Hva er din kredittkortstrategi for 2024?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 06. jan 2024.

  1. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Kalenderår
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Kalenderår.
    Du kan se i app eller nettbank, under "min økonomi" eller "pengebruk". Still inn på bare MC og år, 2024, så får du bruk i 2024.
     
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Den store fordelen, etter det som rapporteres, er at tilgjengeligheten på bonusseter med SkyTeam er mye større enn i *A hvilket er en åpenbar oppside. Risiken og det ukjente er prisingen i poeng som vi enda ikke vet. Sorry, nok off topic nå.. Dette hører hjemme i annen tråd!!
     
  4. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    812
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Så jeg hadde fått 10.000 i Mai og Sept så da er det vel bare å tute på for dette året for 20.000 nye:)
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,168
    Likes mottatt:
    7,503
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kan vel nesten forvente at det går opp? Noe som vil øke verdien av CT
     
  6. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan har du kontroll på hvor mye poeng han bidrar med til å dekke turene du booker for han?
    Jeg har prøvd å gjøre samme innsalg til mine foreldre nå med at de får duplikater av mine kort, handler for de. Jeg styrer poeng og fikser bedre turer for de mot at jeg får ekstra poeng å rutte med når jeg selv trenger det.. Men da er det å ha kontroll på det der da..
     
  7. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    858
    Likes mottatt:
    2,701
    Bonuspoeng:
    93
    Blir nok å gjenta fjorårets strategi:
    DNB Saga: 90k frem til ny inntjeningsperiode, så opp til 200k
    SAS Amex Premium: 150k for 1 CT
    SAS MC Premium: kjøp hos SAS og i utland som ikke går på DNB kort + 2x kampanjer
    Strawberry MC: bruk hos Strawberry og ev. kjøp hver mnd for å få netter på status + kampanjer
    Curve og Norwegian: minibankuttak

    Antar på samme måte som han har kontroll på å få igjen penger for kortbruken. Når han selv bruker kortet via Curve blir det jo enkelt å sammenligne egen bruk der med total bruk på faktura fra DNB. Ved bruk av DNB tilleggskort eller SAS MC pointearner får du spesifisert bruk per kort på faktura.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  8. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    I praksis så gidder jeg ikke bry meg. Dro inn haugevis med poeng ila corona, og han mente jeg ikke burde bunkre opp for mye og heller bruke litt i ny og ne (viste seg å få rett i det).

    Ser på det som takk for alt oppigjennom, så i grunn så har han bare fått det. Har vel egentlig ikke giddet å ta betalt for skattene og avgiftene heller.

    Hadde jeg brydd meg er det jo ikke verre enn et excel ark med litt manuell føring og automatikk med litt månedlig upkeep.

    Type booket tur BGO - ALC feb 2024 - 30k EBP.

    Bruker som nevnt mitt saga til ham og curve med saga på meg selv. Så da eksporterer jeg bare månedlig fakturaen fra dnb, åpner excel-filen, fjerner alle crv*...., summerer hans utlegg, ganger summen med 0,15, og så er det jo + - kolonne inn vs ut
     
    mariusberg89 liker dette
  9. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    1,049
    Likes mottatt:
    9,594
    Bonuspoeng:
    183
    Amex Elite: Kun realistisk å opptjene 1 CT, men trenger 20k statuspoeng for reisen mot LTG.
    SAS MC Premium: Brukes der Amex ikke fungerer og når det er kampanjer.
    Bank Norwegian Visa: Kun uttak av kontanter.
    Nordea MC: Brukes aldri, men gir 4 x LoungeKey.
    Shell MC: Backup-kort, brukes aldri.
    DNB debet: Backup der kredittkort ikke aksepteres, samt at det fungerer som ID (bildet må nå nærme seg 25 år...).
    Nordea debet: Brukes aldri.
     
    Spielhaug and Maggie like this.
  10. AKB

    AKB Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Her kommer et spørsmål fra en AMATØR:

    I husstanden med fem pax ligger vi på ca 250.000,- i året på MC og ca 5000,- i Trumfkroner. EB poeng brukes på familieferier i typiske ferieuker til typiske feriedestinasjoner. Erfaringsvis ligger reell verdi på anvendte EB poeng på ca 8øre. Bakgrunn for tallet er sjekk av flyreiser til Spania/Frankrike/Italia/Hellas/Kroatia sommer 2024 sjekket etterhvert som bonusreisene er gjort tilgjengelig.
    Jeg har Saga MC i dag og vurderer Upgrade. Når jeg regner på kostnad vs utgift får jeg en fordel på kun 1732,-/år. Jeg har ikke noe behov for en begrenset lounge key og slikt mtp at vi alltid er fem på tur. Fordelene synes så små og få at ulempen de begrensede bonusbillettene utgjør veier ikke opp etter min mening. Da vil jeg heller beholde fleksibilitet i både valg av flyplass og reisedatoer.

    Hvor ligger den åpenbare fordelen for vår familie å bruke tid og krefter i jakt på EB poeng? Provoserende spørsmål kanskje, men jeg undres faktisk...
     

    Attached Files:

  11. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Det ligger i longhaul business. Verdi på anvendte EB poeng har i snitt ligget på ca 30øre / poeng på de siste fam turene jeg har tatt med 4 i biz til Aruba, Cancun, Malaysia, Argentina. Amex elite gir 2 CT som dobler verdien av poengene så det kortet kan være fornuftig å ha hvis du har nok poeng til å bruke 2 CT.
     
    Insomnia4u and Cumulus like this.
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,832
    Likes mottatt:
    8,327
    Bonuspoeng:
    183
    EB poeng har mest verdi på langreiser, gjerne i andre klasser en økonomi.
    Innad i Europa er jeg enig at EB stort sett har liten verdi, da er kanskje Norwegian Reward ett vel så bra program?

    Personlig bruker jeg poeng på reiser jeg aldri hadde gjennomført med penger som betalingsmiddel

    Neste halvåret har jeg:

    2 stk Business t/r Dubai - 105 000 poeng+CT - normalpris i penger i: 30-40k
    3 stk Business t/r Tokyo - 180 000 poeng +Flypremium(SAS) - normalpris i penger ~90k
    4 stk Business t/r Vietnam - 330 000 poeng + CT - normalpris i penger 90-110k
     
    jonss liker dette
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,214
    Likes mottatt:
    1,951
    Bonuspoeng:
    113
    Som andre påpeker longhaul C er hvor verdien ligger, men det er nærmest håpløst for en familie på 5.

    Ellers, kan være veldig mye verdi innenriks også - spesielt hvis det er tett på avreise. Jeg har fått 40øre+ per poeng en gang jeg måtte i en begravelse og 25øre+ per poeng på en reise nordover i juni.
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93

    Med 5 personer og 100k poeng ville jeg være tilbøyelig til å si at dere vil få størst verdi innenlands. Da kan dere 2 ganger i året dra hvor som helst i Norge. Sammenlign med å kjøpe de samme billettene for penger, og du ser at poengene her gir stor verdi.

    Alternativt kan dere én gang i året dra til de nordiske landene eller Tyskland / Polen / Baltikum.
     
    Nordlands liker dette

Del denne siden