Hva er vitsen med SAS Gull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Snabelfaen, 17. juli 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har nå vært Gullmedlem i snart ett år og har dannet meg noen erfaringer i forhold til dette, og jeg ser ikke vitsen med å ha en slik status, og her skal jeg forklare hvorfor:

    1. Mesteparten av poengene jeg samler er ikke relatert til fly, jeg tjener mest poeng på viatrumf, her tjener jeg nesten 300.000 poeng, litt ved hjelp av å booke for venner og folk på jobben også :)

    2. Etter å ha fått den endelige avslaget på Amex Platinum, og jeg i de dager fikk det nye kortet Masercard Premium som nøytraliserte fordelene med Amex premium kortet som jeg da hadde, så ringte jeg inn og terminerte forholdet deres. Noen dager senere så ringte Amex meg opp og spurte hvorfor jeg avsluttet Amex kortet mitt. når jeg forklarte dem situasjonen så ble jeg tilbudt Amex Platinium for å rette opp i det, dermed ble CT på meg også :)

    3. Dama mi har også Amex Platinium, og henter omtrent like mange poeng som meg på Viatrumf.

    4. Når du flyr F eller C så er lounge inkludert. Ja, vi får ikke tilgang på den innerste lounge på OSL, men ser heller ikke vitsen med det da mat menyen på den ytterste lounge er nesten like bra. F-Lounge andre steder er mye bedre enn den i OSL uansett. Derfor bør OSL få ett bedre produkt om jeg fortsatt skal prioritere dem.

    5. Så den eneste fordelen som har noe betydning er 25% ekstra poeng på SAS flyginger, noe som jeg ikke ser vitsen med, så lenge jeg ikke flyr Business til HongKong, Tokyo, LA, eller San Francisco så får jeg fint lite uttelling for det.

    6. Det holder med 3 eksotiske turer i året :)

    Derfor kan jeg si at SAS bør satse litt hardere, på at Gull skal lønne seg, for akkurat nå er fordelene spist opp av fordelene vi får fra andre kanter i systemet :)
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Video med fin oppsummering på hvorfor Star Alliance Gold er en fornuftig reisepartner.

    Det er naturlig å velge bonusprogram hos et flyselskap som holder til der du flyr mest, derfor SAS EuroBonus for mange reisende bosatt i Norge. Flyr du mye C og F så har du uansett alle statuser og fordeler du vil.

    Om jeg skal fremheve én fordel ved høy status, så er det prioritering ved IRROPS.


    Du er alt for beskjeden.
    Hva er din alternative flyplass å bytte til?
     
    Are, MilageRune, milehigh and 2 others like this.
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et annet perspektiv på fordelene ved gull. Flyr mest i jobbsammenheng og da har gull vært kjekt når uforutsette ting skjer og man må ringe kundeservice. Flykaos i fjor og jeg kom gjennom på et par minutter, kollegaen min brukte 25. Den ekstra bagasjen er også verdt noe. Poeng er kjekt, men sekundært til effektiv gjennomføring av reisen. Café loungene til sas synes jeg er helt supre da en bolle, banan og en kaffe er alt jeg trenger før morgenflyet.
     
    travellers4fun, mrhaakon and Peter like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    @Snabelfaen har et poeng for den gruppen av mennesker som liker å fly, men som ikke flyr noe særlig i hverdagen.

    Av fordelene som er nevnt i video og innlegg er de aller fleste til stor glede for dem som flyr relativt ofte. Og jeg tror det er greit å ha i bakhodet at lojalitetsprogrammene eksisterer for å generere lojalitet hos gode kunder som genererer mere omsetning, og ikke for oss som flyr en sjelden gang.

    Den eneste fordelen jeg ser er IRROPS og mulighetene for rask og prioritert hjelp, og satser på at jeg får ( enda) bedre service om jeg blir sittende fast med *A etter at diamantkortet er kommet i hus i høst.

    Spørsmålet blir da om TS finner et annet lojalitetsprogram som kan gi ham flere fordeler der en samtidig kan generere bonuspoeng uten å kjøpe flybilletter.

