Hvilke motiver har Parat?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Eddie47, 03. juli 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,174
    Likes mottatt:
    869,678
    Bonuspoeng:
    293
    ...... er målsettingen å trenge Norwegian inn i "gammeldags" mønster og få slutt på konkurransen i luftfarten?
    ...... eller er målsettingen å få tilbake SAS som monopolist og premissgiver?
     
  2. Lumpen

    Lumpen Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    13
    Målsetningen er vel å oppnå anstendige arbeidsvilkår?
     
    Rimihagen, Ruby, Bernhard2 and 11 others like this.
  3. Hva er målsetningen din da eddie - få en særdeles tabloid og lite konstruktiv debatt gående? :p

    EDITERT (!) :p
     
    Last edited by a moderator: 03. juli 2016
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. det kan fort eksplodere ja, men stiller meg bak Lumpen likevel:p
     
    Bjoern In America and jayeff like this.
  5. Lumpen

    Lumpen Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    13
    Hehe, vi kan godt la det ligge ;)
     
  6. I helsikka, mente selvfølgelig eddie, ikke Lumpen! :p Sorry Lumpis, vakke meninga å dra deg innunder! Tidlig morgen etter noen øl og konjakk (excuses excuses).
     
  7. Lumpen

    Lumpen Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    13
    Huff og huff, skal ikke du ut og fly i dag, Ida? :rolleyes:
     
  8. Trur æ må sjekke kalendern for sikkerhets skyld... :p Hø hø.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det er organisasjonsfrihet i Norge, heldigvis.
    Ser ikke noe problem i dette. Det er regler som må følges, av begge parter.
     
    Bjoern In America and jayeff like this.
  10. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Masse sykemelding er ikke endel av disse reglene....
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er det ikke. Det er derfor jeg sier begge parter.

    Det er heller ikke en god regel å spekulere i overtid som eierne tilsynelatende har gjort.

    Jeg er ikke spesielt glad i organisasjoner. Hverken på arbeidsgiversiden eller arbeidstakersiden. Det er mye parasittvirksomhet.

    Men, jeg er veldig opptatt av at muligheten er der, for de som velger å gi til pampeveldet.

    Alternativet er en totalitær stat, og det er fryktelig mye værre.
     
    kaijoar liker dette
  12. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Det er VG sin uttalelse, og mulig den kommer fra DY også, da dolker de sine piloter i ryggen.

    Jeg kan informere om følgende fra DY piloter:
    -Det er ingen aksjon
    -Avtalen vedr arbeid på fridager ble sagt opp med 1,5 måneds varsel. Den ble sagt opp fordi den ikke ble overholdt. Dette ble gjentatte ganger tatt opp på møter, men ikke tatt hensyn til.
    -Norwegjan har for få piloter
    -Det er kritisk få søknader
    -Et flertall piloter slutter fordi betingelsene er langt bedre andre stede
    -Flere kurs har blitt avlyst

    Jeg er ingen DY fan, bruker ikke en krone på Kjosern, men jeg støtter pilotene.

    Parat er topp! De bruker ikke medlemmenes penger på å fø på sosialister.
     
    Ruby, wilhelm, jayeff and 4 others like this.
  13. Ingen "ekstra sykemelding" i denne perioden, det er bare en såkalt "drittpakke" fra norwegianledelsen som prøver å svekke pilotenes stilling i media.
     
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det Bjoernhb og Ida sa..
     
    jayeff and Petter B-C like this.
  15. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kjenner ingen piloter, jeg kjenner ikke til forhandlingene, men, seriøst.. Ingen ekstra sykemeldinger? Drittpakke fra Norwegian?

    Det er i beste fall en modig påstand. Det kan umulig bare være meg som merket meg:
    Jeg kjenner ikke til det, sier Skjæggerud, og fortsetter:
    Hvis jeg hadde blitt gjort kjent med denne typen aksjon, ville jeg tatt avstand fra det. Denne typen uenighet med arbeidsgiver må enten løses gjennom forhandlinger eller rettslig.
    i VG på spørsmål om det er en aksjon?

    Dette er, og la meg gjøre det helt klart, så langt fra en avkreftelse av en aksjon som du kan få det. Skjæggestad vet selvfølgelig at en slik aksjon ville vært ulovlig; her løper VG faren for å være et nyttig verktøy. For de av dere som har studert økonomiske fag, eventuelt jobber med selskapsjuss, kan man finne mange eksempler på kommunikasjon mellom to parter som dersom den hadde blitt overlevert mellom de to partene hadde vært ulovlig, men via media er fullt ut lovlig.

    Jeg har selvsagt ingen holdepunkter for å hevde det, men er det utenkelig at nok piloter blir "unfit for flight", slik at Norwegian må kansellere? Hvor mange nyhetssaker har dere lest om "raser mot pilotene" sammenlignet med "raser mot Norwegian"? Jeg sier ikke at det er sånn, men helt utenkelig? Virkelig?

    Sett utenfra, har piloter i Norwegian allerede "anstendige arbeidsvilkår". Sett utenfra burde Norwegian ha flere piloter; spesielt dersom det i flere måneder har vært varslet om for få piloter. Og sett utenfra burde man selvsagt unngått å la avtalen løpe ut i samme øyeblikk som fellesferien startet.

    Avslutningsvis; Hvis vi ikke skal kunne diskutere slikt i et anonymt forum, hva har vi egentlig internett for? :)
     
  16. Når statistikken viser at det ikke er noen ekstra sykemeldinger, i forhold til en helt vanlig driftsmåned i Juli i Norwegian - hvordan går det i det hele tatt an å spekulere i at de ondskapsfulle og "velfødde" pilotene (slik adm.dir i DY ønsker at folk flest skal føle/synes) har en ulovlig aksjon?
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke, men har så langt ikke sett referanser til statistisk som hverken bekrefter eller avkrefter at det er mer sykemeldinger/unfit for flight. Jeg ser imidlertid at Halvor Vatnar etterlyser slik statistikk, og tenker at når han ikke har slikt så har muligens ingen utenforstående slikt.

    Jeg tror forøvrig at Parats motivasjon er å ivareta sine medlemmers interesser, og disse innebærer nok f,eks. å få bedre vilkår og flere fast ansatte piloter i Norge. Kanskje dette også implisitt innebærer at man egentlig ønsker seg en mer tradisjonell organisering av selskapet, for luftfarten er jo i grunnen en konservativ bransje.

    Avslutningsvis: Det er en kjent sak at piloters fagforeninger aldri driver med spill (de rapporterer helt objektivt om ståa), og at flyselskapers ledelse (spesielt DY) stort sett alltid driver med spill.;)
     
    Last edited: 04. juli 2016
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Alle utspill i media er jo taktiske. Dette gjelder begge parter da man selvfølgelig ønsker massenes sympati.
    Begge sider lyver litt og sannheten er gjemt unna på et eller annet PR-byrå sitt kontor.
    At bjørn og parat ikke er venner vet jo alle og jeg kan forstå at man ønsker bedre vilkår.
    Samtidig tenker jeg at så jævlig kan det ikke være for da hadde vel folk sluttet? Vet det er mange som er piloter som drømmer om det hele livet, men hvis drømmen blir et mareritt så trenger vi folk i massevis i Bugg og anlegg.
     
  19. For det første: det er mange som slutter.

    Ex'en min jobba som kontraktshore for OSM på Gatwickbase, det var så jævlig at han takka ja til en stilling på en annen base med mye lavere stillingsprosent, bare for å komme seg vekk derfra. Alt var bedre, selv det å få lavere inntekt per måned. Du har også en flom av piloter fra Ryanair og Norwegian, til Lufttransport og SAS. På de siste ansettelsesrundene har røft regnet 70% av styrmenn i SAS nyansatt kommet fra særlig Ryanair. Selv om de gjerne går fra høyere inntekt per måned til lavere inntekt. Det er bedre å ha et godt arbeidsmiljø, og ikke minst: fast ansettelse. Vite hvor du er om 6 mnd.

    Med det sagt, så har du også to kjente aspekter som også påvirker pilotbransjen:

    1) Pilotutdanningen er "en drøm for mange", og den er "et mareritt for økonomien". For noen blir drømmen bare noe de MÅ gjøre, men etterhvert som du har balla deg inn i det, så ser du hvor vanskelig det er å få dekt utgiftene for utdannelsen. Og har du blåst alle kortene på å bli pilot, så er det jo ikke så mye annet du kan gjøre. Luftfartsbransjen er som alle andre bransjer, vi ønsker en 30åring med 40års erfaring. Kampen for timene blir fort så stor, at man til slutt "bare gjør det" for å få timene. Uansett vilkår. Selv det å selge sjela si til "pay to fly"-konseptet hos f.eks Air Baltic. For da kan man kanskje, en gang i framtiden, fly B777 eller A380 hos Emirates eller Lufthansa! Å ha det vondt en liten stund er verdt det.
    Selvtillitten blir også fort lav: "jeg kan ikke annet enn å ratte fly". Man kjemper etter lyset i enden av tunnellen som hele tiden flytter seg bort fra deg. Plutselig har du kjerring og unger å fore, du vet du ikke kan sette deg på skolebenken med 1 mill i lån og null i inntekt. Litt inntekt, er bedre enn ingen inntekt. Så du biter i det sure eplet, og fortsetter...

    2) Rike vestkantsgutter (fra alle land). De med sleskesveisen, de som får pilotutdannelsen hos pæppæ. De som driter i inntekten, for pæppæ gir deg det du mangler. Så lenge de kan skryte av å jobbe i et flyselskap, og gå i dress, så er det worth it all. Du ser de ofte i Ryan.

    To stories jeg ofte ser. Det er mange andre aspekter ved det, men jeg tror særlig #1 er relevant for mange.
     
    kiev liker dette
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer helt sikkert det du sier, men det er jo aldri for sent å snu.
    Er noe dritt å måtte gi opp drømmen, ser den, men i norge er det alltid noe man kan gjøre. OK, så har man blåst 600k på en utdannelse man aldri får brukt, men hvis alternativet er å jobbe på 6 måneders kontrakt med så dårlige betingelser som du legger frem så har man et valg. Det er kanskje hardt å innse, men sånn er livet av og til. Ingen menneskerett å være hverken pilot eller ingeniør
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden