Flyselskaper i fleng stenger ruter på Kina og mer til pga viruset. Hva gjør de med flyene? På kort sikt settes de vel på bakken, eller kommer det kanskje spenstigere løsninger? noen som har tanker? Det er vel ikke bare å sette opp ei ny rute på virusfri destinasjon i morgen liksom... Årets nyord blir vel virusfast?
Regner med at alle flyene blir satt inn på ruter til USA og Sør-Amerika ... Kanskje man kan bruke kinesiske bygningsarbeidere (de som setter opp nye sykehus på 10 dager) og bruker dem til å bygge nye flyplasser .... Helt fritt for lokaliseringsdebatter.
De har jo slot-tider på de europeiske flyplassene og i USA finnes det utrolig mange internasjonale flyplasser som ikke har forbindelse med Europa ...
Nye landingstillatelser, slots, bakkemannskap, crewhotell og transport, catering, innsjekkingspersonale, bagtags, systemtilganger, logoer til skjermer. Har ikke noe tro på at SAS får stablet dette på bena i løpet av et par uker.
Da er flyselskapene (eller er det bare BA?) i gang med å nyttiggjøre seg materiell som blir stående pga virusfrykt, eller er dette noe de gjør hvert år? https://insideflyer.no/british-airways-oker-til-usa-og-sor-afrika/
Er nok ikke pga av corona nei, men mer et faktum at de får inn flere langdistansefly enn de sender på dynga 5 a350-1000, 6 787-10 og 4 777-300ER er planlagt levert i år, mens bare 4 maskiner (747) forsvinner. I tillegg forventes noen parkerte 787-8 tilbake i drift også.
Ok, når jeg så de korte tidsrommene: Cape Town øker fra 7 til 10 ukentlige avganger fra 30. mars til 19. april Seattle øker fra én til to daglige avganger fra 1. til 31. mai Miami øker fra to til tre daglige avganger fra 1. april til 31. mai Så tenkte jeg det var midlertidig bruk av corona rammede fly.
Kan det tenkes at man bare pensjonerer enkelte gamle fly litt tidligere? SAS sine a340 skal jo ut uansett, så kan eventuelt bare sendes til lagring på et tørt og fint sted. Vet ikke hvordan status er for andre selskap.
Så er jo spørsmålet om ikke etterspørselen etter Kinabilletter vil øke dramatisk så fort det er trygt å reise igjen. Er veldig mange som utsetter eller avbooker møter etc i regionen, når det er åpent igjen skal man forsøke å hente inn det tapte. Da er det ikke veldig gunstig å ha pensjonert fly eller booket de inn på andre ruter sånn uten videre.. Dette er ikke en enkel oppgave for revenue-gjengen i flyselskapene...
BA har kuttet en av 2 daglige avganger til HKG og i tillegg er det nå kun 773 på de 2 avgangene til SIN frem til mai. Så da er det 2 A380 tilgjengelige.
Ja, mener det er 2 stk 77W frem til 31/5. Så skal BA11 avgangen erstattes med A380 igjen. Håper de ikke forlenger 77W da jeg har booket F til Singapore i sommer med familien
Deilig! Har sett etter ledig F-billetter på BA11 og 12 lenge, men er null og niks ledig på de datoene jeg har. BA12 som jeg skal med i påsken ble byttet fra a380 til 77W men nå er det tilbake til a380 igjen. Så ser først og fremst ut som om det kun er i mai at endringen skjer. Danseplass i 2. etasje på returen med BA12, mens det nesten er helt fullt på BA11 om fire uker.
Du får skaffe deg GGL status på BA. Da får du en Joker som kan brukes til å åpne opp inntil 5 award plasser fra revenue på alle BA flightene i en booking t/r