Hva er din kredittkortstrategi for 2024?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 06. jan 2024.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg begynte som alltid å skrive en svært omfattende post og bestemte meg til slutt for å dele den opp i tre deler..

    Så siste del, hva er din strategi i år?
    Har vært veldig mye turbulens i det siste halvåret, mange kommentarer og meninger om justeringene av opptjening av statuspoeng på diverse kort og ikke minst økte årskostnader.

    Så hva er din strategi for i år?

    For min del har jeg for øyeblkket nedgradert Amex til classic og lagt all spend på SAS MC + point earner.
    Har kvalifisert meg til pensjonist-gull, så er ikke så viktig med statuspoeng for min del. Og strengt tatt er ikke FlyPremium noe jeg bruker i nevneverdig grad da tilgjengeligheten hos SAS ikke egentlig treffer mine behov..

    Jeg ser for meg at det blir en justering over mot Amex i løpet av året, men det må tilrettelegges slik at jeg holder Elite i kun en kortere periode med høy spend, fordi utenfor CT er det ingenting jeg synes Amex gir.. Og 6000kr /året er ganske drøyt om man tenker noen år tilbake hvor Amex var gratis for EBD...
     
    ina, AirMags, Thomas123 and 12 others like this.
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,728
    Likes mottatt:
    31,988
    Bonuspoeng:
    183
    Blir nok å fokusere på MC spend for grunnpoeng, trenger noen år til for LTG om det i det hele består.

    AMEX vurderes avsluttet, 6k for 20k grunnpoeng er ikke verdt det og jeg får ikke brukt noen andre fordeler inkludert CT i noen særlig grad. Har amerikansk AMEX-platinum gjennom jobben som gjør «elite» overflødig.

    Ellers så er planen hovedsaklig å bruke minst mulig penger totalt sett, målet for året er å avslutte nedbetalingen av boliglånet
     
    ina, AirMags, jonss and 9 others like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Samme strategi som tidligere:
    DnB EB opptrening gir 20.000 status poeng etter hvis omsetning
    AmEx Elite gir 20.000 status poeng etter en hvis omsetning +CT
    SAS MC blir spend
    Maksimere via BillKill.
    Ellers det ekte AmEx kortet for Max Avios opptjening( BA, QR og snart AY, for de som ikke vet, OneWorld)
    Jordbær MC er vel lagt på hylla enn så lenge.

    PS bare å forskuttere skatten via BK gir meg nok CT’r og EB at kredittkort gimikken går som hakka møkk :D (skrevet med forbehold om glass nr 8 med bobler ) :p
     
    AirMags, jonss, milehigh and 9 others like this.
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,482
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsetter med kun elite for opptjening av CT, men om de har tenkt å følge samme prisutvikling de neste årene også så kommer jeg til å si opp.
    Passert 50k statuspoeng denne perioden, og jeg venter fortsatt på 20k fra elite, mulig jeg ender opp med diamond igjen, men om ikke så klarer jeg meg fint med gull.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,732
    Bonuspoeng:
    293
    Har de siste årene kunnet bruke CT på relativt omfattende reiser. Samtidig som jeg og poeng gruppen ikke har høy nok opptjening til å kjøpe alle de lengre reisene vi ønsker. Så for meg er 2 CT som jeg regner med å tjene opp nyttig. Selv om prisen er blir stiv, når jeg må legge på littt BillKill utgifter.

    Også trenger jeg noen statuspoeng mot LTG .

    Så det ble oppgradert til Amex Elite med desembertilbudet. Og regner med å avslutte dette til sommeren. Eller nedgradere til blue. Etter å ha fått med statuspoeng og spend poeng.

    SAS Mc har liksom " alltid" vært der. Men som @Are skriver. Med mye færre langdistanse flyvninger hos SAS. Så er ikke rabatten kortet gir så attraktiv lenger. Og prisen går opp.

    Men i år forblir kortet der og jeg bruker Curve investor kortet målrettet mot å flytte transaksjoner til dobbelt helger. Noe jeg trenger både for poengene, men også få få nok grunnpoeng mot LTG.

    Curve, fortsette intill videre med et betalt abonnement. Når jeg ser på forskjellene i belastninger på kjøp i diverse utland så lønner det seg, om jeg klarer å følge med på helger og hverdager og spend limits. Selv nå som jeg reiser endel mindre en pre og under Covid.

    Utover det gir det jo GBIT som er attraksjonen med Curve.

    Ellers har jeg et par andre, og bruker for tiden Revolut som underliggende kort hos Curve. Mer en andre kreditttkort. Rett og slett fordi med lengre GBIT ender opp med å betale kredittrenter, eller så må jeg stadig flytte penger inn og ut på diverse kredittkort " i tid". Det blir i overkant mye bevegelser og gjennomføre på riktige tider.
     
    jonss, Calling, NoLimit and 4 others like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Kalddusj incoming..

    Min strategi er en kombinasjon av flere her. Bruke minst mulig penger av egen lomme først og fremst. Amex Classic ligger i skuffen frem til jeg finner en fornuftig periode å skaffe en CT eller tre. DNB upgrade er nedgradert for lengst. Sitter igjen med SAS MC, Strawberry og Flying Blue. Sistnevnte har jeg et mål å få fløyet opp poengene fra snart. SAS MC er hverdagskortet, DNB og Amex blir aktivert ved behov.
     
    Last edited: 07. jan 2024
    Calling, NoLimit, trygveat and 2 others like this.
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Elite som før, både for status og 2 CT.
    SASMC premium som før, FP suveren. Når Amex ikke aksepteres.
    Curve blir enten nedgradert til laveste nivå eller avsluttet, nå som en ikke får EB via kortet og ikke kan bruke GBIT mot SASMC etter 6.2.24
    Jordbærkortet belastes pt en gang/mnd og Trumf Visa forblir i skuffen med tanke på ev. tilbud...
     
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,577
    Likes mottatt:
    22,641
    Bonuspoeng:
    183
    Det meste skjer på SAS MC premium, venter på et oppgraderingstilbud fra classic til premium, evt elite, fra amex. Ser noen refererer til et desembertilbud men det kan jeg ikke huske å ha sett, evt bare glemt det fordi min periode går fra januar til desember og jeg hadde mer enn nok statuspoeng allerede.
    Jordbærkortet brukes når jeg har klart å nå grensen på MC. Trumf visa har jeg knyttet til paypal for å få litt omsetning i ny og ne.
     
  9. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et par perioder nå brukt den nokså vanlige kombinasjonen SAS MC (for FP), DNB for 20k statuspoeng v/200k spend og SAS Amex Elite for 20k statuspoeng.
    Jeg ser at jeg ikke ofte får brukt CT. Men BillKill for å betale restskatt gir meg automatisk en CT og poeng til "OK" pris. Om jeg nå fortsetter å fly mer enn tidligere, så kan fort Elite ryke. Fløy inn diamant denne perioden (de 4-50k som manglet etter kredittkortene). Det er mulig jeg skipper diamant og nøyer meg med gull neste gang (har diamant til mai + 12 mnd + 3 mnd.

    Jeg brukte Curve GBIT til å gi meg selv en god start på spendingen på DNB, da jeg kunne flytte en god del fra SAS MC over på DNB nå rett over nyttår. Så samler jeg opp på DNB videre, med plan om å flytte det til SAS MC ved neste dobbelt-weekend.
    Må bare passe på at jeg ikke bikker 100k i spending før jeg kommer over på neste statusperiode.
    Jeg kunne eventuelt droppet DNB, men da må jeg finne et annet kort til "lagring" av poeng mellom hver dobbeltweekend.

    La oss si jeg har 400k i spend mellom DNB og SAS MC i dag. Det skulle gi mulighet til 400000 * (0,15 * 2) * 0,25 = 30000 statuspoeng på SAS MC ved optimal bruk av dobbeltweekend...
    Ingen komklusjon, bare tanker.
     
    EndreD, jonss, Calling and 1 other person like this.
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    8,653
    Bonuspoeng:
    183
    Beholder DNB Saga med EB upgrade som primært felleskort for husholdningen, spesielt da de første 10.000 statuspoengene derfra hjelper mot EBD-kvalifisering. Trenger imidlertid ikke resten, så det kan være det kortet får nedkjøling etterhvert.

    Beholder også SAS MC Premium for FP4 og for bruk primært til egne ting og jobbutlegg. Strawberry-kort til 300 kr i året tenkte jeg også å beholde, men tipper det blir litt mer strategisk bruk når det er kampanjer, og heller plassere hotellspend på andre kort.

    Tipper jeg plasserer mesteparten av jobbutlegg på DNB-kort nå i starten av året for å kickstarte litt, og så heller går over til SAS MC etterhvert. Skal gjøre en vurdering av AmEx etterhvert, en ny CT hadde vært kjekt, så skal se om det kommer en kampanje vi kan bli med på.

    Ellers skal jeg se om jeg kanskje klarer å finne en Kiwi jeg liker i nærheten med godt vareutvalg og god kvalitet på frukt og grønt. Hadde vært kjekt å få noe Trumfpoeng iblant, men Kiwi Trondheimsveien fortjener ikke pengene mine.
     
    EndreD, jonss, Calling and 3 others like this.
  11. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Dere må sjekke opp deres andre uleste tråder i forumet. Curve kan ikke lenger brukes til å få poeng med SAS EuroBonus MC (fra 6. feb). Dermed blir de doble poenghelgene litt mer tricky å utnytte.

    Jeg tenker allikevel å fortsette med SAS MC Premium for å oppnå og kunne bruke FP4.

    Har også skaffet Amex Elite nå i desember for å få 30k poeng i mars om jeg klarer 45k i spend - og skal fortløpende jobbe videre for å opptjene min første CT.

    Beholder også Curve Black ut året siden jeg uansett betalte for ett år, og det gir meg god kurs i utlandet - men er veldig usikker på hvordan jeg skal fordele spend ved neste utenlandstur, siden Curve forbruket ikke vil hjelpe meg å få noen EuroBonus poeng da :(

    Har vært inne på tanken om Saga MC upgrade flere ganger, og spesielt i dag når jeg fant ut at Curve ikke kan brukes med SAS MC lenger. Kanskje DNB følger etter og ikke gir poeng via Curve de heller? Men jeg tror ikke egentlig jeg trenger statuspoengene derfra, da jeg definitivt ikke har bruk for noe mer enn Gull. Flyr for sjelden for cash, og fordelene får jeg jo uansett for det mest med poengreiser.
     
    Calling, Storbaba, Upsaker and 3 others like this.
  12. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    5,538
    Bonuspoeng:
    183
    Har degradert DNB MC høsten 2023.

    Plan for dette året?
    - 150k første spend på Amex Elite for å få 1 CT (har en ubrukt for 2023, men trenger en til for å få hele familien i lufta). Degraderer etterpå.
    - Oppgradere DNB MC og deretter 200k spend. Degraderer etterpå.
    - SAS MC har jeg aktivt hele perioden og svitsjer tilbake til dette når de to overnevnte er fullført.

    Mål for året?
    - Diverse award turer i norge/europe, primært rabattert med SAS MC FP4
    - 2 pax med SAS LH
    - Få hele familien til Asia en eller annen gang.
    - Med Amex Elite, DNB MC, SAS MC og en betalt longhaul tur så blir det Diamond ett år til.
     
    Calling, Upsaker and Are like this.
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,168
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Både Kiwi Hasleveien og Kiwi Rodeløkka er betraktelig bedre enn Trondheimsveien. Spesielt førstnevnte.
     
    Calling, Henrik and sovehue like this.
  14. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært Amex-kunde siden 2018 (1 år med dnb, resten etter de gikk solo. Får statuspoeng ca 19. jan. Forsøker å få sagt opp så snart 1 CT er i boks. Har betalt oppussing og lagt ut for en kompis via BK for å betale elektriker (98k) og var i arr.komitee for julebord på jobben og ba da følgelig om å betale for all maten (vi skulle egentlig få betale på terminal, men de hadde bare 1 terminal på hele firmaet, så ble derfor faktura). Den tas naturlig nok via Bill Kill. I mitt hode går regnestykket i pluss eller er til å leve med ved å betale gebyr og si opp og slippe den nye (,dyre) månedskostnaden.

    Med gårsdagens nyheter sies nok Curve X opp etter hvert. Beholder Sas MC for FP4.

    Likt mål som enkelte ovenfor; å rekvalifisere til gull for potensiell EBG billigst mulig.

    Har utstyrt min far med mitt saga-kort (han har det selv, men har ikke EB-opptjening). Jeg booker Spania-turer for ham med FP4 støtt og stadig, og har derfor bedt om hjelp til spend-krav slik at jeg har mindre utlegg til reise-bonanzaen i praksis, men likevel klarer å rekvalifisere. Jeg bruker selv curve med saga i bakhånd.

    Målet er derfor amex elite 1 CT - si opp kombinert med 200k spend på saga. De resterende flyr jeg inn, kjøper statuspoeng eller tar 1 MR, slik at jeg kan betale ekstra ned på lånet med disse rentene.

    Skal også utnytte CTene maksimalt før SAS forlater star alliance og har til hensikt å ta 3 uker fri uten lønn for å reise ila dette året (1 uke førstereis i Vietnam - vinterferie, 2 uker påskeferie i Japan, 3 uker med alle fridagene i Mai i Sør Korea på rundreise, samt 10 dager høstferie i Japan). Ønsker og håper også å få booket 2 CT reiser for 2025 (vinter og påskeferie).
    EDIT: Jeg er da lærer og tanken er å søke fri i tillegg til avspaserinsperiodene fordi vi er forventet å jobbe 43,5t i snitt hver uke (for dem som ikke skjønner bæret av matematikken).
     
    EndreD, milehigh, Calling and 3 others like this.
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Strategien for 2024 ble akkurat iverksatt:

    Saga søknad sendt til DnB.
    Beholder SAS EB MC premium inntil videre.
    Curve black sies opp når transaksjoner er flyttet til rett kort.
    Har Amex classic på lur, kan bli aktuelt med oppgradering til Elite hvis jeg ser muligheten for en CT før sommeren.
    Santander flexi blir sagt opp når Saga er på plass.

    Har ellers klart EBD i 2023 uten statuspoeng fra Amex. Gjenstår å se om EBD blir fornyet i år eller som jeg sier meg fornøyd med EBG.
     
    Calling, Upsaker and Are like this.
  16. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,676
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde tenkt å droppe Amex Platinum og beholde Amex Elite og MC Premium, men beholder alle tre siden Plat nettopp har steppet opp på perks. Har ikke noen supersmart strategi på hvem brukes hvor, og synes Curve og Billkill høres for stressende ut. Som IT-konsulent er det nok bedre å selge noen ekstra timer og legge pengene i reiser, enn å prøve å outsmarte et Fintech system satt sammen av lure blåruss. Og så kan man jo rasjonalisere bort kostnad for disse kortene som utgifter til inntekts ervervelse :)
     
    EndreD, jonss, Wiolenze and 9 others like this.
  17. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Har også "pensjonistgull" opptjent i mitt 40. leveår, så har nedgradert fra SAS elite til premium. Beholder sas mc premium enn så lenge.

    Må vel egentlig heller finne ut hvordan jeg når siste FP nivå igjen så det egentlig er verdt noe. Hadde det i covid-årene da der var sabla mye 4x kampanjer, men ser jeg ellers har ligget 35-45 k poeng unna høyeste nivå.
     
    Calling and Upsaker like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,732
    Bonuspoeng:
    293
    Link!
     
  19. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    https://saseurobonusmastercard.no/kortene/sammenligne-kort/
    nede under vilkår.
    Svarte altså...
    En ting er å ikke gi doble poeng. Men å ta bort poengene helt er jo en HELT annen sak da..

    Da blir det at kona fortsatt har det fysiske Curve-kortet mitt, koblet mot DNB, men hun får også SAS-MC for bruk når det er dobbelt-weekend. Så bruker jeg Curve (for å få Apple-Pay på DNB) og SAS MC på Apple-pay. Med DNB som fysisk kort om nødvendig.
     
    Last edited: 06. jan 2024
    jonss and Preference like this.
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Målet for 2024 er å fornye diamant da jeg har en tur til LA med minstemann og en tur til Taiwan med eldstemann, begge turene med revenue ticket. Så jeg fortsetter med følgende som i 2023:
    1. Amex Elite for 20k statuspoeng og 2 CT'er. SAS MC tas i bruk når CT'ene er i boks.
    2. DNB SAGA for 20k statuspoeng. SAS MC tas i bruk når 20k statuspoeng er i boks.
    Er kun noen få år unna LTG. Så lenge det ikke er annonsert avvikling eller vesentlige endringer rundt LTG, jobber jeg for å nå LTG.
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden