Kalenderår. Du kan se i app eller nettbank, under "min økonomi" eller "pengebruk". Still inn på bare MC og år, 2024, så får du bruk i 2024.
Den store fordelen, etter det som rapporteres, er at tilgjengeligheten på bonusseter med SkyTeam er mye større enn i *A hvilket er en åpenbar oppside. Risiken og det ukjente er prisingen i poeng som vi enda ikke vet. Sorry, nok off topic nå.. Dette hører hjemme i annen tråd!!
Hvordan har du kontroll på hvor mye poeng han bidrar med til å dekke turene du booker for han? Jeg har prøvd å gjøre samme innsalg til mine foreldre nå med at de får duplikater av mine kort, handler for de. Jeg styrer poeng og fikser bedre turer for de mot at jeg får ekstra poeng å rutte med når jeg selv trenger det.. Men da er det å ha kontroll på det der da..
Blir nok å gjenta fjorårets strategi: DNB Saga: 90k frem til ny inntjeningsperiode, så opp til 200k SAS Amex Premium: 150k for 1 CT SAS MC Premium: kjøp hos SAS og i utland som ikke går på DNB kort + 2x kampanjer Strawberry MC: bruk hos Strawberry og ev. kjøp hver mnd for å få netter på status + kampanjer Curve og Norwegian: minibankuttak Antar på samme måte som han har kontroll på å få igjen penger for kortbruken. Når han selv bruker kortet via Curve blir det jo enkelt å sammenligne egen bruk der med total bruk på faktura fra DNB. Ved bruk av DNB tilleggskort eller SAS MC pointearner får du spesifisert bruk per kort på faktura.
I praksis så gidder jeg ikke bry meg. Dro inn haugevis med poeng ila corona, og han mente jeg ikke burde bunkre opp for mye og heller bruke litt i ny og ne (viste seg å få rett i det). Ser på det som takk for alt oppigjennom, så i grunn så har han bare fått det. Har vel egentlig ikke giddet å ta betalt for skattene og avgiftene heller. Hadde jeg brydd meg er det jo ikke verre enn et excel ark med litt manuell føring og automatikk med litt månedlig upkeep. Type booket tur BGO - ALC feb 2024 - 30k EBP. Bruker som nevnt mitt saga til ham og curve med saga på meg selv. Så da eksporterer jeg bare månedlig fakturaen fra dnb, åpner excel-filen, fjerner alle crv*...., summerer hans utlegg, ganger summen med 0,15, og så er det jo + - kolonne inn vs ut
Amex Elite: Kun realistisk å opptjene 1 CT, men trenger 20k statuspoeng for reisen mot LTG. SAS MC Premium: Brukes der Amex ikke fungerer og når det er kampanjer. Bank Norwegian Visa: Kun uttak av kontanter. Nordea MC: Brukes aldri, men gir 4 x LoungeKey. Shell MC: Backup-kort, brukes aldri. DNB debet: Backup der kredittkort ikke aksepteres, samt at det fungerer som ID (bildet må nå nærme seg 25 år...). Nordea debet: Brukes aldri.
Her kommer et spørsmål fra en AMATØR: I husstanden med fem pax ligger vi på ca 250.000,- i året på MC og ca 5000,- i Trumfkroner. EB poeng brukes på familieferier i typiske ferieuker til typiske feriedestinasjoner. Erfaringsvis ligger reell verdi på anvendte EB poeng på ca 8øre. Bakgrunn for tallet er sjekk av flyreiser til Spania/Frankrike/Italia/Hellas/Kroatia sommer 2024 sjekket etterhvert som bonusreisene er gjort tilgjengelig. Jeg har Saga MC i dag og vurderer Upgrade. Når jeg regner på kostnad vs utgift får jeg en fordel på kun 1732,-/år. Jeg har ikke noe behov for en begrenset lounge key og slikt mtp at vi alltid er fem på tur. Fordelene synes så små og få at ulempen de begrensede bonusbillettene utgjør veier ikke opp etter min mening. Da vil jeg heller beholde fleksibilitet i både valg av flyplass og reisedatoer. Hvor ligger den åpenbare fordelen for vår familie å bruke tid og krefter i jakt på EB poeng? Provoserende spørsmål kanskje, men jeg undres faktisk...
Det ligger i longhaul business. Verdi på anvendte EB poeng har i snitt ligget på ca 30øre / poeng på de siste fam turene jeg har tatt med 4 i biz til Aruba, Cancun, Malaysia, Argentina. Amex elite gir 2 CT som dobler verdien av poengene så det kortet kan være fornuftig å ha hvis du har nok poeng til å bruke 2 CT.
EB poeng har mest verdi på langreiser, gjerne i andre klasser en økonomi. Innad i Europa er jeg enig at EB stort sett har liten verdi, da er kanskje Norwegian Reward ett vel så bra program? Personlig bruker jeg poeng på reiser jeg aldri hadde gjennomført med penger som betalingsmiddel Neste halvåret har jeg: 2 stk Business t/r Dubai - 105 000 poeng+CT - normalpris i penger i: 30-40k 3 stk Business t/r Tokyo - 180 000 poeng +Flypremium(SAS) - normalpris i penger ~90k 4 stk Business t/r Vietnam - 330 000 poeng + CT - normalpris i penger 90-110k
Som andre påpeker longhaul C er hvor verdien ligger, men det er nærmest håpløst for en familie på 5. Ellers, kan være veldig mye verdi innenriks også - spesielt hvis det er tett på avreise. Jeg har fått 40øre+ per poeng en gang jeg måtte i en begravelse og 25øre+ per poeng på en reise nordover i juni.
Med 5 personer og 100k poeng ville jeg være tilbøyelig til å si at dere vil få størst verdi innenlands. Da kan dere 2 ganger i året dra hvor som helst i Norge. Sammenlign med å kjøpe de samme billettene for penger, og du ser at poengene her gir stor verdi. Alternativt kan dere én gang i året dra til de nordiske landene eller Tyskland / Polen / Baltikum.