Hva kan man forvente av service på SAS Plus?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av NoLimit, 19. des 2014.

  1. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Jeg har i lengre tid lurt litt på hva som er vanlig å forvente av bevertning og service i SAS Plus utenriks. Har flydd en del i Plus i det siste og merker at servicenivået varierer kraftig. Kan man be om snacks/drikke utenom den ene gangen de kommer med tralla gjennom kabinen? Føler de gangene jeg ber om en muffins eller drikke utenom så får jeg stygge blikk i retur av besetningen?

    Fløy til ALC i dag og fikk utdelt frokost like etter takeoff. De kom så rundt med tralla og spurte om vi ville ha noe annet å drikke til frokosten. Og det var det, ikke flere spørsmål om snacks eller drikke på resten av turen. På en 4t tur er jo dette lite. Følte jeg fikk stygge blikk når jeg spurte om en ekstra drikke og sjokolade halvveis i flighten. Burde jeg hamstre alt av drikke og snacks den ene gangen de kom med tralla eller er det ok å spørre underveis??
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Du setter fingeren på et av de største problemene med hele konseptet SAS PLUS.. Hva er det egentlig du har krav på/skal forvente? Vi har jo tidligere sett at "gratis" ikke betyr gratis når du f.eks. ønsker to småflasker med rødvin. Enkelte pursere deler villig vekk flasker med vann, mens andre nesten biter av deg hodet om du ber om noe annet enn et halvfullt glass..

    Så for å svare på spørsmålet ditt: Jeg mener du kan spørre så mange ganger du måtte behage om å få ekstra bevertning fra tralla (da mener jeg selvsagt å oppføre seg som folk).. På en 4 timers flight burde det være en selvfølge at de går gjennom kabinen og følger opp om kundene ønsker noe mer, men dessverre er ikke verden alltid sånn..
     
    agrims, Flight Cancelled and NoLimit like this.
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt klare inntrykk er at det aldri har vært lekt så mye gardingjemsel blant kabinbesetningen som etter innføringen av SAS Plus. De går sin obligatoriske runde, deretter samler de inn søppel og så ser man ikke mer til de. Det er i hvert fall normen slik jeg har opplevd det (stort sett fra Go med god utsikt fremover ;)). Ja, det finnes absolutt hederlige unntak - men jo mer jeg ser Plus-konseptet i praksis, jo mindre lyst får jeg til å benytte meg av det på en jevnlig basis (med mindre jeg må ha fleksibilitet).
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, dette er egentlig ganske enkelt. La meg oppklare.

    Om du flyr innenriks, på fredager, etter klokken 14:00 og har sete ved midtgangen kan du få dele en halvflaske rødvin med sidemannen i midtsetet, om personen i vindusetet velger å spise salat. Etter klokken 16 serveres det fritt utvalg av snacks for gullkortholdere med full flex billett (OBS: Gjelder ikke diamant), resterende passasjerer kan velge mellom to typer potetgull. Alkoholfri vin til alle passasjerer. Før klokken 9 er det gratis frokost for alle passasjerer, og man kan velge mellom vann eller appelsinjuice til drikke. Diamantkunder i midtsetet kan få to rundstykker (med forbehold om tilgjengelighet). Alle dager mellom 9 og 16 (fredager klokken 14) serveres det alkoholfri drikke (sølvkunder kan betale for alkoholholdig drikke med eurobonuspoeng) og snacks/knekkebrød.

    Så var det utenriks.... Her kan alle Eurobonusmedlemmer (med unntak av de på full flex billetter og poengreiser) få ubegrenset alkoholholdig drikke, på onsdager og søndager (gjelder ikke sør-europa). Frokost er stort sett det samme som på innenriks, men gull og diamantkunder uten innsjekket bagasje kan få henholdsvis 2 og 3 rundtstykker (totalt). Mellom klokken 9 og 16 vil det være et utvalg av sandwicher tilgjengelig for de med et SAS co-brandet kredittkort, for resterende passasjerer tilbys det salat. Valgfritt utvalg av kullsyreholdig drikke. Etter klokken 16:00 serveres et såkalt kveldsmåltid alle passasjerer, én enhet drikke medfølger. Velger du å drikke Coca Cola får du 250 ekstrapoeng.
     
    Last edited: 20. des 2014
    Edvard, TommyL, S2nes and 31 others like this.
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    He, he.. det enkle er ofte det beste ;)
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Bra oversikt! Men må man være Pandion for å få kjøpt pizzaen med poeng...?
     
  7. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Hehe... takk for gode svar alle sammen. Da er det i hvertfall ingen grunn til dårlig samvittighet hvis man spør pent om påfyll eller snacks underveis :)
     
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Husk også på at primtalls flighter før 09:00 kun serverer grove rundstykker
     
    Fnate, KristianSk, TOS and 1 other person like this.
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    ...men ikke glem at hvis tverrsummen i flightnummeret overstiger 15 på tirsdager og torsdager så har du likevel et valg mellom fine og grove rundstykker.
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men ikke oppvarmet på sørgående ruter
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, hvis reg-nummer på flyet slutter på B
     
    AndersB, Cecilie and TOS like this.
  12. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Hmmm... Jeg skal fly Bergen-Oslo i Plus kl.17 i dag (søndag). Noen som kan kort forklare meg serviceopplegget? :D

    Sitter på 1F - så jeg får salat hvis mine to sidepassasjerer deler en rødvin? Eller gjaldt dette kun på fredager?
     
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er flightnummeret og reg'en på flyet? Vi kan ikke si så mye om vi ikke vet dette. ;)
     
  14. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    SK280 LN-RPB, avgang 17:30. Nå er jeg spent! :D
     
  15. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener ikke å gjøre narr av deg, men at SK 280 er den såkalte "partallsplusavgangen" - det er noe alle vet. I korte trekk betyr det at kun Plus-passasjerer på partallsrader får servering. Å bytte seterad ved innsjekk hjelper heller ikke - her er det bordet fanger. Eneste mulighet er equipment change. Da inntreffer det svenskene kaller "Va tråkigt"-Plus. Altså en helt ordinær avgang uten unntak.
     
    TommyL, mhsalv, Trety and 5 others like this.
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en såkalt resteflight hvor det serveres rester fra den siste ukens flygninger (gjenværende varer fra både innenriks og utenriks), servering starter forøvrig bakerst slik at de i Go (som trossalt skal betale for varene) får det de måtte ønske. Danske fagforeninger har forøvrig fått gjennomslag for å ikke servere drikke på søndager (dette gjelder også norske crew, unntaket er svenske crew), så kjøp det du ønsker å drikke på flyplassen.
     
    Last edited: 21. des 2014
    TOS and Star Flyer like this.
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er korrekt, men ILS2s kommentar om partallsrekker gjelder også fortsatt siden reg'en slutter på B.
     
    KristianSk liker dette
  18. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke forvent noe som helst, så slipper du å bli skuffet. Sørg for å kjøpe Go-billett neste gang. God reise.


    Snacky
     
    agrims liker dette
  19. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Dess mindre man forventer, dess større blir gleden når man får noe ekstra :D

    Har aldri fløyet SAS på interkontinentale ruter a la til USA eller Asia, får man bare en gratis drikke?
    KLM ruler til Asia iallfall, maser livet av deg om drikke og snacks hele natta lang har jeg inntrykk av, god service på longhaul
     
  20. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Herrejesus - nå har også innholdet på bakken begynt å variere!

    Jeg reiser i SAS PLUS og er Diamant Altså 2 (Plus) + 2 (Diamant) = 4 kolli.
    Jeg hadde med 4, men damen sa at jeg kun hadde lov til å ta med 3.
    Jeg presiserte at jeg er Diamant. "Åjaaa, for her ligger det inne at du er gull: EBG".
    Jeg forklarte at det ikke finnes prefix for DIamant og sa at bagasjekvoten var lik for gull/diamant.
    Neeeida, hun tok frem betalingsterminalen. "250 kroner, takk".
    Jeg dro med henne bort til automaten, der stod det at jeg hadde lov til 4 gratis kolli - og tok en kjapp opplæring om hvilke bagasjekvoter som er tillatt ift. klasse/status.
    Hun virket litt irritert; "Ja vel, du skal få den gratis denne gangen, men neste gang må du betale! Jeg følger bare SAS sine bagasjeregler."

    Og her snakker vi om en ansatt i SGH?!

    Så ny regel:
    Hvis du flyr på søndager, partallsnummer på flightnr og reg'et slutter på B får du kun ta med 3 kolli hvis du reiser i Plus og har et diamantkort.
     
    mhsalv, Trety, Cecilie and 9 others like this.

Del denne siden