Hva skjer med bonusbilett ved kanselering?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 12. mars 2020.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Akuratt nå offentligjøres tiltak fra usa om å stanse alle fly fra europa de neste 30 dager. Det er vel god grunn til det vil ta lang tid før virusssituasjonen er i kontroll, kanskje opptil 1 år.

    Jeg med reisefølge skal reise til USA i slutten av april. Vi har bonusbiletter i businessklasse.
    Dersom sas kanselerer dette flyet, har vi da rett til å bytte til en valgfri dag frem i tid? Hvilke rettigheter har vi?
     
    ArthurDent liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaringen fra forum er at noen har fått byttet til valgfri dato og fått revenue billetter. Mens andre har fått streng beskjed om at de kun kan ombokes til ledige bonusbilleter. Uansett vil du få igjen gebyrer på SAS billetter og poeng som ikke er gått ut på dato.
     
    ArthurDent liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at det kun bookes om til bonusbilletter, selv om jeg har hørt ett tilfelle av noe annet.
     
    ArthurDent liker dette
  4. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Ok. Vet han ene har poeng som utløper kort tid etter reisen, var blant annet derfor vi skulle reise før de utløp. Når det er sas som kanselerer, så er vel det at poengene i fremtiden har utløpt irrelevant? Vi er klar for å reise, det er SAS som ikke leverer.
     
    ArthurDent liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har vel ikke sluttet å fly til USA?
    Det er USA som ikke slipper deg inn i landet..
     
    OttoL and ArthurDent like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Tar vel ikke lang tid før SAS dropper de fleste avgangene til USA, ref innreisestopp.
     
    ArthurDent, Xflipper and Eddie47 like this.
  7. Chris

    Chris Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har samme utfordring. Har reise til NY med kona 16 april på BIZ med SAS. Del av reisen er også betalt med Companion Ticket som gikk ut ved nyttår. Hva tror dere jeg kan forvente? Vil man få erstattet verdi av BIZ på reiseforsikring, eller må jeg bare forholde meg til SAS?
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Reiseforsikring og poeng kan du dessverre bare glemme. Klare unntak i vilkårene. Er folk som har rapportert at de har fått utsatt tur med CT selv om den er gått ut, så det beste du kan gjøre er rett og slett bare å spørre.
     
    Eddie47 liker dette
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    I mine vilkår står det at bonuspoeng tilbakeføres der det er mulig, ellers kompenseres man i henhold til reisens verdi. Kanskje ulikt?
     
    kaiarne, OttoL and OleMarius like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    En ting som er viktig å merke seg i dette som nå skjer.

    Om noen er force majeure, så er det det som skjer i disse dager.

    Du har ingen rettigheter overhodet. Imidlertid har flere selskaper siden dette startet utvist svært mye goodwill og latt folk booke om når det har vært klart at reisen blir kansellert. Dvs, du må vente til reisen faktisk blir kansellert og da vil nok SAS hjelpe deg.

    Om du utover det har muligheter via forsikringsselskap avhenger mye av din personlige forsikring.
     
    Eddie47 liker dette
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jaggu meg. På tide å skaffe seg briller.

    Dog tror jeg nok dessverre at @RoadKing har rett når det gjelder hvorvidt dette i det hele tatt blir en forsikringssak.
     
  12. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken forsikring?:)
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Antar det er Europeiske. DNB har unntak.
     
  14. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Europeiske har også unntak (pkt 2.3.2).
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Gir opp. Går til interoptik etterpå.
     
    RoadKing and jgroneng like this.
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    7,729
    Bonuspoeng:
    183
    Haha :p

    Jeg har ikke hørt om noe forsikringsselskap som dekker bonuspoeng evt tilsvarende hva en slik reise i biz/first koster. Ikke engang de forsikringene som er på amex eller mastercard gjør det, enda de står nærmere til Eurobonus enn hva feks Europeiske gjør.. ;)
     
  17. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Var heldigvis smart og kansellerte alt før det var kaos. Nå sitter jeg på fergebillet til danmark og tyskland... back to the 80s :D
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Nei jeg leste vilkårene feil. Jeg har hørt om at det gis skjønnsmessige tilbakebetalinger på bonuspoeng (er vel noen som har rapportert om det her), men nå leste jeg vilkårene nøye til AMEX, DNB, GJF og Europeiske og alle har unntak. Muligens Gouda eller noen av disse litt mer spissede mot reise har det med, men som uanz er påpekt over er nok mye av dette force majure og da er det nada å hente lell.

    7 år siden jeg jobbet med forsikring på kundesenter i studietiden, merker jeg er blitt rusten :rolleyes:
     
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    7,729
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det kan gjøres skjønnsmessige vurderinger hvis man er syk under ferie og skal ha dekt tapte feriedager hvor man ser på total prisen inkludert hotell o.l for å se hva dagsprisen blir. Har man da betalt 6000kr for hotell og 1000kr i skatt og avgifter blir det ikke mye så da kan det være man velger å regne points (men unntak, ikke en regel) :p

    Men at forsikringsselskapene skal dekke avbestillinger av bonuspoeng (som man kan få igjen om man avbestiller 24 timer før) det kommer nok ingen til å gå med på :p Ei heller poeng som løper ut hvis man må avbestille. Her bør man høre med SAS om ikke de kan være litt snille? :D
     
    Sabrina_Isabella, Eddie47 and OttoL like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Hva om man allerede er på reise på eurobonuspoeng og flyene blir kansellert?
    Hva sier forsikringsselskapene da, f.eks om noen er i Indonesia?

    Spør for en venn?
     
    Hanen and haifinn like this.

Del denne siden