hva er lov med tanke på håndbagasje?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Elmo, 21. mai 2022.

  1. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sitter for øyeblikket ombord på SK og fikk nettopp en erfaring som jeg kunne tenkt meg å høre forumets innspill på:

    Hadde tatt med meg laptopen min i en relativt liten dataveske (se bilde) og siden jeg ønsker å bruke den underveis la jeg den ikke opp i hattehyllen.
    Jeg har forstått regelverket slik at små vesker og datavesker under 15x30x40 cm kan oppbevares under seter foran såfremt man ikke sitter på nødutgang eller første rad.
    Ble derfor overrasket når en ganske brysk flyvertinne krevde at den skulle ligge i hattehyllen. Hun insisterte på at regelen gjelder for håndvesker, men at dette var en laptop og dermed ikke kunne oppbevares der. (det skal sies at jeg sitter inneklemt på vindusplass, ellers hadde det vært relativt lett å reise seg og flytte den opp).

    Så ingen hensikt i å motargumentere, men tenker jo at dette umulig kan være forbudt. Lurer på om andre på forumet har opplevd det samme, eller er det gjengs oppfatning at laptoper i slike bærefutteraler/tynne datavesker ikke skal oppbevares mellom bena på takoff/landing?
    68058904264734.jpg
     
    Last edited: 21. mai 2022
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri opplevd. Slår meg som mistolking når SAS' egne sider har denne formuleringen.

     
    Elmo liker dette
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Har selv hatt en liten ryggsekk med laptop (og litt klær osv) oppi, under setet foran meg haugevis av ganger. Hos SAS og andre. Aldri vært noe problem.

    Men: jeg har merket meg at de ofte annonserer "items such as laptops, weighing more than 1 kg, must be stored for take off and landing".

    Kanskje det var denne regelen CC misforstod? Tanken må jo være at du ikke kan ha den i fanget og kanskje ikke i lommen på setet foran. Men i en bag, under ett sete må den jo kunne være.

    Folk har ofte langt tyngre ting enn laptopper under setet foran, så da måtte jo de også vekk - hvis tanken var at de kan flytte på seg og skade noen i turbulens.
     
    Travellingalf, Elmo and trygveat like this.
  4. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Har alltid laptopen m.m. med i ryggsekk som jeg har under setet foran. Aldri vært noe problem.
     
  5. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemeldinger, som heldigvis er helt i tråd med det jeg har antatt, og ikke minst helt i tråd med sunn fornuft.
    Konkluderer med at det er innafor å ha laptopen under setet foran.
    (For å unngå evt risk for argumentering med CC bør det kanskje være en litt større PC-veske/bag enn den jeg brukte, som kan fremstå mer som et futteral/sleeve. Antar man feks ikke har lov å legge fra seg en ubeskyttet laptop på gulvet i fall den sklir avgårde)
     
    Skarven and tobeornot999 like this.
  6. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha lest første innlegg:
    - Vesker og andre mindre/flatere gjenstander som kan skli på gulvet må nok antakelig opp i hattehyllen, da "bøylen" som skal holde mindre vesker på plass har en "glippe" på kanskje 5 cm (??) mellom gulvet og bøylen som kan medføre at gjenstander flytter på seg ved landing/take-off eller andre uhell. Dermed så utgjør det en potensiell risiko.
    Ser at det er det Elmo også skriver over.
    Anbefaling: Ha med en liten sekk eller større dataveske.
     
    Skarven, kaijoar, kaiarne and 2 others like this.
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    De sjekker jo ikke hva man har med i ryggsekken, så det blir vanskelig for dem å se at der ligger en laptop i en ryggsekk vs i en dataveske :D ryggsekker bruker de aldri å si noe på, men har vært med på at de er strenge med løse laptop / laptop sleeve etc.
     
    travelislife liker dette
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat den med 1kg er jo essensiell. Mine observasjoner fra tidligere er at folk som sitter med ipad pro, Microsoft Surface og lignende får beholde disse selv om de er på størrelse med en laptop, mens selv den minste laptop må pakkes ned. Gir jo ikke akkurat mening :rolleyes:
     
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jo det gir mening, fordi det står «laptops must be stored» og ikke noe om iPads :p
     
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en iPad pro 12,9 og den er ca 700gram og med dekselet så er den under 1kg. Med over to hundre flyvninger i året så har jeg vel totalt 4 eller 5 ganger fått beskjed om at den må opp. Nytter aldri å diskutere vekten med dem når de har bestemt seg selvsagt.
     
    Skarven liker dette
  11. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,232
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.ospreyeurope.com/shop/no_nb/osprey-daylite-plus-2021 jeg har denne. Vet ikke om den godtas av Ryanair, flyr uansett ikke med de.
    Sekken passer fint under setet, ligger veldig godt på ryggen min, har god "lufting" slik at du slipper å bli for klam på ryggen i varmere vær, kan lett henges på en vanlig kabinkoffer pga et avlangt hull øverst på baksiden. Digger "ekstralommen" på fremsiden, praktisk å slenge snacks oppi. To flaskeholdere er også meget praktisk.
    Flyr typisk med kabinkoffert og denne ryggsekken, aldri fått påpekt at det ikke er greit, verken av SAS eller KLM.
     
    jgroneng liker dette
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Ryanair flyr jeg heller ikke med, det var bare et reklameeksempel som de har som følger eksakt malene som er lov. Jeg skal ikke ha annen kabinkoffert so en vanblig ryggsekk er ikke det jeg er ut etter. Det går på light billetter... Best utnyttelse av plass. Vanlige ryggsekk har jeg flere, men de er jævlig å pakke :=)
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Jorge liker dette
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har spesialbestilt en ryggsekk i 38x25x19,5. Den føler jeg maksimerer plass og fleksibilitet, men det er selvsagt for de mest dedikere, og dem som ikke bryr seg om den fineste skinfinish:

    7F80D6D3-15AD-44CC-8874-80ADA613298B.jpeg
    7810D36B-C5B6-4143-B3A0-C3A2890BE590.jpeg

    Ellers, jeg eier også tidligere nevnte Chicago
    https://cabinmax.com/products/chicago-20l-stowaway-tech-backpack-40x25x20-flies-free-on-ryanair
    og har vært ganske fornøyd med den.

    C2E27F56-8B20-418B-BA80-87EF01D1DDDE.jpeg B14BBBCD-3603-4C5C-9914-DEB6E3D6FD6B.jpeg
    3809B47C-2822-45A6-8360-6B26B7A0AE14.jpeg

    En annen mulighet er Kanken No2:
    https://www.norli.no/kanken-no-2-black

    Den har jeg brukt mye, men den taper dessverre litt for mye i dypden. Kanken har noen ryggsekker som er 18cm dyp, men de blir litt for store ellers synes jeg.
     
    Last edited: 07. juni 2022
    jgroneng and Are like this.
  16. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Flight bag som ingen CC noensinne har klagd på. Holder stor laptop, ladere, toalettsaker og noen dagers skift.

    Håndtak og skulderreim.

    16546242707798134095864606290615.jpg
     
    kaijoar, Spielhaug, Are and 1 other person like this.
  17. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er glad i bagasje på hjul :) og leter etter en liten en som kan gå under setet. Type Samsonite underseater eller lignende. Har dessverre ikke funnet i butikk her til lands enda og som en over skrive så koster det så hinsides å bestille fra utlandet.
     
  18. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor strengt tolkes reglene hva angår ytre mål på håndbagasje?

    Så vidt jeg husker er grensen hos SAS 55 x 40 x 23 cm.

    Har en kombinert trillekoffert / ryggsekk jeg liker, og som jeg har målt til 57 x 35 x 25 cm. Kan nok "klemme sammen" de 25 cm til 23, men 57 cm høy er den uansett.

    Dette er for øvrig sekken, som jeg har modifisert ved å klippe av noen overflødige bærestropper: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-multifunksjonsbag,-40-liter/p/31-8017

    Ser produsenten oppgir en høyde på 56 cm, men min tommestokk sier altså 57.

    Bør jeg ta en annen sekk?
     
    Last edited: 25. juli 2022
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Det går nesten garantert fint hos SAS.

    Man kan si mye kritisk om det flyselskapet, men de har aldri vært harde på å bruke "målebokser" som enkelte andre (ja, deg bla Ryanair).

    Og om ryggsekken skulle havne oppi en måleboks, vil det nok aldri være noen som reagerer på 2 cm mer enn riktig høyde heller :)

    Caveat: ULCC kan selvsagt se annerledes på saken, men SAS gjør det neppe.
     
    Wanderlust liker dette
  20. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Er et par fordeler med ryggsekk vs. trillekoffert. Man kan som oftest trykke den litt sammen om den ikke er full, og sånn sett lettere holde seg innafor krava. Og basert på mine høyst subjektive erfaringer så bryr personell i gate seg mindre om å sjekke sekker, og du blir sjelden bedt om å slenge den under flyet. Dette gjelder også for mindre fly der man blir bedt om å sette igjen ved trappa.

    Har selv brukt denne på mange turer og er godt fornøyd:
    https://www.ospreyeurope.com/shop/no_nb/osprey-daylite-carry-on-travel-44-2021
     
    tobeornot999 and Wanderlust like this.

Del denne siden