    For min del hadde jeg like gjerne satset på OneWorld med tanke på hvilke andre flyselskaper som flyr ut fra Gardermoen og på prisene de selskapene leverer. Men da hadde jeg vært avhengig av å generere poeng for bonusreiser ved å kjøpe flybiletter og ikke melk og brød.
     
    Mbj, kaijoar and RoadKing like this.
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er enig i at majoriteten av behovet for gullkort forsvinner når man flyr C og F, med unntak av ved irrops.

    Hvis dama og du uansett raker inn 600K poeng i året og har én eller to CT'er i tillegg, samtidig som at dere er fornøyd med "kun" 3 langturer (som da dekkes av 600K poeng og CT), så klarer du jo ikke å fornye gullkortet uansett, så da er det jo like greit at du ikke trenger det. :)

    Du nevner jo i en annen tråd at du også vurderer å kjøpe Emirates F via Alaska eller spare via JAL. Hvordan får du brukt alle EB-poeng og CT når du sparer/kjøper poeng via andre program og "kun" reiser på tre langturer i året? Hvordan går det i hop? :)
     
  6. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har det litt omvendt. Jeg fikk gull litt tilfeldig, og før jeg fikk det lurte jeg litt på "hva greia var liksom". Første gang jeg vandret inn på Gardermoen klokken 8 en fredags morgen, så køen foran den "vanlige" bag-droppen, og kunne gå rett bort til en ledig skranke hvor en blid ansatt kjapt og effektivt ordnet med bagasjelapper, spørsmål om adresse, ESTA, osv... sånne ting som ikke er vanskelige, men bare blir irriterende i lengden, da var jeg solgt. Og for meg har Gold fortsatt å levere siden da.

    Spesielt i USA er priority-sluse gjennom sikkerhetskontrollen gull verdt (pun intended), og selv på steder hvor køen vanligvis ikke er så lang kommer det veldig godt med når køen virkelig er lang.

    Lounge kunne jeg nok for det meste lett ha klart meg uten, men det er ikke å forakte - og når jeg gikk av flyet etter ti timer i Frankfurt med en nokså kraftig forkjølelse og fem timer layover var det virkelig deilig å kunne vandre bort til en nesten tom lounge (Gud velsigne B-terminalen) å få dusjet og summet meg. Og nå har jeg blitt vant til et par kopper te før turen.
    Priority Boarding kunne jeg lett klart meg uten, men jeg setter stadig vekk pris på de ekstra fem minuttene jeg får i setet hvor jeg kan lese i ro og mak mens andre blir stående.

    Gullmailen har ordnet alt fra feil navn på billetter til manglende bonuspoeng, og det å kunne "fire and forget" over mail er deilig. Og de gangene jeg virkelig har hatt behov for service på telefon har jeg knapt trengt å vente.

    Da jeg ved sjekk-inn på OSL fikk et midtsete på en 8-timer connecting LH flight spurte jeg i Loungen om det var noe de kunne gjøre. Damen bak disken sjekket, men flyet var stappfult. Og selv om det ikke var det sa hun at det vanligvis ikke var så mye hun kunne gjøre med det. Men hun skulle se hva hun kunne gjøre. På vei mot gull-seksjonen så jeg meg tilbake, og hun holdt på å ringe noen. 20 minutter senere kom hun nesten løpende mot meg i gull-loungen med et av de største smilene jeg har sett og sa "Det gikk!", jeg hadde fått et aisle-sete.

    Da bagasjen min ikke kom frem til USAs østkyst, og jeg fikk beskjed om at bagasjen min tidligst kunne leveres klokken 8 neste morgen begynte jeg å tenke litt høyt foran skranken om hvordan jeg skulle få bagasjen sendt videre til New York, ettersom jeg skulle videre med bil tre timer før det. Mannen i skranken nikket, satte bokstavelig en stor ring rundt VIP-merket på Lost Luggage kvitteringen min, og tok noen notater. Han visste ikke hvordan enda, men han skulle få ordnet det. Bagasjen ble levert på døren hvor jeg oppholdt meg temperært klokken tre om natten.

    Og to ganger på long haul har jeg blitt gate-oppgradert fra Economy til Business (SK og LH). Jeg forventer det ikke. Men det er hyggelig når det skjer.

    Sammenlignet med mange her inne flyr jeg sikkert ikke så mye. 4-5 t/r LH i året, og rundt 20 innenriks/Europa, men uansett hvilken Star Alliance partner jeg reiser med føler jeg meg tatt vare på og godt behandlet. Det er vanskelig å beskrive følelsen, men det å ha Gull gjør meg rett og slett tryggere på at ting som regel vil ordne seg, eller at folk i det minste gjør sitt beste for at det skal ordne seg. Jeg hadde ikke forventet noe av dette før jeg fikk gull, men jeg setter virkelig pris på det.
     
    eventyrer, ina, GlennDi and 31 others like this.
  7. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Trådstarter har noen gode poeng og i forhold til sitt bruk. med 600k inn + kredittkort poeng, så skulle nok deres EBB kontoer svømme over av poeng...
    Jeg flyr nesten bare DY innenlands og opptjener nada gull på egenhånd. Gull har jeg fått gratis i mange år, og det er en super løsning og en bra deal. Foruten å flusje kortstokken på fest med flytullinger, brukes kort på havregrøt eller boller nå jeg en skjelden gang flyr SAS. Videre benyttes kortet på private ferieturer når det flys Y, da gjestes hele familien inn i gullstuer. Har tilogmed fått gjestet inn 5pax i SIA sin gullstue på Changi.
    Ellers kan det sies meget enkelt, uten forklaring: "for en bonusjeger, er gull eller diamond kort et obligatorisk mål på bucket listen"
     
    Travellingalf, RoadKing and milehigh like this.
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er for det meste enig. For oss som ikke flyr så veldig mye, er gullkortet ikke nødvendig men veldig kjekt å ha. For min del så håper jeg at ti år med gullkort vil gi meg lifetime gull hos SAS. Jeg like spesielt godt at hele familien kan sette seg i loungen å få seg vått og tørt, velge seter gratis ved bestilling.
    Slik bonus oppsamlingen er i dag så er det jeg flyr inn marginalt i forhold til det jeg/vi klarer i løp av et år. Så det å fly inn gullkortet er mer en hobby en noe annet. Nå vil jeg også legge til at å få gullkortet så legger jeg ikke mye penger ned. For neste år blir det MR til HKG i plus til 6500kr som jeg byr opp til C. Får da inn 27500poeng og 12 000 fra premium kortet så mangler jeg kun 5500 som jeg uansett vil fly inn på 2-3 Spania turer og noen turer i Norge. Eventuelt om en av oppgraderingene ikke går gjennom så tar jeg en MR til LHR.
     
    Petter B-C, Misterix, kaijoar and 2 others like this.
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at noen ganger må man ta ting med en klype salt ;)
     
    LN-FHU, kaijoar and milehigh like this.
  10. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    En sånn Felles tur da ? :eek:
     
    Thomas123 and lMartin like this.
  11. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    EBG har null verdi når man kun reiser noen få turer i First Class, fordi da får man alle fordelene som EBG kan tilby m.m.

    Som jeg har nevnt i en annen tråd, så har nok mye av "magien" med EBG forsvunnet ved introduksjonen av EBD. Legg til den betydelige inflasjonen det må være i antall EBG grunnet "gavegull", "salgsgull" og andre typer "tullegull", så forringer det kvaliteten for de stakkarsene som flyr mye, kort og billig med SAS.

    Enn så lenge tviler jeg på at Hr. eller Fr. Gate Agent har noen mulighet til å skille "ekte" EBG fra "falsk" EBG, så man kommer i akkurat samme mølja som alle andre når det gjelder å komme med tidligere fly, irrop etc - men selvsagt bak alle oss med EBD+ da ;)

    Lufthansa har introdusert noe stjerneopplegg, kanskje etter modell fra barnehagen (flinke barn), der man i tillegg til sin status får x antall stjerner knyttet til sin profil basert på de siste års historikk med selskapet (utover forrige og inneværende kvalifiseringsperiode). Det er en lang tråd om dette på Lufthansa-forumet på Flyertalk, men det er en stund siden jeg fulgte med på den - og det var vel ingen virkelige fordeler jeg oppdaget av å ha mange stjerner.

    Et slikt konsept kan imidlertid være spennende på sikt, særlig hvis SAS fortsetter å pøse ut EBG til folket. Morsomt den dagen Hr. Gate Agent kan si: "Beklager, Hr. Kjøpegull, men Fr. GoPendlerGull bak deg har faktisk tre stjerner, du har ingen, så hun får det siste setet på denne avgangen."

    Jeg vet at noe lignende finnes hos for eksempel noen hotellkjeder, slik at de bl.a. kan prioritere toppstatuskunder med høyt forbruk foran Best Western-statusmatchede gjester med tilsvarende statusnivå. Dette gjelder så vidt jeg vet kun når det må foretas valg p.g.a. helt fullt hotell etc. - utover det skal det ikke forskjellsbehandles mht. oppgraderinger, service osv.
     
    eventyrer, Are, Ursa and 3 others like this.
  12. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg drar inn gull utelukkende ved jobbreiser innenriks og intra-Scandinavia, og da er det veldig kjekt å ha. Så hender det at jeg har økonomibilletter andre steder også, f.eks noen korte flyturer med New Zealand nylig. Der var det gull verdt, om så bare for å kunne sjekke inn den ekstra bagasjen jeg hadde etter 4 uker på tur (og hjemturen gikk i F litt senere).

    For trådstarter sin del, så ville jeg vært enig. Men for de med et litt annet mønster, så blir det litt annerledes.
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser begge sider av saken med hensyn til EBG: På den ene siden kommer man veldig langt med Plus dersom man ikke har EBG, og med de prisene man av og til kan få Plus-billetter til, så kan det vel vanskelig lønne seg å fly inn EBG med mindre man har et reisemønster som gjør det naturlig. På den andre siden, så er EBG og over av en viss verdi når man flyr mye, i alle fall så langt som at man får perks hos andre *A-carriers, som ekstra bagasje og loungetilgang (gull verdt på familietur). Hvis man reiser mye, og ikke bare med SAS, så har EBG absolutt noe for seg.

    Selv vil jeg imidlertid ikke løfte en finger for å fly inn EBG når graceperioden min går ut neste høst. Man flyr mye Plus og spiser mye kokossuppe i SAS' biz-lounger for hva en MR eller to eller tre koster.
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter nå på en overfylt flyplass og deler et sete i en stappet terminal i Split siden SAS har valgt pg hive oss ut av loungen. Blir litt snurt når det står Star gold skiltet på loungen men jeg med SAS gold slipper ikke inn :(
     
    Herlov and NoLimit like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hæ? Jeg hadde forstått det slik at man slapp i der det var Star A lounger når man er EBG?
     
    travellers4fun, NoLimit and milehigh like this.
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Imens, i Stockholm, er det to tomme citylounger, som bl.a loungetilgang i Split ble forbedret vekk for å finansiere.
     
    Rutinert94, Mbj, Robert H and 4 others like this.
  17. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Du skal slippe inn i *A-lounger, men i følge lounge finderen (http://www.staralliance.com/lounge-finder) så er det bare contract lounges på Split. Og da kan flyselskapene selv velge så vidt jeg skjønner. Misvisende hvis de har *A-skilt da...
     
    RoadKing liker dette
  18. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg opplevde det samme akkuratt, forøvrig er split trolig den mest ræva flyplassen ever.
     
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på kva som hadde skjedd om vi hadde utfordra internettet på "Meanwhile, in Stockholm"-memer...?
     
    Robert H, Petter B-C, miura and 2 others like this.
  20. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden