Hvilket flyselskap har den beste butikken på web (bonusprogram sider utelatt)?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 04. jan 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nylig så hjalp jeg en med å kjøpe billetter på hhv Swiss og Singapore, og det overrasket meg at slike proffe aktører hadde det som etter mitt skjønn var lite brukervennlig web butikk.

    Min personlige erfaring på booking av billetter begrenser seg til SAS, Lufthansa, United, BA, Thai, Singapore og Swiss, jeg vil rangere dem slik:

    1. Lufthansa
    Jeg velger Lufthansa på topp fordi det er et logisk og enkelt system å navigere i. Det er mye informasjon tilgjengelig på alternativene du får og skjermbildene er raske og eksakte.

    2. SAS
    SAS er også stort sett enkel å navigere i. Men det trekker ned at man ikke kan velge multicity og at alternativene ikke har så mye informasjon som Lufthansa

    2. BA
    Like BA sitt grensesnitt godt, når du er kommet i gang med bestillingen vel og merke, det er litt rotete og valg forsvinner lett så man må lete lenge om man ikke er kjent.

    3. United
    Relativt moderne og fleksibelt, mye informasjon, men bærer preg av å være utviklet med et fokus på den underliggende arkitekturen snarere enn brukeropplevelsen. Misliker dog sterkt hower aktiverte menyer som forsvinner straks du slumper til å bevege musa litt raskt.

    4. Thai
    Thai har god brukerfunksjonalitet, men grensesnittet bærer preg av å være gammeldags i layout.

    5. Swiss
    Swiss har en pussig side, når du kommer på hovedsiden ser det hele veldig bra ut. Men straks du har gjort ditt valg kommer alternativene i en laaaaaaang rekke hvor det er slitsomt å finne riktig valg.

    6. Singapore
    Det er helt utrolig at en av bransjens mest seriøse aktører kan ha en så rotete butikk. Det begynner veldig bra, du kommer rett inn på valg av fly. Men så slipper det, for det første må du allerede i valg av rute bestemme deg for klasse, når du får opp alternativene er det gjerne en lang liste, med et forhåndsvalg som ikke er intuitivt å forstå. Det er rotete å finne ut tur og retur, ettersom retur kommer langt nede i scrollingen og det er lett å overse skillet mellom de to.
    De støtter ikke tegn utenfor engelske tegnsett. Betalingsprosessen er lang. Det er mye blinking mellom skjermbildene generelt, men spesielt i betalingsprosessen som vitner om mange subsystemer som det pendles mellom.

    Nå er nok min oppfatning lett farget av hvilke siter jeg frekventerer hyppigst, men jeg har prøvd å være objektiv.

    Hva syns dere andre?
     
    Icarus liker dette
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg til manglende Multi-city synes jeg SAS har for mye bugs på nettsiden, samt at ytelsen tidvis er under enhver kritikk. Spesielt for award booking. I tillegg kunne jeg ofte tenkt meg flere alternativer for reiseruter på longhaul med større frihet til å velge flyforbindelser. Det jeg liker svært godt med SAS er muligheten til å mikse kabinklasser i én og samme booking. Jeg tror ikke jeg har sett noen andre flyselskaper som tilbyr dette. Dette også noe jeg savner på multi-city på tredjeparts bookingsider. Savner også mulighet for å se Plus og Business i lavpriskalender.

    Den nye SAS-weben ser veldig lovende ut og jeg bruker ofte den for å finne de beste prisene for så å booke gjennom den gamle siden. Dessverre er det ingenting som tyder på at denne er ferdig med det første, og det er heller ingenting som tyder på støtte for Multi-City.

    Lufthansa er ganske bra, men her er også ytelsen tidvis ganske dårlig og det er også vanskelig å sammenligne priser mellom ulike rutealternativer.

    Thai er OK. Air Canada og Austrian husker jeg også som gode.
     
    RoadKing liker dette
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Sas sine sider er jo fra før krigen, langt bak mål.

    Andre sider som ikke holder dagens mål er KLM sine. Men fremedeles milevis forran de Asiatiske som virker å ha annsatt en webutvikler med grunnkurs i EDB fra 1992.

    Jeg mener faktisk at Norwegian sine sider er helt topp, enkle, moderne og lett å navigere seg gjennom.

    Det som er gjennomgangsmelodien til de fleste er at det er liten mulighet til å velge en konkret bookingklasse. Kun laveste pris innenfor de forskjellige reiseklassene.
     
    RoadKing liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    At sas har sider fra "før krigen" er vel å ta litt i :)
     
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer vel an på hvilken krig en snakker om? ;)
     
    RoadKing and Fredrik81 like this.
  6. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Flyr ikke mye Norw. Må gi de skryt for svært enkel og rask booking pros.

    MIn rang

    1 Norw
    2 Lufthansa
    3 Ba
    4 SAS
    5 Qatar
    6 Finnair

    For min del er det viktig at det skal være enkelt å velge hjemreise fra annen by, og gjerne være enkelt å mixe klasser. Må gi litt skryt til Ba som fort gir tilbud i bookingpros med å delbetale med evne poeng for lavere pris. Syntes det blir sagt mye neg om Norwegians på dette forumet. Tror SAS har noe å lære av deres booking system som er svært oversiktlig. Tror det gir en del mersalg. Noen ganger bruker jeg tlf, da må jeg gi skryt til Ba, som svarer raskt uten mye musikk. Syntes også gebyrene de tar for eks å endre kansellere bonusreiser er moderate. Frykter at vi som elsker fly i fremtiden kommer til å oppleve dårligere kundeservice som følge av sparing hos selskapene. En kan si mye bra med Qatars hyggelige business priser de siste år, det tar tid å oppnå kontakt med kundeservicen deres dersom dette skulle være akt.
     
    RoadKing liker dette
  7. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Kan godt være at sas har en side der er fra før krigen, men den nye (sas.dk) er heller ikke noget at skrive hjem om. Enkelte funtioner er blevet nemmere, men meget er blevet gemt godt væk.
    De gange jeg har bestilt ved Norwegian har jeg været glad for deres side og synes den er meget bedre en både sas.no og sas.dk.
     
    RoadKing liker dette
  8. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig holder jeg en knapp på SAS over Lufthansa - jeg synes SAS sin prosess er ryddigere og mer oversiktlig, men når jeg tenker meg om er det muligens mest fordi jeg er mer vandt med SAS. Wideroe synes jeg også ligger oppe på toppen med SAS og LH. Jeg vet ikke helt hva det klages over på SAS her, jeg synes det er ryddig, enkelt, og greit.

    Norwegian skal også ha mye cred - de gjør det de må gjøre, med avgifter, ekstraprodukter, osv. Men jeg synes de løser den oppgaven veldig bra, og det går veldig ryddig for seg. Bestemoren min på 90 klarer fint å bestille fra Norwegian.

    Gode erfaringer også med JetBlue. Enkelt, greit, og oversiktlig.

    Icelandair sin booking synes jeg er irriterende. Den er funksjonell, ja, men jeg synes alt blir for stort og rotete, og det er mindre åpenbart

    United har jeg dårlige minner ved, det brukte å være veldig uklart hvilke format datoer skulle skrives i, ikke bare rekkefølge, men om det skulle være / i midten av ting eller ikke, osv. Validering av input i post/telefon-nummer felt har jeg også slitt litt med. Men sist gang jeg booket på United hadde noe tydeligvis endret seg, for da gikk alt som smurt.

    Også de jeg ikke har brukt på ganske lenge, og som jeg håper jeg ikke trenger å bruke igjen på en lang stund:

    Ryanair. Det var nok den verste brukeropplevelsen jeg har hatt med å bestille flybiletter. Jeg er ganske sikker på at jeg kom veldig nær ved å kjøpe rådhuset i Dublin som en tilleggstjeneste ved en feiltagelse, men til slutt klarte jeg å få en billett ut fra andre siden. Dette var for ca. 3 år siden. Hører rykter om at det har blitt bedre siden da. Air Baltic (omtrent på samme tiden) var også smertefullt å bruke - men det kunne man ihvertfall betale med Bitcoin, noe jeg synes var festlig.
     
    Petter B-C and RoadKing like this.
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om United har litt å hente på selve kjøpsprosessen, har de en veldig, veldig fin søkemotor. Du kan legge inn preferanser på flyplasser du ikke ønsker å fly via, eller motsatt tvinge gjennom noen, og du kan spesifisere bookingklasser. Og attpåtil har de klart å gjøre det såpass selvforklarende at det er lett å sette seg inn i -- her kunne mange andre flyselskap lært noe.

    Ellers er Norwegian, som påpekt flere ganger over her, veldig enkelt og greit.
     
    Petter B-C and RoadKing like this.

Del denne siden