Har alltid setebeltet fastspent når jeg sitter og sover. Drikker rødvin, kaffe og sparkling water. Oppfører meg høflig og sjarmerende med besetningen. Stiller klokken til ankomsttid etter takeoff og bytter SIM. Tar en kikk på safety card og vurderer om det er en effektiv visualisering. Legger alltid carry-on på motsatt side et sete fram. Leser over flyselskap-biten av Inflight magazine når det er ny måned. Ved innkommende kommunikasjon fra andre PAX; later som jeg ikke kan språket. Om jeg ser noe på bakken jeg lurer på; åpner maps.me og sjekker kartet. GPS på telefonen fungerer i flight mode - bare gi den et par minutter å finne fram. Før ankomst; børster tennene, kattevask med Dettol wipes, tar på deo/ny skjorte. Har ikke sett en film om bord på flere år, men liker å ha på dokumentar eller lignende uten lyd i bakgrunnen. Sover med ACS ørepropper. Følger alltid med på Captain speaking. Har konsekvent på meg bra, freshe, stilige sokker. Bilde: Lufthansa Boeing 707 fra 1966. Les også: https://insideflyer.no/forums/uskrevne-regler
Lurer du på hvorfor du skal legge brystet ned mot beina og hodet lavt ved Emergency landing? Her er video av maksbelastnings-testen alle flyseter må gjennom. Personlig vil jeg handle likt i Business med skulderbelte. Relatert; etter at du har opplevd rejected takeoff i høy hastighet for første gang, vil du huske å stramme setebeltet godt ved framtidige avganger.
Shorthaul: Få mest mulig bagasje opp i bagasjehyllen, headset på hodet, og vindusete. Bruker stort sett turen på å se ut vinduet og tenke. Varm drikke av type kaffe på morgenen, te på kvelden. Longhaul: Her er det viktig å organisere seg godt, sånn at man ikke må reise seg mer enn nødvendig. En god bok, ladekabel, notatbok og penn, og headset skal på riktig plass. Sjekker ut om det er noe av verdi på IFE, men prøver å bruke mye av tiden på å lese. Etter å ha hatt min første tur i Business og First i høst må jeg innrømme at det også vil gå litt mer tid enn vanlig til å spise og drikke Jeg har også skjønt at man har lov/er forpliktet til å bytte til pysj. Jeg opplever utrolig godt fokus på fly (og tog for den saks skyld). Tror det har noe med at man med god samvittighet kan koble helt fra omverdenen, og gi blaffen i hva som skjer rundt seg. Det gir godt med rom til å tenke, lese bøker, og planlegge større ting. Mener jeg leste en gang om en forfatter som hadde tatt seg en t/r longhaul for å bli ferdig med en bok, og det skjønner jeg godt. Min største frykt er at internett på fly skal bli så utbredt at det blir forventing til at man er tilgjengelig.
Men hva gjør de ansatte om bord? Cabin crew er en stor del av flyopplevelsen. De kan løfte et middelmådig flyselskap, men også legge demper på et ellers bra produkt i luften. Flere piloter og flight attendants har YouTube-kanaler. Jojo fra LAX har en lystig, fin energi. For faglig innhold anbefaler jeg Mentour Pilot og Captain Joe.