Hvem har førsterett når man må evakuere?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Alfred, 02. april 2018.

  1. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Et seriøst spm og ønsker på ingen måte å såre noen eller å være frekk.

    Sitter å ser på sykt overvektige personer på «my 600lb life» og der ble ei eldre dame presset inni flyet på rad 1 og tok 3 seter.

    Det var så vidt hun kom seg inn i flyet på en parkert gate og med 7 personer som hjalp henne. Og hun hadde aldri fått plass på toalettet. Flytiden var på 3 timer. Da slo tanken meg, hva om flyet må lande på havet og alle må evakuere?

    Er det noe regler på hvem som skal først ut dersom uhellet skulle være ut og man må evaluere? Må piloter og kabinpersonal være sist ut. De kan i såfall risikere livet om det få hun ut og dersom flyet holder på å synke. Tenker det samme med blinde, funksjonshemmet osv. Må de sitte igjen og ta dem sist?

    Noen som vet?
     
  2. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ingen prioritet på hvem som skal ut først. Det er litt sånn førstemann til mølla med tanke på de som sitter nærmeste nødutgang. Men det er en årsak til at man ikke får sitte ved nødutgang med handikapp. Crewet er klar over hvem som trenger hjelp til evakuering og det er en begrensing på hvor mange handikappet personer man kan ta med. Kravet er alltid at hele flyet skal kunne evakueres på 90 sek med 50% av nødutgangene åpnet. Dette må flyselskapet ta hensyn til når de har personer med handikapp om bord. Kaptein skal i utgangspunktet være sist ut om det er mulig, men dette vil ikke alltid være mulighet. Crewet er godt trent i nødsituasjoner og de skal gjennomsøke hele flyet før de selv forlater flyet.
     
    emhb and Shyneno like this.
  3. Gregers

    Gregers Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    "The Greater Good, For The Greatest Number"
     
  4. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Høres realistisk ut på flyvningene f eks. til Spania når de eldre trekker sørover til varmere klima...:p
    Når det er sagt, så har jeg flere ganger tenkt litt på dette med evakuering... Har flere ganger sittet langt unna (nød)utganger med særdeles mange med redusert funksjon mellom meg og utgangene...
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Natural selection - Survival of the fittest
     
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg passer alltid på at mine foreldre sitter så nær en utgang som mulig, men ikke på nødutgang. De er begge litt dårlig til beins, men ikke nok til at man kan forsvare assistanse.
     
  7. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    I dette tilfellet går hun på ca 300kg sist.....
     
  8. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter jeg inneklemt av noen på 300kg i en nødsituasjon begynner jeg å klatre. Ingen bønn.
     
    Petter B-C, emhb, veeegard and 3 others like this.

Del denne siden