Hva leser du på tur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Larata, 25. mai 2015.

  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ganske gammeldags her, jeg leser fysiske bøker, altså av papir. Mest krim, men også noe reiseskildriger og diverse annet. Går gjerne 1-2 bøker i uka.
     
    Travellingalf liker dette
  2. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Pocket eller små novellsamlinger, noen ganger også avis men mer før selvfølgelig da vi fikk utdelt avisa ved gate, et lite savn.
     
  3. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    The Asset.

    "A private airport security contractor becomes a counterterrorism operative to prevent a terrorist attack..."

    Lettlest rask på labben action thriller om flysikkerhet og terrorisme. Finfin flylesning...
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Elsker å lese på fly. Har med Kindle med massevis av bøker. På short haul har flere selskaper lommen på setet foran i en sånn høyde at jeg kan henge Kindle-coveret i setet, og jeg kan lese mens jeg spiser feks. I Biz long haul må jeg holde boken selv.. jaja.

    Men innhold: Etter at jeg bodde i LA en periode, liker jeg å lese bøker hvor historien foregår i LA. Michael Connelly har skrevet om Harry Bosch i mange år (serien går nå på HBO), og disse leses med en gang de kommer ut. Han skriver fort og mye, og kommer ut med to bøker i året, ca.

    Ellers er jeg glad i Stephen King, og jobber hardt med å lese meg gjennom alt han har skrevet. Noen ganger tror jeg han skriver fortere enn jeg leser..

    Akkurat nå leser jeg Hillbilly Elegy av JD Vance.
     
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Begynte å lese bøkene om Harry Bosch selv en sommer for et par år siden. Når jeg var i LA i fjor sommer kjørte jeg innom flere av stedene som Harry hadde vært før meg.

    Lurer på om jeg skulle kjøpt meg en Kindle, hvilken anbefales da?
     
    holmen liker dette
  6. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en eldgammel Kindle touch, husker ikke hvor mange år jeg har hatt den, men den funker finfint fortsatt. Jeg har sikla på nyere versjon siden første paperwhite kom ut, men har ikke helt fått meg til å kassere et fullt ut brukbart produkt for et nytt. Mobiler blir tregere og mindre funksjonelle med tiden, men Kindle merker jeg ingen forskjell på nå og da jeg fikk den. Den må kanskje lades litt oftere, men holder fortsatt fint en uke på reise uten å måtte lades. Men nå begynner det å bli såpass mye nye funksjoner sammenlignet med min gamle at jeg tenker å oppgradere snart. Da blir det enten Voyage eller Oasis.

    Det aller beste med Kindle er at det føles som man leser faktiske bøker. Etter å ha lest vanlige bøker tar jeg meg i å prøve å bla om sidene på kindle, og etter å ha lest på kindle tar jeg meg i å trykke på sidene i den vanlige boka for å bytte side. :p De to nest beste tingene med Kindle er ordbokfunksjonen (trykk på et ord og du får definisjonen, gull for bøker om rare temaer eller med gammeldags språk) og at man får klassikere gratis (utgått copyright). Project Gutenberg har per nå over 57.000 titler inne, blant annet fra Austin, Dickens, Conan Doyle, Dostoyevsky og Wilde for å nevne noen av de jeg har liggende på min.
     
    Travellingalf liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Kindle anbefales på det sterkeste. Utrolig deilig å ha med seg 1000 bøker uten vekten.. Og, det er baklys, så du kan lese behagelig uten å bli sliten i øynene.

    Jeg har en Paperwhite, og er veldig fornøyd. Jeg setter pris på at den ikke kan noe annet enn å leses på, så jeg ikke får lyst til å lese avisen eller surfe på nettet, som på et vanlig nettbrett.
     
    Edvard liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 24. juni 2018
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 08. aug 2019
  10. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Med på årets sommerferie er den første Elling boka til Ingvar Ambjørnsen utsikt til paradiset og
    1.Generasjon iPad mini som alltid er med på tur.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 19. aug 2020
    jgroneng liker dette
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Edvard liker dette
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 02. des 2020
    kfly, Upsaker, paron and 1 other person like this.
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,154
    Likes mottatt:
    7,904
    Bonuspoeng:
    183
    Rowland White - Into the Black. Fascinerende fortelling om den første romfergeflighten
    Mike Mullane - Riding Rockets. Hilarious fortsettelse av romfergesagaen.
    Robert Jordan - Wheel of Time. Når du er ferdig, kan du begynne på begynnelsen igjen og oppdage ting du ikke fikk med deg forrigge gang. Time is circular...
    Rowland White - Vulcan 607. Falkan raid, ‘nuff said
    Eventuelt starte på Clive Cussler, mye «søndagsaction» der. (Aka actionfilmer man døyver en søndags hangover med)
     
    Henrik, holmen and Edvard like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om vi tenker ett steg lenger enn pris alene, så er Nomaden den originale reisebutikken i Oslo og åpnet for over 26 år siden.

    Den gangen var det papirbøker og kart man planla turen med, Internet var en baby, flybilletter så ut som et sjekkhefte og ingen hadde smarttelefoner.

    Butikken bak slottet ble et kompetansesenter for reise og et hyggelig sted å dra innom for inspirasjon og møte likesinnede. Senere dukket Chillout opp, som en god kollega i Oslo og Bergen.

    Under covid og nedstegningen i Oslo gikk Nomaden nesten konkurs. Jeg synes det er viktig å støtte butikker i nabolaget og de som prøver å levere noe spesielt.

    Det er ikke alle bøker og stash jeg handler hos Nomaden, men siden dette er et reiseforum ville jeg dele historien. De har et utvalg og en erfaring du finner få andre steder i landet.

    [​IMG]
     
    Kristian, Upsaker, RoadKing and 5 others like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Og de har et formidalbelt utvalg av globuser! Kjøpte en som midt i bildet over her til min nevø, de er omtrent like store. :)
     
    RoadKing and Edvard like this.
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Kjente ikke til historikken til Nomaden. Er enig i at man gjerne bør støtte spesialistbutikker i nærområdet, men Oslo er da et godt stykke unna nærområdet mitt. Om Nomaden i Trondheim er en del av samme AS, vet jeg ikke, men jeg liker å svippe innom der i ny og ne og plukker da typisk med ting jeg ikke hadde planlagt å kjøpe :D

    Pris- og poengbevissthet er jo relevant for forumet også... Kanskje Nomaden burde kommet seg på (via)trumf? ;)
     
    holmen and Edvard like this.
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Bur ikkje i Oslo, men enig med @Edvard Nomaden er kjempefin butikk som eg svingar innom ofte når eg er i Oslo.
    Dei har også hatt litt foredrag etc på kveldstid pre-pandemi.
    Håpe dei startar opp igjen med dette.

    Samt Chillout besøker eg både i Oslo/Bergen.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden