Finnes det en egen tråd spesifikt for dette allerede? Ser en del strø-poster om dette temaet rundtomkring, hva med å samle spekulasjonene ett sted? Om *A ikke skal miste et marked med 16 mililoner finansielt høy-prestanda og reisekåte nordmenn og svensker, hva skal de gjøre? Jeg tror det er fire suksessfaktorer som må på plass, og at det kanskje ikke er verd å prøve om man mangler en av dem: * Høy share av det intranasjonale markedet i NO/SE * Riktige fly til jobben * Evne til å produsere billig nok tjenester på bakken * Et bonusprogram som matcher "enkelheten" til Eurobonus Til syvende og sist tror jeg kjøp av DY eller Air Baltic er et nøkkelinstrument. Til åttende og sist tror jeg at LH er de eneste som har incentiv til å prøve å ta denne kampen. Hva er alternativet til full operasjon? Interlining med DY? Og er DY interessert i dette i det hele tatt?
Høy frekvens fra FRA og MUC med Embraer til Oslo, Stockholm, København, Bergen, Gøteborg, Billund og Aalborg. BRU/VIE/ZRH etter etterspørsel, litt Eurowings fra DUS/BER og interline,kanskje codeshare, med WF/DY/BT. Det er et ganske bra tilbud intra Europa og IC, men utfordringen er at Miles og More ikke er et bra program.
Dilling (styreleder i SAS) kommenterer i en artikkel i DN i dag Lufthansa (ifm. budprosessen i SAS) at hans mening/forståelse er at LH ønsker å kjøpe flere selskaper i Sør-Europa pluss at det også blir et spørsmål om hvor mye mer LH får lov til å kjøpe med tanke på markedsdominans. De har jo noen selskaper i portefølgen nå..
Ser ikke hvorfor *A skal gjøre noe spesielt her. De mister SK men sånn feedermessig så gjør det lite forskjell.
Tapet til LHG blir vel: - Lavere lojalitet ettersom Eurobonus-kunder vil foretrekke KLM - Ingen feed fra byene LHG ikke flyver på, eller med lav frekvens (Nord-Norge/Sverige, Nordvestlandet, noe annet rask) -Litt høyere kostnad for lounge/fast track -Flere avganger til FRA/MUC og kanskje ZRH/VIE fra SAS - vil redusere yield -Kanskje SK/KLM prøver å stjele litt flere kunder fra Tyskland I sum ingen krise, med definitivt noe som vil merkes.
«Noe annet rask» som i Trondheim for eksempel? (Dypt krenket på TRD og andre ruskomsnaskplasser sine vegne )
Nja, tror det er slik: FRA 6 ganger ukentlig (LH) MUC 1 gang ukentlig (LH) VIE 2 ganger ukentlig (OS) BER 2 ganger ukentlig (EW) HAM 2 ganger ukentlig (EW) DUS 2 ganger ukentlig (EW) ZRH 4 ganger ukentlig (WK) Med forbehold om tellefeil, så teller jeg 19 ukentlige på LH-gruppen til Tromsø. Det er jo litt.
Ønsker meg at SK begynner å fly til VIE når dem bryter med Star. OS har et ok produkt, men kjip kundeservice og så er det litt kjedelig å måtte bestille star bonus tur til Wien.
Det blir vel omtrent speilvendt situasjon for *A som KLM har hatt i alle år. Nå er det «de få» connections til *A som man må jobbe med for å få til å klaffe, mens KLM har kvantiteten (Regner ikke med AF her siden de har så få ruter)
Håper det kommer noen LHG avganger også fra f.eks. BOO og AES, jeg har ofte sett attraktive ruter fra LH men som blir upraktisk/dyre når man alltid må fly via OSL/BGO/CPH.
Mulig at dette allerede er nevnt andre steder, men det mest konkrete så langt pga alliansebytte er at Thai vil fly på OSL igjen. De antar vel at ikke så mange nordmenn vil tukle til reisen til Thailand med SK / Sky Team til ARN eller CPH og så fortsette med TG. Kanskje Thai også smeller til med statusmatch?
Som @The_Dude innleder med, så tror jeg at de skandinaviske landene inkludert Danmark er å betrakte som forholdsvis gode betalere for flyreiser, hvor mange er villig til å betale et lite premium for å være med i et statusprogram med tilhørende allianser. Det største spørsmålet er om befolkningen er stor nok til å være interessant nok til at *A er villig til å investere mye i nye samarbeid. Samtidig er jeg overbevist om at *A snuser på mulighetene til samarbeid med Norwegian. Norwegian kan også være interessant å «kjøre over SAS» om de har muligheten. SAS vil fortsatt ha økonomiske utfordringer en stund til, så at de vil utnytte konkurransen er jeg ikke i tvil om. Jeg er ikke overrasket om vi i løpet av mars/april får høre at *A og Norwegian diskuterer muligheter for samarbeid. Hva gjør dere om Norwegian plutselig blir med i *A???
Norwegian er et lavprisselskap, et de er også "tunet" for dette. De har en helt annen forretningsmodell. At de skal bli med i Star Alliance er like usannsynlig som at Ryanair eller Wizzair skal gjøre det samme.
Jeg tror heller ikke at de kommer til å bli med i Star, men de selger gjennomgående billetter, har et lojalitetsprogram og har et datterselskap som gjør både interline og code share, så litt større sjanse enn Ryanair og Wizzair blir med er det.