.
     
  20. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    4 stk AAA batterier!!! Nigeria. (Sannsynligvis landet med mest korrupsjon i verden) Tolleren hadde nok bare lyst på de batteriene selv, særlig etter at jeg takket høflig nei til hans forespørsel om "you bring a gift for me?" Jeg gadd ikke diskutere noe så han bare fikk batteriene.
     
    Wiolenze liker dette

Del denne siden